PKM Gliwice otrzyma nowe autobusy od przewoźników. Pierwsza taka dostawa w Polsce
30 grudnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach poinformowało o wyborze jednej złożonej oferty w powtórzonym przetargu na dzierżawę 25 szt. autobusów komunikacji miejskiej niskopodłogowych.
O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już w InfoBusie. Przypomnijmy, że z racji bardzo krótkiego terminu zamówienia tylko prywatna inicjatywa ze strony śląskich firm była w stanie sprostać wymaganiom śląskiej firmy. Dzięki niższej cenie w drugim podejściu udało się dowieźć to zamówienie do końca.
ZA PIERWSZYM RAZEM
W październiku PKM Gliwice otrzymał ofertę od firm:
• PKS Południe,
• Transgór Mysłowice,
• LZ Apolinary Lazar.
którzy zaoferowali PKM Gliwice nowe autobusy w cenie 102.765.316,38 PLN netto / 126.401.339,15 PLN brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy pojazdu na poziomie 4.110.612,64 PLN netto.
I teraz najważniejsza sprawa – budżet zamawiającego wynosił wówczas 75.000.000 zł netto / 92.250.000,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy na poziomie 3.000.000 PLN netto. Jak widać przekroczenie było olbrzymie (na sumę łącznie ponad 27 mln PLN netto), co pokazuje też ryzyko całego przedsięwzięcia. Pamiętajmy jednak, że przewoźnicy zawsze mogą skierować zakupiony tabor na swoje linie i tym samym nie powinni stracić na tym biznesie. Generalnie była to bardzo ciekawa i nowa sytuacja w branży.
DRUGIE PODEJŚCIE
Ostatecznie gliwicka spółka zdecydowała się swoim zwyczajem poszukać lepszej ceny, unieważniła przetarg i ogłosiła ponowne postępowanie. Wprowadzone w nim zmiany można określić, jako kosmetyczne. W dalszym ciągu zamawiający wymaga szybkiej dostawy autobusów – bowiem do dnia 21 stycznia 2022 roku.
Dzisiaj – 16 grudnia miało miejsce otwarcie także tylko jednej i od tego samego oferenta:
• PKS Południe,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
• Transgór Mysłowice,
• LZ Apolinary Lazar.
I teraz ceny. PKM zdecydowanie zwiększyło swój budżet i teraz zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 94.000.000,00 PLN netto / 115.620 000,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy na poziomie 3.760.000 (poprzednio 3.000.000 PLN netto).
Z kolei śląscy przewoźnicy zeszli ze swojej ceny i zaproponowali 97.000.000 PLN netto / 119.310.000 PLN brutto, co daje jednostkową cenę dzierżawy pojazdu na poziomie 3.880.000 PLN netto (poprzednio 4.110.612,64 PLN netto).
Można powiedzieć, że zamawiający i oferenci spotkali się takim autobusowy, krakowskim targiem. Dalej mamy przekroczenie, ale już “tylko” na poziomie 3 mln netto. W tej sytuacji PKM Gliwice wybrało taborową ofertę i teraz czekamy na szybką umowę. Zegar bije!
JAKIE AUTOBUSY?
Autobusy dla Gliwic mają mieć długość od 11,50 m do 12,50 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdych drzwiach. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6.
Zamawiający nie określił wymagań dotyczących siedzeń pasażerskich. Wiemy jedynie, że konstrukcja siedzeń, jak i inne elementy wyposażenia pojazdu muszą być wykonane w odcieniach szarości. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to kabina wydzielona, typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, nie powodująca refleksów i nie ograniczająca pola widzenia kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.
Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być diodowe lub LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się jeden ekran LCD podsufitowy za kabiną kierującego pojazdem oraz jeden pełnowymiarowy wyświetlacz LCD na ścianie bocznej pojazdu, w jego przedniej części. Ekran podsufitowy musi umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Z kolei wyświetlacz wewnętrzny boczny musi posiadać możliwość prezentacji następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy”, aktualna data i godzina, przebieg trasy (prezentacja 12-15 następnych przystanków) w postaci „koralików” oraz dodatkowego paska z nazwą gminy wraz z prezentacją rozkładowego czasu jaki zajmie dojazd do danego przystanku. W przypadku nagłej zmiany trasy, ekrany i wyświetlacze wewnętrzne muszą wyświetlać wyłącznie numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę, bez prezentacji przystanków na trasie przejazdu.