PKM Gdynia kupuje kolejne, gazowe MAN-y
infobus
17.03.2009 16:08
PKM Gdynia kupuje kolejne, gazowe MAN-y
Pod koniec lutego br. została podpisana umowa na dostawę kolejnych pięciu, przegubowych autobusów gazowych MAN Lion`s City G. Pojazdy zostały zakupione w ramach przetargu publicznego, gdzie swoją ofertę złożyła tylko jedna firma –MAN Truck &Bus Polska. Łączna cena pięciu, niskopodłogowych autobusów miejskich, zasilanych sprężonym gazem ziemnym –MAN Lion`s City CNG wyniosła 8 719 662,08 zł brutto (7 147 264,00 zł netto), co przekład się na jednostkową cenę autobusu na poziomie 1 743 932,4 zł brutto / 1 429 452,8 zł netto. Wyższą cenę zakupu gazowców w porównaniu z autobusami z silnikami diesla rekompensują niższe koszty zużycia gazu w trakcie eksploatacji oraz niezaprzeczalne walory ekologiczne. –Są najbardziej oszczędne, najbardziej ekologiczne i znacznie bardziej ciche, niż jakiekolwiek inne autobusy jeżdżące po polskich drogach –zachwala autobusy spod znaku CNG prezes gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, Kazimierz Gałkiewicz. –A różnica cenowa w ich zakupie zwróci się po dwóch latach. Do końca 2010 roku po Gdyni będzie jeździć 20 takich autobusów. To najlepsze autobusy w Polsce –mówi Kazimierz Gałkiewicz.
Pod znakiem CNG
Pięć nowych autobusów przegubowych MAN Lion’s City G CNG wyjedzie na ulice Gdyni na początku kwietnia br. Dołącza do pięciu gazowych lwów, które PKM zakupiło w 2007 r. W rezultacie gazowa flota PKM na wiosnę wrośnie do 10 egzemplarzy MAN LIon`s City G CNG. Będą obsługiwać najdłuższe trasy: 181 do Sopotu, linię R do Rumi, 152, 171. –Te autobusy są niezwykle oszczędne, chcemy więc maksymalnie wykorzystać ich możliwości – przyznaje Kazimierz Gałkiewicz. Według danych przewoźnika MAN-y spalają 56-61 m sześć. gazu CNG na 100 km. Dzięki temu wydatki na paliwo do nich są niemal o połowę mniejsze, niż w przypadku autobusów na olej napędowy.
O zaletach autobusów gazowych przekonuje również dział handlowy MAN Truck &BUS Polska. –„To nasza stała propozycja dla polskich miast i jednocześnie alternatywa dla coraz droższego oleju napędowego. Znakomite parametry eksploatacyjne osiągane przez pojazdy gazowe Lion`s City G w Gdyni pokazują, że to może się opłacać i dlatego MAN zdecydowanie wspiera tą technologię –zapewnia Krzysztof Gawroński, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck &BUS Polska.
Nowa stacja
Nowe autobusy to jedna inwestycja, natomiast o wiele bardziej poważniejszym przedsięwzięciem –pod względem formalnym –jest budowa stacji szybkiego tankowania CNG, która ma powstać w tym roku w zajezdni PKM w Kaczych Bukach. Aktualnie autobusy muszą jeździć wieczorami do stacji na ul. Hutniczą, co sprawia sporo kłopotu i zabiera czas. Stację wybuduje Pomorska Spółka Gazownictwa. Jej wstępny koszt ocenia się na dwa miliony złotych. Wówczas Gdynia będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym będą mieściły się dwie tego typu stacje.
Dlaczego gaz?
Przede wszystkim za względów ekologicznych. Autobusy gazowe eksploatowane przez PKM Gdynia spełniają najwyższą z istniejących w tej chwili norm czystości spalin –EEV. Ponadto są one znacznie cichsze od swoich wysokoprężnych odpowiedników. I to nawet o 7 dB. Warto zaznaczyć, że spadek emisji hałasu tylko o 3 dB oznacza dwukrotne zmniejszenie odczuwalnego hałasu przez ludzkie ucho. –„Ponadto dochodzi do tego jeszcze aspekt ekonomiczny. Zastosowanie gazu ziemnego niesie za sobą oszczędności eksploatacyjne wynikające z aktualnie niższej ceny gazu oraz podniesienia trwałości i niezawodności silników –wylicza Kazimierz Gałkiewicz. –Podczas naszych testów pojazdy gazowe przynosiły oszczędności sięgające nawet 40% w porównaniu z jednostkami wysokoprężnymi. To sporo.”Warto dodać, że decyzja przewoźnika o gazyfikacji części floty była ułatwiona dzięki posiadaniu nowoczesnej zajezdni ogrzewanej gazem ziemnym. To powoduje, że odpadają tutaj duże koszty związane z dostosowanie infrastruktury do pojazdów gazowych. Trzeba umieć wykorzystywać posiadane atuty.
Przejście PKM Gdynia na gaz miało jeszcze jeden aspekt. System komunikacji miejskiej w Gdyni jest jednym z najbardziej zliberalizowanych w całym kraju. Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni ogłaszając przetargi stawia jednak znaczące wymagania dotyczące taboru. I tutaj swoją szansę widzi PKM. –„Gdynia to jeden z najbardziej proekologicznych regionów w Polsce, co widać m.in. na przykładzie rozwoju sieci trolejbusowej. Jestem pewien, że już niedługo ZKM zacznie promować również alternatywne źródła napędu w autobusach i dlatego staramy się być przygotowani na ten moment –przekonuje Kazimierz Gałkiewicz.