Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Piotrków z jedną ofertą na 7 elektrycznych autobusów. Od Solarisa

infobus
03.02.2022 19:00

3 lutego Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie Trybunalskim otworzył ofertę w przetargu na dostawę siedmiu nowych autobusów elektrycznych.

Miasto chce również kupić hybrydy – 6 sztuk – szuka ich w odrębnym postępowaniu przetargowym. O tym, jak i o dalszych planach zakupowych miasta pisaliśmy już w InfoBusie. Najnowszy termin otwarcie ofert tutaj to 14 luty.

Jedna oferta

Miasto wyznaczyło trzy konkretne kryteria oceny ofert, które nie zawierają w swojej treści żadnych dodatkowych podkryteriów. Są nimi:

  • cena (60%),
  • okres gwarancji całopojazdowej (15%) – najwięcej punktów można zdobyć za okres gwarancji równy 60 miesięcy,
  • zużycie energii elektrycznej wg SORT 2 (25%) – zamawiający przyzna komplet punktów za zużycie energii elektrycznej do 0,80 kWh/km.

3 lutego tylko firma Solaris Bus & Coach złożyła ofertę w Piotrkowie. Taki właśnie jednoofertowy standard panował na rynku w 2021 r., ale ostatnio się od niego odzwyczailiśmy. W przetargu ZDiUM wracamy do klasyki.

Solaris zaproponował za 7 szt. Urbino 12 electric sumę 16.660.000,00 zł netto / 20.491.8000 PLN brutto (co daje kwotę 2.380.000 PLN netto na pojazd) deklarując jednocześnie 40 m-czną gwarancję i zużycie do 0,80 kWh/km (włącznie).

Z kolei piotrkowski budżet to 18.000.000,00 zł brutto, czyli do oferty Solarisa brakuje prawie 2,5 mln zł. Sporo, ale zobaczymy. Przypomnijmy, że piotrkowskie elektryki mają być dostarczone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy z producentem.

Piotrkowskie elektrobusy

Długość pojazdów elektrycznych ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Układ napędowy elektryków to jeden lub wiele silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że uzyskana moc zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników nie może być mniejsza niż 160 kW. Napęd ma być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna powinna być magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego w zajezdni (ładowanie wolne mocą od 60 kW do 120kW) i na pętlach (ładowanie szybkie 450 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu ”plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w przedniej części po prawej stronie pojazdu z ładowarki zewnętrznej oraz przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu w okolicach przedniej osi.

Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +.

W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność.

Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej. Oprócz tego zadaniem wykonawcy jest wyposażenie pojazdów w tablice elektroniczne LED - przednią, tylną, boczną, boczną numerową oraz tablice elektroniczne LCD – podsufitową i boczną.