PKM Katowice ma problem z Jelczami
Autobus miejski Jelcz M125 w złym stanie technicznym, którynie powinien był poruszać się po drogach, zatrzymali 23 stycznia w Katowicachinspektorzy tamtejszego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego. Pojazdz odebranym dowodem rejestracyjnym został odholowany do zajezdni.
Jak poinformowała w piątek ITD, inspektorzy we wtorekkontrolowali pojazdy komunikacji miejskiej na pętli przy ul. Tysiąclecia wKatowicach.
-„Jeden z nich już na pierwszy rzut oka wyglądał na mocnowyeksploatowany. Autobus ten ledwie zatrzymał się na przystanku i od razupojawiła się pod nim plama cieczy. Podczas oględzin stanu technicznegoinspektorzy stwierdzili duże wycieki płynów eksploatacyjnych z pojazdu” -napisano w piątkowej informacji wydziału komunikacji i promocji ITD. – „Autobusw tak złym stanie technicznym nie nadawał się nie tylko do przewozu pasażerów,ale w ogóle nie powinien poruszać się po drodze. Inspektorzy zatrzymali dowódrejestracyjny i nie dopuścili kontrolowanego pojazdu do dalszej jazdy.Niesprawny autobus został usunięty z drogi do zajezdni za pomocą holownika” -zrelacjonowano w komunikacie ITD.
Z załączonego materiału zdjęciowego wynika, że chodziło oautobus typu Jelcz M125, jakie od kilkunastu lat użytkuje PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Katowicach. Ich aktualny stan to 33 szt. (M125M) plus 2 szt. Jelcz M181MB.
Będzie lepiej
PKM Katowice prowadzi obecnie program wymiany taboruobejmujący zakupy łącznie 135 pojazdów. W większości to niskoemisyjne autobusyo napędzie konwencjonalnym; w tej liczbie ma być też 20 nowych autobusów onapędzie elektrycznym. Zakupy prowadzone są przy wsparciu unijnym – w ramachdwóch projektów wykorzystujących dostępne obecnie źródła dofinansowania.
Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanejkwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 – w tzw.komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to częśćtzw. projektu POIiŚ_TRA – komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowaniaw Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dotąd spośród zamówień przygotowanych pod kątem projektu ZITPKM odebrało 15 autobusów przegubowych i pięć krótkich kupionych jako wkładwłasny do projektu ZIT w 2015 r. oraz 15 autobusów przegubowych i 15 krótkichpokazanych na początku 2017 r. (w obu tych przetargach wygrał Solaris). Obecniespółka odbiera też pojazdy z wygranego przez firmę MAN Truck & Bus Polskazamówienia na 35 wozów krótkich i pięć przegubowych (ostatnia dostawa 15autobusów krótkich ma nastąpić w marcu br.).
We wrześniu br. na ulice Katowic ma wyjechać też 10pierwszych autobusów elektrycznych. Pięć takich pojazdów przegubowych klasy MEGA dostarczy doPKM Katowice firma Solaris; rywalizację o dostawy autobusów krótkich klasy MAXI wygrał Ursus.
Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostaćkupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu z POIiŚ. Z wykorzystaniem tejdotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 kolejnych pojazdów o napędziekonwencjonalnym.(PAP)
„