PIS zaostrza ustawę o ptz. Polscy przewoźnicy upadną?
Tego mało kto się spodziewał. 28 lutego 2017 r. rząd przedstawiłswój projekt ustawy o transporcie zbiorowym, w którym wspiera duże grupy transportowekosztem mniejszych, regionalnych przewoźników. Mimo kompletnie innych obietnic wyborczych.To zapowiada transportową batalię o ustawę, która według nowych założeń mawejść w życie dopiero 1 stycznia 2019 r.
Środowiska skupiające krajowe firmy transportowe i reprezentowaneprzez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Osobowych (OSPO) oraz StowarzyszeniePrywatnego Transportu Samochodowego (BUS) nie mają wątpliwości. PIS likwidujekonkurencję w transporcie drogowym i stawia na krawędzi upadłości polskichprzewoźników. Projekt oceniają krótko ? społecznie szkodliwy.
Wyborcze obietnice
Ich żal do obozu rządowego jest tym większy, że 2015 r.zaufali szykującym się do wyborów politykom PIS, którzy obiecywali wówczas m.in.ustawę o ptz chroniącą narodowy transport. Dlatego teraz polscy przewoźnicy spodziewalisię zapisów chroniących mniejszych, lokalnych przewoźników. Okazało się, że zostawaliwystawieni przez PIS do wiatru i rządowa propozycja ukazana 28 lutego społecznemuzespołowi doradczemu obrała kompletnie inny kierunek. Dlatego biorący udział w pracach społecznegozespołu dt. nowelizacji ustawy o ptz , przedstawiciele przewoźników nie kryjąrozgoryczania.
-„Okazuje się, że praca strony społecznej przy pracach nadustawą była tylko przykrywką ? mówi Stanisław Olszak z StowarzyszeniaPrywatnego Transportu Samochodowego BUS. ? My zaproponowaliśmy rządowikompletnie inne rozwiązania niż zawiera rządowy projekt, który został nam 28lutego pokazany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Rządcałkowicie usunął z ustawy o ptz zabezpieczenia ochronne dla polskichprzewoźników. Pominięta została także kwestia transportowych stowarzyszeń. Cogorsza, na liniach gminnych, powiatowych i wojewódzkich, ministerstwowprowadziło ustawowy zakaz wykonywania przewozów osób w transporcie drogowymdla przewoźników komercyjnych ? mają być tylko przetargi i operatorzy. Ten nowyzapis dodatkowo umacnia wprowadzony nowy przepis o prawie wyłączności dlaoperatorów. Projekt ten doprowadzi do upadłości i likwidacji większość polskichprzewoźników, a ponad 100 tysięcy pracowników pozbawi miejsc pracy. Na pewno będziemy przeciwko temu projektowi ?podkreśla Stanisław Olszak.
Kto jest za, a kto przeciw?
Nowy rządowy projekt został przedstawiony 28 lutego stroniespołecznej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury iBudownictwa, Jerzego Szmita, podczas posiedzenia społecznego zespołu ws.nowelizacji ustawy o ptz, w którym uczestniczyłącznie 9 organizacji.
Z tego co udało nam się ustalić, projekt w nowym kształcie akceptujeZwiązek Województw RP (ZWRP), Związek Miast Polskich (ZMP), Związek PowiatówPolskich (ZPP) i Związek Gmin Wiejskich RP (ZGWRP).
Z nową propozycją nie ma też większych problemów IzbaGospodarcza Komunikacji Miejskiej (IGKM), która zabezpieczyła w projekcie interesyswoich najważniejszych członków, czyli miejskich przewoźników samorządowych .
Natomiast rządowa propozycja może stać się dużym problemem dla PolskiejIzby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji (PIGTSiS), skupiającej zarównomałych, regionalnych przewoźników autobusowych (przeciwnych rządowejpropozycji), jak i samorządowe spółki, które mogą zostać uzbrojone w unijny tabori tym samym wygrać długoterminowe kontrakty z wysoko zawieszoną poprzeczkątaborową. One mogą być zainteresowane utrzymaniem ustawy w obecnym kształcie.
Na razie Zdzisław Szczerbaciuk, prezes PIGTSIS mówi:-„Projekt ten jest opracowany na zupełnie innej filozofii niż poprzedniprocedowany przez Zespół.”
Czy PIGTSIS stanie się naturalnym sojusznikiem OSPO i BUS, irazem doprowadzą do zmiany ustawy o ptz? Czy zarząd PIS nie ugnie się i doprowadzi do wejścia ustawy w obecnym kształcie. Zobaczymy.
Co się zmieniło?
Najważniejsze zmiany w stosunku doaktualnego stanu prawnego to:
1) Wejście nowych przepisów ustawy z dniem 1 stycznia 2019r.;
2) Nałożenie na każdą jednostkę samorządu terytorialnegoobowiązku opracowania tzw. Planu Transportowego, ale Plany nie muszą zawieraćtzw. części analitycznej, natomiast będą musiały uwzględniać faktyczne przewozyna danych liniach komunikacyjnych;
3) Plan Transportowy ma zawierać tzw. pakiety komunikacyjne,zawierające linie o różnym poziomie frekwencji pasażerów;
4) Dostęp do przewozów gminnych, powiatowych orazwojewódzkich jedynie na zasadach określonych w rozporządzeniu 1370 dotyczącympublicznego udzielenia zamówienia na realizację usług w publicznym transporciezbiorowym;
5) Organizator będzie mógł przyznać prawo wyłączne dlaoperatora realizującego jakiś pakiet linii;
6) W przewozach międzywojewódzkich będą obowiązywać ulgi dlapasażerów w pojazdach przewoźników, ale kwoty te będą pomocą de minimis;
7) Korzystanie z wszystkich przystanków ma być uzgadniane zich zarządcami;
8) Powstanie Centralna Ewidencja przewoźników i operatorów;
9) Umowy zawarte pomiędzy Organizatorami a operatorami będąważne na okres, na który zostały zawarte;
10) Ustawa nowelizacyjna ma wejść w życie z dniem 1 sierpnia2017 r.;
11) Ustawa ma nakładać na Organizatorów obowiązek ogłoszeniaw terminie w niej określonym, zamieszczenia w odpowiednich biuletynachinformacji o zamiarach udzielenia zamówienia na usługi publicznego transportuzbiorowego.
Teraz – w terminie do 14 marca 2017 r. – członkowie Zespołu mająprzedstawić stanowisko członków organizacji, które reprezentują. Kolejne posiedzenie Komisji ma się odbyć 17lub 20 marca.Zapowiada się, że będzie gorąco.
Poniżej można pobrać tekst proponowanej nowelizacji ustawy z dnia 27 lutego 2017r. ? TUTAJ oraz opracowaną przez Ministerstwo propozycję zmian do ustawy ?TUTAJ
„