Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Piotrków Trybunalski szuka hybrydowych autobusów. Analiza SIWZ

infobus
22.12.2021 15:00

W dniu 14 grudnia Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta w Piotrkowie Trybunalskim ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę 6 nowych autobusów hybrydowych. Przypomnijmy, że jednocześnie trwa przetarg na elektryki.

Jego SIWZ poddaliśmy już szczegółowej analizie. Teraz przyszedł czas na hybrydy. Autobusy mają być dostarczone do miasta w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą.

DOŚWIADCZENIE I FINANSE

Urzędnicy wymagają od producentów, którzy chcą ubiegać się o zamówienie wykazania się zdolnością finansową, tzn. muszą wykazać, że posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości 3 500 000,00 PLN. Ponadto, wykonawcy zobowiązani są posiadać w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie doświadczenie polegające na wykonaniu co najmniej jednej dostawy obejmującej co najmniej 3 sztuki fabrycznie nowych spalinowych, niskopodłogowych autobusów miejskich, o długości co najmniej 11 m. Do oferty wykonawcy muszą załączyć dowód wniesienia wadium w wysokości 160 000,00 PLN.

Podobnie jak przy elektrykach, w przypadku hybryd – miasto wyznaczyło trzy konkretne kryteria oceny ofert. W tym przypadku mamy jednak jedno kryterium typowo techniczne. Do kryteriów oceny ofert należą zatem:

  • cena (60%),
  • okres gwarancji całopojazdowej (15%) – najwięcej punktów można zdobyć za okres gwarancji równy 60 miesięcy,
  • moc silnika (25%) – zamawiający przyzna komplet punktów za silnik o mocy od 181 kW do 190 kW.

SPECYFIKACJA TECHNICZNA

Długość autobusów ma wynosić od 11,5 do 12,5 m. Będą to autobusy, które mają przewieźć minimum 80 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się ma przez troje drzwi w układzie 2-2-2. Jednostką napędową ma być silnik przystosowany do zasilania olejem napędowym. Jego moc nie może być mniejsza niż 160 kW. Musi on spełniać normę emisji spalin Euro 6. Hybrydy będą wyposażone w przekładnię automatyczną ze zintegrowanym retarderem i odzyskiem energii przy hamowaniu i jeździe z góry (lekka hybryda), automatycznym doborem programu zmiany biegów w zależności od ukształtowania terenu i obciążenia.

Wyposażenie przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy będzie podobne do tego co wymagane jest w elektrykach. Prowadzący pojazd będzie pracował w kabinie zabudowanej z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami. Znajdzie się tam m.in. gniazdo USB, cyfrowe radio w technologii DAB +.

W przedziale pasażerskim również będą zamontowane wejścia na USB. Siedzenia dla pasażerów mają być o budowie modułowej, montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Zamawiający wymaga, żeby tkanina użyta do tapicerowania wkładek siedzenia była pokryta środkiem zapewniającym plamoodporność.

Wykonawca będzie miał obowiązek wyposażyć autobusy w system pokładowy, na który składają się: komputer pokładowy wraz z dedykowanym oprogramowaniem i pulpitem sterowniczym dla kierowcy, moduł komunikacyjny Wi-Fi, mikrofon i głośnik kierowcy, kasowniki wielofunkcyjne obsługujące bilety papierowe i elektroniczne z istniejącego systemu Karty Miejskiej. Oprócz tego zadaniem wykonawcy jest wyposażenie pojazdów w tablice elektroniczne LED - przednią, tylną, boczną, boczną numerową oraz tablice elektroniczne LCD – podsufitową i boczną.

TYPUJEMY

Przy elektrykach pisaliśmy, że ma być tanio i oszczędnie. Teraz, z kolei powinno być również tanio i z silnikiem o dużej mocy.

Z lektury SIWZ wynika, że możemy się spodziewać pojedynku pojazdów określanych jako lekkie hybrydy, a to oznacza, że Solaris, MAN i Mercedes są w grze. Zamawiający zaplanował otwarcie ofert w dniu 20 stycznia.