PiS chce likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu!
15 czerwca do Sejmu trafił projekt ustawy, przewidującylikwidację Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i przejęcie funkcji przez NFOŚ.
Zamiast FNT działać miałoby tzw. wieloletnie zobowiązanie FNT w ramach NFOŚiGW.
Poselski projekt
Projekt trafił do Sejmu, jako poselski, zgłoszony przezgrupę posłów PiS. Jak stwierdza się w uzasadnieniu, obecny system dysponowaniai zarządzania FNT przewiduje współdziałanie operacyjne aż˙ trzech podmiotów.
-„Główne decyzje podejmuje Minister Klimatu, zadania związane z bieżącym zarządzaniem Funduszem są wykonywane przez NFOŚiGW, a obsługę bankową prowadziBGK – wylicza uzasadnienie.
-„Zmiany, w tym likwidacja FNT ma na celu „uproszczenie,odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznychrozwoju transportu niskoemisyjnego” – stwierdza się w uzasadnieniu.
Projektowana ustawa likwiduje zatem FNT, a w jego miejscetworzy nowe zobowiązanie wieloletnie NFOŚiGW, które – jak podkreślająwnioskodawcy – koresponduje z działaniami podjętymi przez NFOŚiGW w celudofinansowania OZE i efektywności energetycznej.
Przenoszenie środków
-„Likwidacja FNT i utworzenie zobowiązania wieloletniego FNTpozwoli na przenoszenie środków między oboma zobowiązaniami, celem zapewnieniajak najefektywniejszego finansowania priorytetowych celów środowiskowych -podkreślają wnioskodawcy.
Przychodami zobowiązania wieloletniego FNT – czyliprzychodami także NFOŚ będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jegolikwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Te źródła to opłata zastępcza, z której część ma jednaktrafiać na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użytecznościpublicznej, oraz 15 proc. wpływów z tytułu opłaty emisyjnej. A także środkiprzekazywane przez operatora systemu przesyłowego energii elektrycznej wwysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywanądziałalność.
Natomiast w ramach zobowiązania wieloletniego FNT, NFOS´iGW będzieobowiązany przeznaczyć na cele, o których mowa obecnie w regulacji o FNT środki, w wysokości nie mniejszej niż˙ kwoty przychodów tego zobowiązaniawieloletniego, po pomniejszeniu kosztów obsługi tych przychodów.
Krótka historia Funduszu
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz,korzystając z 15 proc. części wypływ z opłaty miał finansować projekty na rzeczekologicznego transportu.
W projekcie określa się nowe zasady podziału wpływów zopłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, wy tym 80 proc.- tak jak obecnie – to przychód zobowiązanie wieloletniego „przeciwdziałanieemisjom”, a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5proc. ma stanowić przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej.(PAP)
„