PKM Jaworzno opowiada o swoich elektro-zamiarach
Szesnaście nowych autobusów elektrycznych kupujePrzedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej z Jaworzna. Decyzja o wyborze dostawcyjuż zapadła. Spółka planuje w najbliższych latach z pomocą środków unijnychwymienić na autobusy elektryczne połowę swojej floty.
Testujący autobusy elektryczne od 2012 r. PKM Jaworzno(ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja) przygotował warty60 mln zł unijny projekt dotyczący zakupu elektrycznego taboru autobusowegowraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnejstacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiegoładowania baterii.
Projekt ten został zgłoszony w naborze dotyczącymniskoemisyjnego transportu miejskiego w ramach Zintegrowanych InwestycjiTerytorialnych – jednego z komponentów Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-2020 o zasięgu subregionalnym.
Wraz ze zgłoszeniem projektu wiosną jaworznicka spółkaogłosiła m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (czterech klasymidi, trzech maxi i dziewięciu przegubowych), a także sześć niskowejściowychelektrobusów przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.
W ostatnich dniach rozstrzygnięty został pierwszy z tychprzetargów. Jedynym oferentem i zwycięzcą okazała się spółka Solaris Bus &Coach.
W toku pozostawał drugi przetarg. 25 lipca PKM Jaworzno ?wobec licznych pytań i uwag oferentów – podjęło decyzję o przedłużeniu terminuskładania ofert do końca sierpnia br.
Ogłoszone w podobnym czasie przetargi na elementyinfrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiegoładowania baterii zostały unieważnione ? ze względu na wartości ofertprzekraczające przewidziane nakłady.
Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od bliskoczterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnymnapędem, w ub. roku przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnejeksploatacji ? wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„W najbliższymczasie, z pomocą środków unijnych, planujemy wymienić połowę naszej floty naautobusy elektryczne. W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 20-25 autobusówpowinno jeździć na prąd. Przy takiej skali niezwykle ważną kwestią jestwypracowanie optymalnych rozwiązań w zakresie technologii ładowania” ?mówił pod koniec lipca prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.
W tym czasie przewoźnik rozpoczął współpracę w badaniach irozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych z Tauronem Dystrybucją.Obie spółki mają przez rok przetestować autobus elektryczny (Yutong E12LFprodukcji chińskiej) oraz infrastrukturę do jego ładowania w warunkachnormalnej eksploatacji.
W pierwszym etapie współpracy samorządowego przewoźnika zTauronem testowana ma być infrastruktura ładowania typu plug-in. Ponieważrozwój elektromobilności wymaga m.in. rozwoju i dostosowania sieci dystrybucyjnych,przedmiotem badań będą m.in. wpływ ładowania na parametry jakości energii wsieci dystrybucyjnej oraz wydajność często ładowanych baterii.
W kolejnym etapie uruchomiona ma zostać pilotażowa stacjaładowania i szybkiej wymiany baterii dla autobusów elektrycznych. Systemzostanie wykorzystany do testów i prac badawczo-rozwojowych związanych zzarządzaniem procesem ładowania i optymalnym wykorzystaniem infrastrukturyelektroenergetycznej.
Dla PKM Jaworzno współpraca z dystrybutorem energii ma być krokiemw budowaniu nowoczesnej, ekologicznej, sprawnej i komfortowej komunikacjimiejskiej. Tauron liczy na doświadczenia dotyczące magazynowania energii,rozwoju inteligentnych sieci energetycznych (tzw. smart grid) oraz poprawyefektywności energetycznej. (PAP)
„