PKM Gliwice bez 19 hybryd. O prawie 11 mln zł za drogo

1 kwietnia Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach anulowało przetarg na sfinansowanie i dostawę 19 sztuk nowych hybrydowych autobusów, w tym 10 sztuk klasy MAXI i 9 sztuk klasy MEGA.
Otrzymane propozycje (cenowo bardzo do siebie zbliżone) zmiażdżyły budżet PKM i stąd decyzja o unieważnieniu postępowania. O SWZ tego zamówienia pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Pamiętajmy też, że firma otrzymała niedawno unijne dofinansowanie na kolejne pojazdy i być może w tej sytuacji zrezygnuje z leasingu na rzecz zakupu z dotacją.
CO CHCIAŁO PKM GLIWICE?
Jakie rozwiązania preferuje PKM w tym przetargu? Zamawiający chciał wybrać najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), oceny technicznej (20%), ekologii (18%), warunków gwarancji i serwisu (5%), ceny wybranych części zamiennych (5%), czasu dostawy (2%).
Do tego dochodziło aż 15 kryteriów technicznych, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za:
- materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: za aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) mamy bonus 15 pkt, pojemność skokowa silnika powyżej 7 000 cm3 (MAXI) i 10 000 cm3 (MEGA) – 8 pkt, zależna (sztywna) oś przednia – 3 pkt,
- szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej - podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 2 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 2 pkt,
- poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium, lub z elementów stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 2 pkt,
- liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 95 (MAXI), powyżej 144 (MEGA) – 17 pkt,
- udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń - 40% (i więcej) – 15 pkt,
- ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 8 kg włącznie (MAXI), do 12 kg włącznie (MEGA) – 2 pkt,
- system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 2 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 6 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 6 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 6 pkt,
- okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt, silnik i autobus tego samego producenta – 12 pkt.
DWIE OFERTY
Z gliwickiego SWZ wynika, że żaden z producentów nie mógł liczyć na komplet punktów w kryteriach technicznych. Są one bardzo zróżnicowane i niekiedy dawały przewagę np. Solarisowi (sztywna belka, czy szyba przednia dzielona w pionie), a innym razem były bardziej łaskawe dla MAN-a, Mercedesa czy też Volvo (autobus i silnik tego samego producenta). To pokazuje, że zamawiający liczył na konkurencję i niskie ceny. I się krótko mówiąc przeliczył.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z naszymi przewidywaniami 2 marca swoje propozycje w Gliwicach złożyły dwie firmy:
- Solaris Bus & Coach z PEKAO Leasing na kwotę 36.234.335 PLN brutto / 29.458.809,40 PLN netto z autobusami Urbino 12 mild hybrid i Urbino 18 mild hybrid
- MAN Truck & Bus Polska z PKO Leasing na kwotę 36.419.343,31 PLN brutto / 29.609.222,20 PLN netto mln PLN brutto z autobusami Lion`s City 12 C EfficientHybrid i Lion`s City 18 C EfficientHybrid
Z kolei zamawiający poinformował, że na to zamówienia chce przeznaczyć netto: 20 800 000,00 zł / brutto: 25 584 000,00 zł.
To oznaczało przekroczenie budżetu (licząc od najtańszej oferty Solarisa) aż o 10,7 mln zł brutto! Takiej różnicy już dawno nie było w autobusowych przetargach, dlatego w tej sytuacji mogła być tylko jedna decyzja – unieważnienie.