PKM Gliwice się nie poddaje. Trzeci przetarg na 17 autobusów hybrydowych
4 stycznia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ogłosiło po raz trzeci przetarg na dostawę 17 sztuk nowych hybrydowych autobusów klasy MEGA.
Wcześniej śląski przewoźnik chciał kupić 19 hybryd w ramach leasingu, ale dwie złożone oferty (od MAN i Solaris) okazały się zbyt drogie. W powtórzonym postępowaniu – z już unijnym finansowaniem – ponownie swoje propozycje złożyli producenci ze Starachowic i Bolechowa, ale znowu przekroczyły one budżet. Czy podobnie będzie za trzecim razem? Zobaczymy.
Nowe terminy
Nowe autobusy mają przyjechać do bazy PKM Gliwice w ciągu 250 dni od podpisania umowy. Na oferty firma czeka do 6 lutego. Nowe hybrydy PKM Gliwice mają mieć długość od 17,5 do 18,1 m (=/- 10 cm). Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW.
Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania.
Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwa ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi - za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się dwie tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.
Za drugim razem
w ramach drugiego podejścia, PKM Gliwice wyodrębniło 15 kryteriów technicznych, gdzie najwięcej punktów można było zdobyć za: materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia oraz zewnętrznego poszycia nadwozia – 15 pkt, pojemność skokowa silnika powyżej 10 000 cm3 – 8 pkt, zależna (sztywna) oś przednia – 3 pkt, szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 2 pkt, poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 2 pkt, poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium, lub z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt, liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 144 – 17 pkt, udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń - 40% (i więcej) – 15 pkt, ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 12 kg włącznie – 3 pkt, system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 2 pkt, spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 7 pkt, spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt, spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt, okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 3 pkt, silnik i autobus tego samego producenta – 7 pkt.
Przy takich wymaganiach stawialiśmy w przetargu PKM Gliwice na autobusowy klasyk w postaci starcia marek: MAN vs Solaris. I nie pomyliliśmy się. 12 grudnia swoje propozycje przedstawiły firmy:
- MAN Truck & Bus Polska na sumę 40.732.680 PLN brutto / 33.116.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus MAN Lion`s City 18 C EfficientHybrid na poziomie 1.948.000,00 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach na sumę 38.056.200 PLN brutto / 30.940.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za autobus Solaris Urbino 18 mild hybrid na poziomie 182.000,00 PLN netto.
Z kolei kwota jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosiła 30.319.500,00 PLN brutto / 24.650.000,00 PLN netto, czyli ponowie obie oferty znalazły się poniżej gliwickiego budżetu. W przypadku tańszej oferty Solarisa budżetowa dziura wyniosła prawie 8 mln PLN brutto. Okazało się to za dużo dla PKM-u i 22 grudnia podjęto decyzję o anulowaniu całego zamówienia. Czekamy teraz na trzeci raz.
Unijne wsparcie
Środki na dodatkowe zakupy taborowe przez PKM Gliwice i PKM Katowice (w wysokości 25 mln zł) pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 . Dzięki dodatkowej puli Gliwice zakupią 17 autobusów hybrydowych.
-"To nowe środki finansowe, które będą wpływały na jakość i poprawę bezpieczeństwa pasażerów w województwie śląskim. Z dodatkowej puli 25 mln planowane jest dofinansowanie 2 nowych projektów dotyczących rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Jeden z nich dotyczy Gliwic – jest to dofinansowanie zakupu 17 autobusów hybrydowych. Drugi, dotyczący Katowic, to projekt, gdzie będzie zakupionych kilka autobusów zasilanych gazem CNG. Mamy nadzieję, że te środki będą wykorzystane jak najszybciej – zapowiedział w Katowicach minister Grzegorz Puda.
Jak zaznaczył zastępca prezydenta Gliwic Mariusz Śpiewok, potwierdzone przez ministerstwo dodatkowe dofinansowanie z POiŚ dla Gliwic i Katowic to zaledwie część dużych środków zewnętrznych, które wspólnie z resortem udało się wygospodarować samorządom na zrównoważony transport miejski w Śląskiem (w szczególności w subregionie centralnym).
Szacowana wartość gliwickiego projektu przewidującego zakup 17 autobusów hybrydowych (bez ujęcia w projekcie budowy stacji zasilania) to to ok. 29,8 mln zł. Dofinansowanie UE ma wynieść 18,5 mln zł. Z kolei PKM Katowice chce kupić 8 sztuk autobusów 12-metrowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Szacowana wartość tego projektu to 10,4 mln zł, a dofinansowanie UE ma wynieść 6,5 mln zł.