PKM Sosnowiec z kompletem hybryd Volvo
Serdecznie zapraszamy w piątek, 27 października na prezentacje wszystkich hybryd PKM Sosnowiec. To aktualnie największa flota autobusów hybrydowych w Polsce. Prezentacja pojazdów rozpocznie się o godz. 13.30. Pokazowi autobusów towarzyszyć będą atrakcje dla najmłodszych pasażerów, dlatego zapraszamy całe rodziny. Zaplanowano m.in. pluszowe miasteczko ruchu drogowego, miasteczko ruchu drogowego, symulator zderzeń, symulator jazdy samochodem i konkursy z nagrodami oraz inne atrakcje.
Technicznie dostawy najnowszych autobusów hybrydowych floty PKM Sosnowiec zakończyły się 19 października. Na sam koniec do bazy PKM-u dotarły krótki Volvo 7900 Hybrid i przegubowy Volvo 7900 LA Hybrid. Szwedzki producent autobusów zrealizował dostawy w terminie, w dodatku pierwszy raz w Polsce w tak dużej liczbie.
Słów kilka o ekonomii
Autobusy Volvo 7900 Hybrid to tzw. równoległa hybryda – pojazd może być napędzany niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego.
Dużą zaletą technologii hybrydowej Volvo jest fakt, że silnik diesla wyłącza się automatycznie na przystankach autobusowych i światłach – pojazd zasilany jest wówczas bezgłośnie energią elektryczną. Autobus rusza również jedynie przy pomocy silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla. Dzięki takiemu rozwiązaniu zużycie paliwa jest od 30 do 40 proc. niższe niż w przypadku autobusów napędzanych tradycyjnym dieslem, autobus jest też bardziej przyjazny dla środowiska – emisja spalin jest o 40 – 50 proc. mniejsza w porównaniu z autobusami napędzanymi silnikami diesla.
Charakterystyka pojazdów
Autobusy typu MAXI – czyli Volvo 7900H oraz klasy MEGA typu 7900LAH zostały wyposażone w silniki Volvo D5K o mocy 240 KM, skrzynie biegów Volvo I-Shift oraz równoległy napęd hybrydowy. Pojazdy jednoczłonowe mogą pomieścić 90 pasażerów na pokładzie, z kolei na miejscach siedzących 26 – z czego 6 siedzeń dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. W przegubowych Volvo natomiast może podróżować 130 pasażerów, z czego na miejscach siedzących 41, a 4 jest dostępnych bezpośrednio z podłogi w pierwszym członie. Autobusy wyposażono m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, ładowarki USB, darmowy dostęp do internetu poprzez Wi-Fi, monitoring oraz system informacji pasażerskiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy oznaczono odpowiednio numerami taborowymi ze względu na podział zajezdni i tak przegubowe Volvo dostały numery z zakresu 574-578 i 588-592, z kolei krótkie 780-796 (zajezdnia Sosnowiec) i 811-818 (zajezdnia w Dąbrowie Górniczej). Pojazdy już od kilku miesięcy kursują po ulicach Zagłębia. Można je spotkać m.in. na linii 18, 34, 40, 61, 88, 91, 99, 100, 160, 807, 814, 835 oraz 935 realizowanych na zlecenie KZK GOP. Warto nadmienić, że sosnowiecki PKM zrealizował największą jednorazową dostawę pojazdów z napędem hybrydowym szwedzkiego producenta w Polsce.
Pierwsze elektryki w Sosnowcu
Przypomnijmy, że podczas prezentacji nowych autobusów w czerwcu br. podpisana została również umowa z polskim producentem na dostawę autobusów elektrycznych. Warto nadmienić, że dopiero za drugim podejściem Przedsiębiorstwo otrzymało ofertę mieszczącą się w budżecie przewoźnika (oczywiście po zwiększeniu budżetu z pierwszego przetargu). Producent z Bolechowa za kwotę ponad 7,6 mln zł brutto dostarczy 3 sztuki Solarisów Urbino 12 electric nowej generacji. Pojazdów należy spodziewać się w lutym 2018 roku. Zatem czekamy.
„