Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Jaworzno chce kupić elektrobus

infobus
01.08.2014 12:43
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej ogłosiło przetarg na zakup autobusu elektrycznego o długości w przedziale od 11,5 m do 12,0 m. Nie znamy jeszcze SIWZ-u, ale na pewno przewoźnik będzie chciał tutaj wykorzystać swoje spore doświadczenie wyniesione z przeprowadzonych testów elektrobusów. Przypomnijmy, że firma w latach 2012-2014 wszechstronnie sprawdziła zarówno krótsze wersje pojazdów (Solaris Urbino 8,9 LE electric i AMZ CitySmile 10E), jak i dłuższe (BYD ebus oraz Solaris Urbino 12 electric). Celem tych testów były przede wszystkim pomiary oraz analiza procesu uzupełniania energii w bateriach. Jaworznicki PKM zbierał też opinie pasażerów na temat podróży tymi ekologicznymi pojazdami. –„Sądzimy, że autobusy elektryczne jako bardziej ekologiczne stanowić mogą istotną alternatywę względem pojazdów spalinowych”–mówił Tomasz Wilgos, rzecznik jaworznickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. –„Dbałość o lokalne środowisko powoduje konieczność poszukiwania jeszcze lepszych niż dotychczas stosowane sposobów ochrony natury i tym samym podniesienie jakości życia w mieście.”Teraz firma idzie o krok dalej. To kolejny etap działań zmierzających do zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą pojazdów. Zakup autobusu elektrycznego pozwoli przewoźnikowi precyzyjnie określić lokalizację stacji ładowania, umożliwiających uzupełnienie energii autobusu na trasie przejazdu.
Z opublikowanego na stronie PKM-u ogłoszenia o zamówieniu wynika, że głównym kryterium oceny w elektrycznym przetargu będzie cena (75%), a pozostałe punkty oferenci będą mogli zdobyć za ocenę techniczno-eksploatacyjna autobusu (20%) i gwarancję (5%). Przypomnijmy, że to już w tym roku trzeci –po Warszawie i Ostrołęce –przetarg ogłoszony w Polsce na zakup autobusów elektrycznych. W porównaniu z nimi Jaworzno przywiązuje największa wagę do parametrów technicznych. W Warszawie głównym kryterium oceny była najniższa cena (90%), a technika i ekologia ważyły odpowiednio 8% i 2%. W Ostrołęce –cena miała wagę 80%, a walory techniczne i niskie zużycie energii (zadeklarowane dla cyklu SORT2) –odpowiednio 16% i 4%. W Jaworznie –podobnie jak w Ostrołęce –zakup ma być sfinansowany z własnych środków spółki. MZK Ostrołęka skorzysta z dofinansowania w ramach Działania 5.1 „Transport Miejski”RPO WM 2007 –2013”, natomiast Jaworzno myśli o środków z Unii Europejskiej funkcjonujących pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dlatego spółka przewiduje, iż realizacja tego projektu nastąpi w trzecim kwartale 2017 r.
Solaris Urbino 12 electricSolaris Urbino 8,9 LE electricBYD ebusAMZ CS10E
Warto dodać, że PKM Jaworzno w ostatnim czasie zrealizowało sporo inwestycji mających podnieść standard podróży. Pasażerowie PKM mogą korzystać z bezpłatnego internetu w pojazdach, a dzięki aplikacji kiedyprzyjedzie.pl sprawdzą rozkład jazdy on-line autobusów w telefonie komórkowym. Od kilku lat funkcjonuje także 'elektroniczna portmonetka’ – Jaworznicka Karta Miejska, która zastąpiła tradycyjny, papierowy bilet na przejazd autobusami. Ponadto na niektórych przystankach pojawiły się interaktywne tablice, które informują pasażerów o rzeczywistym czasie odjazdu pojazdów, a także o ewentualnych opóźnieniach. W tym roku jaworznicki PKM – jako pierwszy przewoźnik w województwie śląskim – uruchomił możliwość opłaty za przejazd autobusami w biletomatach, które zostały zainstalowane w pojazdach kursujących na liniach międzymiastowych. Spółka inwestuje także w tabor. W latach 2010-2011 r. przewoźnik zakupił 30 szt. nowych autobusów niskopodłogowych w ramach unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Wówczas firma zakupiła: 5 sztuk autobusów marki Solbus SM 10 o długości 10 m, 15 sztuk autobusów marki Scania OmniCity o długości 12 m oraz 10 sztuk autobusów marki MAN Lion’s City L o długości 15 m. Tak znacząca, jednorazowa odnowa floty przewoźnika (łączny tabor PKM-u to ponad 50 autobusów) pozwoliła firmie już od połowy grudnia 2010 r. realizować wszystkie kursy przyjaznym dla pasażerów taborem niskopodłogowym. Od tamtej pory spółka kupowała jedynie używane pojazdy jak: 2 szt. Solaris Urbino 12 oraz 2 szt. MAN Lion’s City. W tym roku PKM ponownie wrócił do zakupów fabrycznie nowych autobusów i to w całkiem dobrym stylu. W czerwcu firma zamówiła trzy Solarisy Urbino 12, które mają dotrzeć do bazy firmy w III kwartale br., a teraz mamy przetarg na dostawę jednego elektrobusu. Czy również dostarczy go producent z Bolechowa i czy będziemy mieli powtórkę z elektrycznego starcia z BYD z Warszawy? O tym przekonamy się 9 września br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert.