PKM Gliwice w drugim podejściu do dzierżawy 25 autobusów
PKM Gliwice ponownie ogłosiły przetarg na dzierżawę 25 autobusów komunikacji miejskiej niskopodłogowych, jednoczłonowych, jednej marki, o napędzie spalinowym, o długości 11,50 do 12,50 m nie starszych niż (rok produkcji) z 2021 roku spełniających normę czystości spalin co najmniej Euro 6.
Przedsiębiorstwo zdecydowało się na dzierżawę nowych pojazdów w przez okres 96 miesięcy. O tym dlaczego doszło do unieważnienia poprzedniego przetargu pisaliśmy TUTAJ
BEZ FORMALIZMU
Przewoźnik nie stawia producentom (lub też przewoźnikom oferującym nowe autobusy) warunków formalnych – w zakresie doświadczenia czy też finansowych. Wykonawcy przystępujący do przetargu będą zobowiązani jedynie do wniesienia wadium w wysokości: 200 000,00 PLN.
PKM będzie oceniał oferty z uwzględnieniem trzech kryteriów:
- ceny oferty - waga 60 %,
- oceny technicznej pojazdów – waga 35%,
- warunki płatności - waga 5 %.
Chętnych do dzierżawy autobusów dla PKM Gliwice poznamy już w dniu 25 listopada.
JAKIE AUTOBUSY?
Autobusy, które chce wydzierżawić gliwicki przewoźnik mają mieć następujące parametry:
- długość od 11,5 do 12,5 m,
- minimalna liczba miejsc do przewozu pasażerów – 80, w tym siedzących - co najmniej 26 bez siedzenia kierowcy, w tym co najmniej 9 miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi,
- trzy pary drzwi w układzie 2-2-2,
- napęd spalinowy, spełniający normę emisji spalin Euro 6.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
GLIWICKIE ZAKUPY
Należący do miasta PKM Gliwice cyklicznie odświeża autobusowy tabor. W trosce środowisko całkowicie wycofano z użytku wysokopodłogowe pojazdy starej generacji (m.in. ikarusy). Obecnie w zasobach PKM jest 185 autobusów, a w tym roku flotę firmy wzmocni przynajmniej 25 nowych pojazdów, w tym 10 elektrobusów i 15 hybryd.
Przypomnijmy, że gliwicka spółka podpisała umowę na dostawę autobusów hybrydowych MAN Lion’s City 19C. Tym samym jeszcze w 2021 r. firma MAN Truck & Bus Polska dostarczy Gliwicom 15 pojazdów wyprodukowanych w fabryce w Starachowicach. Autobusy będą niskopodłogowe, przegubowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system oczyszczania spalin i napęd hybrydowy, który zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych spalin i hałasu. Będą wygodne i przyjazne dla osób mających trudności z poruszaniem się oraz dla rodziców z małymi dziećmi.
Nowe autobusy będą kosztować 23 mln zł i zostaną sfinansowane ze środków własnych PKM. Każdy pomieści 147 pasażerów.
DO TEGO ELEKTRYKI
Gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej czeka również na dostawę 10 autobusów elektrycznych marki Volvo, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wyjadą one na gliwickie ulice w 2022 r. i będą kursować na linii A4 – między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676. Dla ich obsługi zostaną wybudowane stacje ładowania. Pierwsza na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej, kolejne przy ul. Nowy Świat oraz Czapli. Dostawa pojazdów wraz z niezbędną infrastrukturą to koszt ponad 36 mln zł. PKM Gliwice udało się zdobyć unijne dofinansowanie tego projektu w kwocie 27 mln zł.
Równolegle Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozstrzygnęła przetarg na zakup 32 elektrycznych autobusów i budowę stacji ładowania. Jak zapowiada GZM, flota czterech metropolitalnych PKM (w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Świerklańcu) zacznie się powiększać o nowe autobusy od połowy przyszłego roku. Do każdego z nich, do końca marca 2023 r., zostanie przekazanych po 8 pojazdów. Dostawcą tych autobusów będzie Solaris.