Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Gliwice odbiera pierwsze elektryczne autobusy. Od Volvo

infobus
25.02.2022 12:00

25 lutego flota PKM Gliwice wzbogaciła się o 10 szt. elektrycznych autobusów Volvo 7900 E.

Pojazdy na linie wyjadą jeszcze w lutym. Wszystko to dzięki odpowiednio wcześniej wybudowanej infrastruktury do ich ładowania. Nic tylko jeździć!

Start w poniedziałek

W poniedziałek, 28 lutego, na ulice Gliwic wyjedzie:

  • 7 szt. dwuosiowych Volvo 7900 E o długości 12 metrów o pojemności ponad 75 pasażerów;
  • 3 szt. trzyosiowych, przegubowych Volvo 7900 EA o długości 18 metrów mieszczące do 130 pasażerów.

Wszystkie będą kursować na trasie linii A4 między Teatrem Miejskim przy ul. Nowy Świat a zajezdnią PKM przy ul. Chorzowskiej oraz na trasie linii nr 676, okrężnej, liczącej 28 przystanków (z Sikornika m.in. przez plac Piastów, ul. Lipową, Warszawską, Górnych Wałów, Nowy Świat, Zygmunta Starego, Rybnicką,  z powrotem na Sikornik).

-„W poniedziałek po raz pierwszy na gliwickie ulice wyjadą autobusy elektryczne. W trosce o środowisko i mieszkańców staramy się systematycznie modernizować miejski tabor autobusowy, aby w jak największym stopniu minimalizować emisję spalin do atmosfery. Nowe autobusy są ciche, wygodne, nowoczesne, z dobrym systemem ogrzewania. To bardzo dobra wiadomość dla pasażerów, dla których poprawi się jakość i komfort podróży – powiedział podczas dzisiejszej prezentacji dla mediów Adam Neumann, prezydent Gliwic.

Trochę techniki

Elektryczny silnik trakcyjny gliwickiego autobusu 12-metrowego jest zasilany bateriami o pojemności 264 kWh, natomiast dwa silniki autobusu 18-metrowego bateriami o pojemności 330 kWh. Dzięki takim bateriom „elektryki” mogą na jednym ładowaniu przejechać ponad 100 km.

Pojazdy, które trafiły do Gliwic mają wyjątkowo duże okna, specjalny system oświetlenia oraz funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki i przyciski. Siedzenia dla pasażerów są wygodne, miękkie, ukształtowane ergonomicznie. Drzwi autobusu posiadają układ zabezpieczający przed przytrzaśnięciem pasażera oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu, otwierają się wahadłowo do wewnątrz. Wejścia i wyjścia oraz przejście środkowe są niskopodłogowe i bezstopniowe. W razie potrzeby prawą stronę autobusu można opuszczać o 8 cm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Autobusy mają też otwieraną „rampę”, po której może wjechać wózek oraz miejsce na wózek inwalidzki z poręczą i szerokimi siedzeniami dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo autobusy wyposażono w pasy mocujące rowery i uchwyt dla przedniego koła. Kierowca ma do swojej dyspozycji system monitoringu wizyjnego wnętrza oraz obszaru obok pojazdu.

System klimatyzacji i ogrzewania jest wspomagany automatycznym agregatem grzewczym oraz specjalnie skonstruowanym systemem pompy ciepła. W celu zaoszczędzenia energii cieplnej pojazdy posiadają w każdym bocznym oknie podwójne szyby, a poszycia ścian bocznych i dachu skuteczną warstwę izolacyjną. Na pionowych poręczach znajdują się przyciski „STOP” sygnalizujące kierowcy konieczność obsługi „przystanku na żądanie”. Przyciski są dodatkowo oznakowane w języku Braille`a. To nie wszystko – w przestrzeni pasażerskiej zabudowano ładowarki do urządzeń mobilnych, jest też bezprzewodowy dostęp do Wi-Fi. Ponadto pojazdy są wyposażone w dynamiczny głosowy system informacji pasażerskiej informujący o etapie trasy i najbliższych przystankach – komunikat słychać zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusów.

System ładowania

Do obsługi elektrycznych autobusów niezbędna jest odpowiednia infrastruktura, dlatego na terenie zajezdni zbudowano specjalny parking wyposażony w stację transformatorową i instalację elektryczną oraz ładowarki przeznaczone do obsługi każdego pojazdu.

Na terenie Gliwic zbudowano trzy stacje ładowania: – przy ul. Czapli, przy ul. Nowy Świat oraz na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej 150. Ta ostania składa się z 5 stacjonarnych elektrycznych podwójnych ładowarek, każda o mocy 80 kW i jednego stanowiska do szybkiego ładowania (pantograf) o mocy 200 kW oraz jednej ładowarki mobilnej (warsztatowej) o mocy 40 kW.

-„Ładowanie będzie odbywać się na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej przy użyciu specjalnych ładowarek z kablami poprzez gniazdo plug-in oraz na przystankach krańcowych, tzn. przy ul. Czapli, przy Teatrze Miejskim oraz w zajezdni przy użyciu szybkich ładowarek posiadających pantograf opuszczany na specjalne szyny umieszczone na dachu pojazdu. Takie ładowanie trwa zaledwie kilka minut. Będzie więcej tego typu autobusów w Gliwicach, ponieważ zależy nam na jak najbardziej ekologicznym transporcie dla mieszkańców – poinformował Henryk Szary, prezes PKM Gliwice.

Zakup nowych autobusów wraz z infrastrukturą kosztował ponad 31,7 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (kwotą  26,9 mln zł).

Z hybrydami MAN

Gliwicki PKM od lat sukcesywnie wymienia autobusy na nowe. Od niedawna po gliwickich ulicach jeździ 15 nowoczesnych, wygodnych, ekologicznych i hybrydowych autobusów marki MAN Lion’s City 19C. PKM planuje dalsze powiększenie taboru o kolejne autobusy hybrydowe.

-„Mieszkańcy Gliwic korzystają z nowoczesnego taboru. Dzięki projektom unijnym pozyskaliśmy już 36 autobusów, teraz na gliwickie ulice wyjedzie kolejnych dziesięć. Złożyliśmy też wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych kolejnej dużej inwestycji – zakupu 17 autobusów hybrydowych – mówi Mariusz Śpiewok, zastępca prezydenta Gliwic.