PKM Gliwice szykuje stację dla autobusów CNG
Pod koniec ubiegłego roku PKM Gliwice niespodziewanie poinformowały, że zamierzają zakupić autobusy zasilane na CNG. Teraz idą krok dalej i szykują infrastrukturę.
O gazowym zwrocie PKM Gliwice informowaliśmy już w InfoBusie TUTAJ. To zupełna nowość w śląskim mieście. Dlatego też od podstaw musi powstać infrastruktura do tankowania pojazdów CNG. I mamy na tej drodze pierwszy krok.
Krok do CNG
Teraz PKM Gliwice idzie o krok dalej i poszukuje firmy, która wykona opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego dla inwestycji pod nazwą: „Budowa stacji zasilania pojazdów autobusowych sprężonym gazem ziemnym tzw. CNG (ang. Compressed Natural Gas) wraz z przebudową miejsc postojowych na stanowiska szybkiego i wolnego tankowania”.
Zamówienie jest częścią projektu aplikującego o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Takie opracowanie ma zostać wykonane w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy.
Stacja według PKM
Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę stacji zasilania pojazdów autobusowych sprężonym gazem ziemnym tzw. CNG (oraz zagospodarowanie terenu zajezdni zakładające wykorzystanie tej technologii, tj. przebudowę miejsc postojowych na stanowiska szybkiego i wolnego tankowania. Lokalizacja zespołu urządzeń stacji tankowania CNG usytuowana ma być przy wschodniej granicy zajezdni z uwagi na przebiegające w bliskim sąsiedztwie elementy gazowej infrastruktury technicznej (gazociąg średniego ciśnienia i zewnętrzna instalacja gazowa na terenie zajezdni). W skład zespołu urządzeń stacji tankowania mają wejść następujące elementy:
-
układ osuszająco – filtrujący,
-
modułowa sprężarka gazu – docelowo zastosowanie mają mieć dwie modułowe sprężarki gazu o wydajności 600 m3/h każda, po jednej dla każdego etapu inwestycji,
-
zbiornik stały gazu (magazyn gazu CNG): magazyn gazu składa się z zestawu butli ciśnieniowych o pojemności wodnej 150 dm3 każda. Przyjęto magazyn składający się z 18 butli w układzie 3×6 o łącznej pojemności wodnej 2,7 m3. Taka wielkość magazynu umożliwia jego dogodny podział na trzy sekcje (po 6 butli na sekcję) wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia. Podstawowym zadaniem magazynu poza dystrybucją gazu do tankowanych pojazdów na zasadzie różnicy ciśnień pomiędzy zbiornikami jest zapewnienie płynnej pracy całego układu tankowania CNG,
-
stanowiska tankowania CNG.
Zmiany na terenie zajezdni
W ramach docelowej inwestycji przewidziane są następujące prace budowlane:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-
roboty rozbiórkowe terenu, tj. frezowanie istniejącej nawierzchni, demontaż trylinki,
-
wykonanie warstw konstrukcyjnych,
-
zbadanie stanu istniejącej kanalizacji deszczowej oraz w razie konieczności naprawienie lub wymiana na nowe zniszczonych odcinków kanalizacji, w zależności od możliwości zaprojektowania spadków przewiduje się przesunięcie/dołożenie kratek spustowych,
-
wydzielenie 12 stanowisk wolnego tankowania i 2 stanowisk szybkiego tankowania zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie stacji tankowania CNG oraz montaż urządzeń stacji tankowania CNG.
Opracowana dokumentacja wraz z kompletem uzgodnień, porozumień zgód lub pozwoleń oraz warunków technicznych i realizacyjnych związanych z przyłączeniem obiektu do istniejących sieci, ma zostać dostarczona do zamawiającego w formie papierowej i elektronicznej.
Otwarcie i ocena
Wykonawcy chętni do opracowania PFU mogą składać swoje oferty do dnia 15 maja.
Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.
„