PKM Sosnowiec kupuje 78 autobusów! Umowy podpisane
78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych za niespełna127,4 mln zł brutto kupi Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Inwestycjajest możliwa dzięki wsparciu z unijnych pieniędzy. Wczoraj spółka podpisała czteryumowy z trzema dostawcami. Pierwsze pojazdy mają być dostarczone na przełomieroku.
Zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego przez PKM Sosnowiec wspieranyjest środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata2014-2020. Łącznie na projekty związane z transportem miejskim m.in. na zakupyniskoemisyjnych pojazdów, budowę węzłów przesiadkowych oraz systemówzarządzania ruchem przewiduje on wsparcie rzędu kilkuset milionów zł. W efekciejednego z rozstrzygniętych już konkursów, do Sosnowca na dofinansowanie dwóchprojektów trafi ok. 145 mln zł.
Dzięki pierwszemu z nich, obejmującemu zakup nowego taboru, wkrótce nadrogi Śląska i Zagłębia wyjedzie 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych. Dostarczyje trzech producentów.
Solaris wygrał zadanie które obejmuje dostawę 24 sztukautobusów klasy maxi z silnikami diesla. Do przewoźnika z Zagłębia trafią NoweUrbino 12. Pojazdy będą wyposażone w silniki Cummins ISB6.7E6o mocy 280 KM i w skrzynię biegów VoithDiwa 6 . Wartość umowy na tą część zamówienia opiewa na ok. 26,9 mln zł brutto.
Kolejne zadanie przetargowe przypadło Evobus Polska. Polskidealer marek Mercedes i Setra dostarczysosnowieckiemu przewoźnikowi 19 sztuk przegubowych Mercedesów Conecto G.Pojazdy będą napędzane stojącymi silnikami diesla typu OM470LA o mocy 360 KM. Tejednostki także będą zblokowane z skrzyniamibiegów Voith Diwa 6. Wartość tej umowy to 28,45 mln zł brutto.
Największym wygranym w sosnowieckim pojedynku jest Volvo,które dostarczy łącznie 35 autobusów hybrydowych w tym:
- 25 sztuk klasy maxi typu 7900LH
- 10 sztuk pojazdówprzegubowych typu 7900 LAH
Obydwa typy zostanąwyposażone w silniki Volvo D5K o mocy 240 KM, skrzynie biegów Volvo I-Shiftoraz równoległy napęd hybrydowy. Będzieto największa jednorazowa dostawa pojazdów z napędem hybrydowym szwedzkiegoproducenta w Polsce. PKM zapłaci za nie nieco ponad 72 mln zł brutto.
„Są to autobusyhybrydowe oraz autobusy wyposażone w silnik Diesla Euro 6, czyli o najwyższejnormie czystości spalin. A co najważniejsze dla pasażerów, autobusy są bardzobogato wyposażone, zarówno w automatyczną klimatyzację, ogrzewanie, systemmonitoringu czy system zapowiadania przystanków i wyświetlania, przez którychcemy wspierać osoby niedowidzące i niedosłyszące. Te autobusy potrafią też'przyklęknąć', tak że osoby, które mają trudności w poruszaniu się, same mogąwjechać wózkiem inwalidzkim do środka” ? powiedział podczas wtorkowego briefinguprasowego prezes PKM Marek Pikuła.
Ponadto nowy tabor będzie wyposażony w WiFi, wbudowane w poręcze ładowarkiUSB, alkoblokady (każde uruchomienie autobusu będzie się wiązać z koniecznościąsprawdzenia stanu trzeźwości kierowcy), a także doświetlenie wewnętrzne izewnętrzne wyjścia z autobusu, ledowe światła mijania i drogowe oraz monitoryLCD z informacjami.
We wtorek przedstawiciele należącej do zagłębiowskich miast (Sosnowiec,Dąbrowa Górnicza, Będzin, Czeladź) spółki podpisali w tej sprawie umowę zdostawcami. Pierwsze autobusy (cztery 12-metrowe i trzy 18-metrowe) powinny byćdostarczone na przełomie roku. Kolejnych dostaw ? jak podano podczas spotkania? można się stopniowo spodziewać przez następnych 9 miesięcy.
W ocenie prezesa nowy tabor powinien zachęcić mieszkańców regionu dokorzystania z komunikacji miejskiej. „Wygodapodróżowania nowymi autobusami, w zestawieniu ich np. ze starymi ikarusami,które jeszcze jeżdżą w naszej aglomeracji, w zasadzie jest nie do porównania„? zaznaczył prezes. Obecnie PKM w Sosnowcu dysponuje 260 autobusami, wszystkiminiskopodłogowymi.
Wśród dofinansowanych z RPO zadań związanych z transportem miejskim znalazłsię również projekt dotyczący modernizacji infrastrukturyautobusowo-tramwajowej na terenie Sosnowca. Jak tłumaczył podczas spotkaniaprezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński, prace obejmą m.in. rozbudowę węzłówprzesiadkowych, remonty sześciu przejść podziemnych i dwóch naziemnych orazdostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także budowę 14 kmścieżek rowerowych i 9 wypożyczalni rowerów. Łączny koszt tego projektuoszacowano na ponad 67,2 mln zł, z czego zatwierdzone dofinansowanie wynosiponad 56,6 mln zł.
Projekt obejmie także przebudowę całej szerokości ul. 3 Maja i wydzielenietam buspasów (pasów ruchu wyłącznie dla autobusów) na odcinku od skrzyżowania zul. Piłsudskiego w centrum miasta do wiaduktu w ciągu ulic Prusa iBlachnickiego w dzielnicy Środula.
„Sosnowiec jestjednym z niewielu miast w woj. śląskim, w którym nie ma problemu z korkami, alechcielibyśmy komunikację miejską jeszcze polepszyć, stąd pomysł z tymibuspasami. Mam nadzieję, że się sprawdzi i będzie dobrze przyjęty przezmieszkańców” ? powiedział Chęciński.
Dodał, że cała inwestycja powinna być ukończona i rozliczona w 2019 r.,choć budowa „większości tych rzeczy” to kwestia kilkunastu miesięcy.
„