PKM Gliwice na liniach KZK GOP
infobus
16.12.2008 13:21
PKM Gliwice na liniach KZK GOP
Kontynuując przegląd śląskich przewoźników w tym tygodniu przenosimy się na drugi koniec sieci KZK GOP, gdzie swoją bazę oraz obszar działania ma spółka PKM Gliwice. Dysponuje ona 180 autobusami i jest trzecim co do wielkości graczem na górnośląskich liniach.
Przedsiębiorstwo to, tak jak większość na Śląsku, powstało 1 października 1991, po przekształceniu WPK Katowice, z wydzielonego Zakładu Komunikacyjnego Nr 4 w Gliwicach. Do 1997 roku przewoźnik zajmował się nie tylko obsługą linii ale również ustalał ich przebieg, opracowywał taryfy przewozowe oraz organizował komunikację. Od dnia 1 stycznia 1997 r. miasto Gliwice przystąpiło do związku KZK GOP, a od 28 sierpnia 1997 PKM działa jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której głównym udziałowcem jest miasto Gliwice. Pozostali to: miasta Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.
Jak już wspomnieliśmy obecnie firma eksploatuje 180 autobusów i posiada jedną bazę przy ulicy Chorzowskiej 150 w Gliwicach. PKM Gliwice obsługuje 40 linii KZK GOP: 6, 8, 8bis, 32, 47, 58, 58bis, 59, 60, 71, 81, 93, 120, 126, 156, 178, 186, 187, 194, 197, 198, 202, 259, 617, 624, 636, 648, 650, 669, 676, 677, 678, 692, 699, 702, 710, 840, 870, 932, 224.
PKM Gliwice jako pierwsze w regionie i nieliczne w Polsce przedsiębiorstwo rozpoczęło zakup autobusów nowych z Europy Zachodniej, nie zaś, tak jak to miało miejsce w innych miastach przestarzałych konstrukcji Ikarus rodem z Węgier lub rodzimych JELCZ. Efektem tego był zakup, w latach 1992 –1993, 10 krótkich DAB-ów 12-1200B oraz 5 przegubowych DAB-ów 12-1800B. Autobusy ze względu na wysoką sprawność oraz kulturę pracy zostały docenione i w roku 1996 zakupiono jeszcze dwa krótkie, fabrycznie nowe DAB-y 12-1200B. W latach 2006-2008 firma wzbogaciła się o trzy modele DAB 12-1200B oraz 10 przegubowych DAB-ów 12-1800B. Tym razem były to jednak pojazdy używane, zakupione w Danii.
Jako ciekawostkę można wskazać, że jedynym Ikarusem zakupionym po 1992 r. był model 260.30A, który został dostarczony w 1997 r. Jest on nadal eksploatowany w firmie, jednak model ten nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań i nie dokonano następnych zakupów. Prawdziwą odnowę taboru rozpoczęto w latach 1998-1999. Zakupiono wówczas pierwsze pięć niskopodłogowych autobusów VOLVO B10BLE, rok później przetarg na siedem nowych pojazdów wygrał MAN z modelem NL222. Przełom lat 2001-2002 przyniósł zakup ośmiu MAN-ów NL223 oraz jednego i dotychczas jedynego autobusu wielkości mini – KAPENA Thesi City. Kolejny przetarg, w roku 2003, niespodziewanie wygrał JELCZ z modelem M125M. Był to pierwszy zakup pojazdów JELCZ po przerwie trwającej 15 lat. W 2005 roku zaczęto poważnie myśleć o wymianie już dość mocno wyeksploatowanych autobusów przegubowych – wzorem innych przedsiębiorstw postanowiono zakupić partię próbną pięciu pojazdów piętnastometrowych. Wybór padł na markę SOLARIS model Urbino 15. Autobusy te nie sprawdzają się jednak na wąskich ulicach Gliwic, zaś zmniejszona pojemność powoduje dodatkowe głosy krytyki wśród pasażerów jeżdżących w większym tłoku. Dlatego w kolejnym przetargu zdecydowano się już na zakup autobusów przegubowych. Rok 2006 to zakup trzech krótkich MAN-ów NL263 Lion’s City oraz dwóch długich MAN-ów NG313 Lion’s City G. W kolejnym przetargu na sześć przegubowych autobusów wygrał SOLARIS z modelem Urbino 18. Tegoroczny zakup piętnastu nowych pojazdów przegubowych oraz późniejszy, szesnastu nowych, krótkich, również wygrał SOLARIS, odpowiednio z modelem Urbino 18 oraz Urbino 12. Dzięki zakupom dużej partii autobusów przegubowych oraz uzyskaniu dobrej ceny, postanowiono dokupić dodatkowy autobus SOLARIS Urbino 12.
PKM Gliwice jest jedynym przedsiębiorstwem na Śląsku, który eksploatuje więcej autobusów przegubowych (102 pojazdy) niż krótkich (78 pojazdów). Jednak mimo nowych zakupów nadal najliczniej reprezentowanym producentem jest IKARUS (68 pojazdów), kolejny to SOLARIS (43 sztuki) oraz DAB (30 autobusów). Średnia wieku taboru to około 12 lat, a udział niskiej podłogi wynosi 41%.
Lp.
|
Marka i Model
|
Rocznik
|
Ilość
|
Niskapodłoga
|
Uwagi
|
1
|
DAB 12-1200B
|
1990-1996
|
15
|
NIE
|
2 z City-Trafik HT Kopenhaga, 1 z Arriva Fredericia w 2006
|
2
|
DAB 12-1800B
|
1990-1993
|
15
|
NIE
|
10 z Århus Sporveje w 2006,2007,2008
|
3
|
IKARUS 260.04
|
1983-1985
|
8
|
NIE
|
|
4
|
IKARUS 260.30A
|
1997
|
1
|
NIE
|
|
5
|
IKARUS 280.26
|
1983-1992
|
59
|
NIE
|
|
6
|
JELCZ M11
|
1986-1988
|
7
|
NIE
|
|
7
|
JELCZ M125M Vecto
|
2003
|
6
|
TAK
|
|
8
|
KAPENA Thesi City 65C
|
2001
|
1
|
TAK
|
|
9
|
MAN NL222
|
2000
|
7
|
TAK
|
|
10
|
MAN NL223
|
2001-2002
|
8
|
TAK
|
|
11
|
MAN NL263 Lion’s City
|
2006
|
3
|
TAK
|
|
12
|
MAN NG313 Lion’s City G
|
2006
|
2
|
TAK
|
|
13
|
SOLARIS Urbino 12
|
2008
|
17
|
TAK
|
|
14
|
SOLARIS Urbino 15
|
2005
|
5
|
TAK
|
|
15
|
SOLARIS Urbino 18
|
2006-2008
|
21
|
TAK
|
|
16
|
VOLVO B10BLE
|
1998-1999
|
5
|
TAK
|
|
Podsumowując sytuacja taborowa pojazdów solo należy stwierdzić, iż jest ona imponująco dobra. Dzięki tegorocznym zakupom w odstawkę przejdą Jelcze M11 oraz część IKARUS-ów 260. Z taborem przegubowym jest znacznie gorzej, tutaj do wymiany kwalifikuje się znaczna część pojazdów IKARUS 280, chodź są to autobusy po naprawach głównych. Na słowa pochwały zasługuje dbałość przedsiębiorstwa o swój tabor, co widać nawet po najstarszych pojazdach. Każdy zakupiony nowy autobus ma indywidualnie dostosowane wyposażenie, co ułatwia późniejsze serwisowanie oraz wydłuża eksploatację. Jednak przedsiębiorstwo musi dalej inwestować w odnowę parku. Aby w przeciągu 10 lat wycofać pojazdy wysokopodłogowe należy co roku kupować co najmniej 7 autobusów przegubowych oraz 3-4 „solówki”.