Piotrków Tryb. kupi kolejne autobusy elektryczne. Z ZTP 2.0
31 października piotrkowski Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ruszył z przetargiem na dostawę pięciu nowych autobusów miejskich z napędem elektrycznym. Czekamy jeszcze na osobne zamówienie na ładowarki - czyli będzie podobnie jak przy pierwszym kontrakcie, kiedy tabor i infrastruktura zostały rozdzielone.
W ramach swoich debiutanckich elektrycznych zakupów, Piotrków Trybunalski podpisał umowę na dostawę 7 szt. nowych autobusów elektrycznych z firmą Solaris Bus & Coach. To kontrakt z dotacją z I edycji ZTP, a na ich wyprodukowanie fabryka w Bolechowie ma 18 miesięcy (czyli rok 2023). Najnowsze pojazdy mają być także klasy MAXI (czyli identycznie jak za pierwszym razem), a ich dostawy miasto spodziewa się w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy (czyli rok 2024). Dodajmy, że ten zakup ma dofinansowanie także z programu "Zielony Transport Publiczny", ale już z II edycji.
Co chce Piotrków?
Trwa elektryczny impet Piotrkowa. Po siedmiu pierwszych elektrykach, teraz miasto zamawia pięć kolejnych. Poszukiwane podstawowe dane techniczne nowych elektrobusów są bardzo zbliżone do pierwszego zakupu. To:
- długość: od 11,5 m do 12,5 m;
- liczba osi” dwie, pierwsza oś – sztywna belka, dopuszcza się zawieszenie niezależne wahaczowe przedniej osi;
- wysokość wnętrza pojazdu: > 2,15 m
- wysokość całkowita pojazdu: do 3,5 m;
- całkowita liczba miejsc: minimum 80, w tym: minimalna liczba miejsc siedzących – 32, w tym minimum 12 miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z podłogi. Pomiędzy I i II drzwiami maksymalna liczba miejsc tyłem do kierunku jazdy to 4;
- układ drzwi: 3 drzwi w układzie 2-2-2
- ukształtowanie podłogi: autobus całkowicie niskopodłogowy bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, o wysokości wejścia od powierzchni jezdni 320-340 mm, dopuszcza się do 360 mm nad II osią.
- moc silnika/silników: nie mniejsza niż 160 kW
- energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u Zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 60 kW do 120kW) i na pętlach (ładowanie szybkie 450 kW). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie przez autobus (w pełni obciążony) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 100 km, bez doładowywania baterii – natomiast pojemność magazynu energii nie może być mniejsza niż 190 kWh.
- Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez: - ładowanie wolne / złącze typu plug-in – gniazdo CCS Combo 2 / na terenie zajezdni mocą min. 60 do 120kW. 8); - szybkie ładowanie mocą do 450 kW. Szybkie ładowanie realizowane będzie przez pantograf zamontowany na dachu pojazdu w okolicach przedniej osi.
Przetargowe wymagania
Tutaj piotrkowski Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta stawia m.in. takie wymagania:
- środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości 8.000.000,00 zł
- wadium w wysokości: 390.000,00 zł
- zabezpieczenia należytego wykonania umowy - 3% zaoferowanej ceny ofertowej brutto podanej w ofercie
- w zakresie doświadczenia – dostawa w okresie ostatnich 5 lat co najmniej 2 (dwóch) dostaw obejmujących co najmniej 3 (słownie: trzy) sztuki fabrycznie nowych autobusów miejskich, o długości co najmniej 11m, niskopodłogowych, zasilanych energią elektryczną.
Na oferty Piotrków czeka do 1 grudnia, a następnie oceni złożone propozycje według trzech kryteriów;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- cena 60%
- okres gwarancji całopojazdowej – 15%
- zużycie energii elektrycznej wg SORT 2- 25%
Z ZTP 2.0
Przypomnijmy, że 12 września Piotrków podpisał umowę z NFOŚiGW na dotację w ramach II edycji programu "Zielony Transport Publiczny”. Miasto otrzyma 9,7 mln zł dotacji z NFOŚiGW na zakup pięciu autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii (baterii trakcyjnych), z możliwością ładowania ich poprzez ładowarki pantografowe oraz ładowarki kablowe typu plug-in. Pojazdy mogą osiągnąć rocznie przebieg ok. 250 tys. km.
Projekt przewiduje również zakup i montaż na terenie lokalnej zajezdni MZK pięciu punktów ładowania oraz szkolenia w zakresie obsługi sprzętu i zaplecza technicznego, w których wezmą udział 23 osoby - kierowcy oraz mechanicy.
Całości przedsięwzięcie ma kosztować ok. 16,5 mln zł.
Na koniec dodajmy, że w ramach programu "Zielony Transport Publiczny" odbyły się już dwa nabory. W pierwszym złożono 45 wniosków, w drugim 101. Realizacja wniosków, podpisanych umów dotyczy zakupu 502 autobusów elektrycznych, 117 autobusów wodorowych. Dofinansowaniem w ramach programu objęte są także elementy infrastrukturalne, w tym ładowarki do autobusów, punkty ładowania. Takich zostanie sfinansowanych 450. Program zakłada także szkolenie kierowców i obsługi technicznej. Budżet programu to 2 mld zł, z czego 1,6 mld zł to pomoc w formie dotacji (bezzwrotnego wsparcia), 400 mln zł w formie preferencyjnie oprocentowanej pożyczki.