PKM Gliwice na zakupach z własnego portfela. Dzierżawa 25 MAXI autobusów
27 sierpnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach ogłosiło przetarg na 8-letnią dzierżawę 25 autobusów komunikacji miejskiej.
Tym samym obok zamówień elektrobusów Volvo i hybryd MAN, śląskie przedsiębiorstwo wzmocni swój tabor o konwencjonalne pojazdy.
Klasa MAXI
Przedmiotem zamówienia jest dostawa pojazdów klasy MAXI (o długości 11,50 do 12,50 m) z silnikami diesla Euro 6. Dzierżawa ma rozpocząć się 1 stycznia 2022 r. a zakończyć 21 grudnia 2029 r.
Z kolei termin składani ofert upływa 29 września. Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie trzech kryteriów:
- Ocena techniczna pojazdów / Waga: 35
- Warunki płatności / Waga: 5
- Cena / Waga: 60
Gliwickie zakupy
Należący do miasta PKM Gliwice cyklicznie odświeża autobusowy tabor. W trosce środowisko całkowicie wycofano z użytku wysokopodłogowe pojazdy starej generacji (m.in. ikarusy). Obecnie w zasobach PKM jest 185 autobusów, a w tym roku flotę firmy wzmocni przynajmniej 25 nowych pojazdów, w tym 10 elektrobusów i 15 hybryd.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że gliwicka spółka podpisała umowę na dostawę autobusów hybrydowych MAN Lion’s City 19C. Tym samym jeszcze w 2021 r. firma MAN Truck & Bus Polska dostarczy Gliwicom 15 pojazdów wyprodukowanych w fabryce w Starachowicach. Autobusy będą niskopodłogowe, przegubowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system oczyszczania spalin i napęd hybrydowy, który zmniejsza zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych spalin i hałasu. Będą wygodne i przyjazne dla osób mających trudności z poruszaniem się oraz dla rodziców z małymi dziećmi.
Nowe autobusy będą kosztować 23 mln zł i zostaną sfinansowane z środków własnych PKM. Każdy pomieści 147 pasażerów.
Plus elektryki
Gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej czeka również na dostawę 10 autobusów elektrycznych marki Volvo, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wyjadą one na gliwickie ulice w 2022 r. i będą kursować na linii A4 - między zajezdnią PKM a Teatrem Miejskim oraz na linii nr 676. Dla ich obsługi zostaną wybudowane stacje ładowania. Pierwsza na terenie zajezdni przy ul. Chorzowskiej, kolejne przy ul. Nowy Świat oraz Czapli. Dostawa pojazdów wraz z niezbędną infrastrukturą to koszt ponad 36 mln zł. PKM Gliwice udało się zdobyć unijne dofinansowanie tego projektu w kwocie 27 mln zł.
Równolegle Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia prowadzi przetarg na zakup 32 elektrycznych autobusów i budowę stacji ładowania. Jak zapowiada GZM, flota czterech metropolitalnych PKM (w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Świerklańcu) zacznie się powiększać o nowe autobusy od połowy przyszłego roku. Do każdego z nich, do końca marca 2023 r., zostanie przekazanych po 8 pojazdów.
Łącznie na drogi GZM wyjedzie 27 autobusów 12-metrowych i 5 przegubowych o długości 18 metrów. Kupionych zostanie 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. Ponadto w sześciu miastach zostanie wybudowanych 9 stacjonarnych ładowarek, w tym cztery w Gliwicach.
Nowe autobusy są jednym z elementów rozwoju transportu niskoemisyjnego, który ma wpłynąć na poprawę jakości powietrza. Autobusy zostaną kupione w ramach otrzymanej dotacji z programu GEPARD II (80 mln zł), który w połowie finansowany jest ze środków unijnych, a w połowie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt tej inwestycji to 120 mln zł.