Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PKM Gliwice i 9 nowych autobusów. Sprawdzamy oferty.

infobus
07.01.2017 18:18

We wtorek, 3 stycznia br. gliwickie PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej otworzyło oferty w przetarg na zakup 9 nowychniskopodłogowych autobusów klasy MAXI. Sprawdzamy oferty.

Przypomnijmy, że wzwiązku z dwukrotnym brakiem akceptacji droższych ofert w poprzednich przetargachtego typu, o czym pisaliśmy m.in. TUTAJ,gliwicki PKM postanowił wydzierżawić 7 starszych autobusów. Dzierżawcą okazałsię jastrzębski PKM, udostępniając 7 autobusów, w tym 4 szt. Solarisów Urbino12 i 3 szt. MAN NL223.

Nowe diesle EURO 6!

Spółka od początkucelowała w pojazdy fabrycznie nowe, spełniające najwyższe normy emisjispalin EURO 6. Miałyby one posiadać nadwozia o długości między 11,8m,a 12,1moraz wysokości do 3,25 m. Pojazdy z układem drzwi 2-2-2 mają pochodzić odjednego producenta (marki). Poszukiwana liczba miejsc (siedzących i stojących)wynosiła co najmniej 86, przy czym PKM preferował pojazdy zawierającenajwiększą liczbę miejsc siedzących dla pasażerów. Co najmniej 8 miejscsiedzących dla pasażerów z dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi, bezpodestów, w tym 2 siedzenia wykonane jako siedzenia specjalne dla pasażerówniepełnosprawnych. Za to przyznawane były dodatkowe punkty w ocenie ofert. Wzakresie układu napędowego oferenci mogli otrzymać dodatkowe bonusy za: -najniższa emisję tlenków azotu (NOx), cząstek stałych (PM) oraz węglowodorów(THC) – pojemność skokową silnika: ? 6,5 dm3; – maksymalna moc netto silnika ?200 kW, – maksymalny moment obrotowy netto silnika ? 1000 Nm, – unifikację,czyli producent pojazdu jest równocześnie producentem zastosowanego w nimsilnika, Wymagana wartość średniego zużycia paliwa przez oferowany autobus nie mogłabyć wyższa niż 37,5 dm3/100km, przy SORT 2. Z kolei w zakresie automatycznychskrzyń biegów (4- lub 6-biegowych) przyznawane były dodatkowe punkty za systemtelemetryczny przesyłu danych o podstawowych parametrach przekładni.

Co do gwarancji to PKMGliwice preferował oczywiście wydłużony (10 letni) okres gwarancji na wybraneelementy układu przeniesienia napędu. Przewoźnik wymagał także wyposażeniaautobusów m.in. w elektroniczny układ hamowania (EBS), system centralnegosmarowania oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika oraz systemklimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy (dodatkowe punktyotrzymały systemy z czynnikiem chłodniczym w ilości nie większej niż 8 kg wautobusie dwuosiowym). Do tego dochodzi wyposażenie do obsługi pasażerów, wtym: zestaw elektronicznych urządzeń do kasowania biletów (także pod ŚKUP),zestaw elektronicznych tablic kierunkowych (informacyjnych) oraz systemdynamicznej informacji pasażerów.

Oferty producentów

Do Przedsiębiorstwawpłynęły dwie oferty, złożone przez MMi ze Zbyszewa i Solaris Bus&Coach zBolechowa. Najtańszą przedstawiła spółka MMi, wyceniając dostawę dziewięciu BredaMenarinibus Citymood 12 na kwotę 1.062.720 zł brutto / szt., co dało łącznie sumę 9.564.480zł brutto. Z kolei producent z Bolechowa za nowego Solarisa Urbino 12 zażyczyłsobie 1.092.240 zł brutto / szt., co dało łączeni sumę 9.830.160 zł brutto. Nato zadanie gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej przeznaczyło9.409.500 zł brutto, czyli za sztukę nowego autobusu PKM był w stanie wyłożyć1,0455 mln brutto. Jak widać obie oferty przekroczyły nieznacznie zakładanykosztorys. Czy w tym przypadku ponownie przetarg zostanie unieważniony? Czekamyzatem na rozwój wydarzeń. Z przedstawionych ofert wynika jednak to, że różnicamiędzy autobusami jest niewielka, w ocenie technicznej jak również w cenie.

Warto również nadmienić, że 9.grudnia ubr. nazajezdnię przewoźnika zaczęły docierać pierwsze nowe Solarisy Urbino 18, o czympisaliśmy TUTAJ a przetarg na wykonanie budowy placu parkingowego dla 25. autobusów zostałunieważniony.