PKM Katowice zmieni bazę?
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach szykuje się do wyprowadzki? Na razie przygotowano wstępną koncepcjęnowej zajezdni. Plany zakładają ulokowanie jej w dzielnicy Zawodzie, wbezpośrednim sąsiedztwie bazy Tramwajów Śląskich.
Obecniekomunalna spółka czeka na decyzję władz Katowic. Miasto jest właścicielemprawie 90% udziałów firmy. Opuszczona zajezdnia przy ul. Mickiewicza możezostać sprzedana.
?”Mamy konkretne plany. Wystąpiliśmy ze wstępnym wnioskiem o akceptacjęlokalizacji, który nie był jednak jeszcze rozpatrywany na posiedzeniuprezydenta” ? tłumaczyła Helena Ulanowska, prezes katowickiego PKM na łamachportalu katowice24.info. ? „Nasz pomysł jest taki, żeby zlokalizować bazępo przeciwnej stronie zajezdni tramwajowej. Są tam tereny, które w 2003 rokuuchwałą rady miasta były przeznaczone na bazę autobusową. Jesteśmy w staniepomieścić tam wszystkie potrzebne nam budynki i urządzenia. W ciągu czterechlat moglibyśmy mieć nowoczesną bazę, uwzględniając czas niezbędny naprojektowanie i budowę.”
Spółkaszacuje, że na budowę nowego zaplecza technicznego trzeba by przeznaczyć ok.55-60 mln zł.
?”Pieniądze na budowę zamierzamy pozyskać z tytułu amortyzacji nowozakupionych autobusów. Do tego musielibyśmy wziąć kredyt w wysokości około 25mln zł” ? wyjaśniała Helena Ulanowska.
Costałoby się ze zwolnionym gruntem po obecnej bazie przy ul. Mickiewicza?
?”Na początku musiałby być pewnie zabezpieczeniem kredytu, a potemsprzedany. Ta działka przedstawia bardzo dużą wartość” ? powiedziałaprezes PKM.
Jakmówi wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula, nieruchomość przy ul. Mickiewicza mastrategiczne znaczenie dla miasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
?”Dlatego rezerwujemy sobie prawo współdecydowania w zakresie właściwegozagospodarowania i przeznaczenia tego terenu. Rzucenie na rynek takiejnieruchomości bez właściwego zabezpieczenia interesów miasta, byłoby działaniemnieroztropnym. Wszelkie decyzje będą poprzedzone bardzo wnikliwą analizą.Sprzedaje się tylko raz. Decyzjana temat wstępnej koncepcji przeniesienia bazy ma zostać podjęta w ciągu kilkunajbliższych tygodni.” – tłumaczył Sobula.
Tojednak nie jedyne zmiany, które czekają katowicki PKM w najbliższejprzyszłości. Do końca tego roku przewoźnik odbierze łącznie 30 nowychautobusów. 15 sztuk Urbino 18 i tyle samo Urbino 12 za niespełna 30 mln złnetto dostarczy Solaris. Pozwoli to wycofać ostatnie Ikarusy z floty spółki.
Jednakto nie koniec inwestycji w odnowę taboru. Do końca 2018 roku PKM chce pozyskaćłącznie 50 nowych autobusów. W tej puli ma się znaleźć dziesięć elektrobusów.Zakup ma dojść do skutku dzięki wsparciu ze śląskiego RPO.
Spółkaliczy także na dofinansowanie z POIŚ. Dzięki temu pozyskano by kolejne 35autobusów. Gdyby te zamierzenia się ziściły to do końca 2020 roku przewoźnikwymieniłby aż 115 pojazdów. Byłby to największy program modernizacji taboru whistorii przedsiębiorstwa.
„