Pińczów bez ofert na hybrydowe autobusy. Dlaczego?
5 kwietnia Gmina Pinczów chciała otworzyć oferty w przetargu na zakup dwóch sztuk niskopodłogowych autobusów hybrydowych klasy MAXI.
Niestety, nikt nie złożył oferty w tym postepowaniu. Dodajmy, że ten kontrakt realizowany jest z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020.
Bez ofert
O warunkach formalnych tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie, a teraz przechodzimy do specyfikacji technicznej, która częściowo odpowiada na pytanie, dlaczego Pińczów nie dostał ofert.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty zamawiający chciał zastosować tylko dwa kryteria oceny ofert: cenę 60 pkt, gwarancję – w okresie 7 lat – 40 pkt.
Natomiast zapisany w SWZ wymóg zastosowania modułu hybrydowego w układzie szeregowym lub równoległym w zasadzie wykluczał autobusy typu „mild hybrid”. Oznacza to, że w tym przetargu swoich sił mogły próbować takie marki Volvo i Solaris.
A jednak nie spróbowały. Dlaczego? Naszym zdaniem na przeszkodzie stanął krótki termin realizacji (hybrydy miały być dostarczone w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą) oraz liczne zmiany w SWZ, co z kolei wynikało z wielu zapytań od potencjalnych oferentów. Ostatecznie nic z tego nie wyszło.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pińczowskie hybrydy
Poszukiwane przez Pińczów pojazdy to konstrukcje o napędzie hybrydowym (spalinowo elektrycznym), o średniej pojemności (o długości od 11,8 m do 12,15 m). Autobusy muszą być napędzane silnikiem spalinowym i silnikiem lub silnikami elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Zamontowany w autobusie napęd hybrydowy, musi umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla.
Hybrydy będą musiały przewieźć co najmniej 88 pasażerów, w tym 24 na miejscach siedzących i 64 na miejscach stojących. Siedzenia pasażerskie będą wyposażone w uchwyty oraz wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością montażu i demontażu tapicerowanej wkładki.
Stanowisko pracy kierowcy to kabina wydzielona, umożliwiająca jednak korzystanie przez pasażerów z przednich drzwi (z obu skrzydeł pierwszych drzwi), z drzwiami zamykanymi na zamek patentowy (trzy klucze w komplecie), z okienkiem i pulpitem (stoliczkiem) do sprzedaży biletów.
Pojazdy będą wyposażone w komplet zewnętrznych tablic elektronicznych, wykonanych w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym. Wewnątrz znajdzie się tablica - monitor LCD o przekątnej minimum 21 cali, zamontowany pod sufitem. Dodatkowo, rolę tablicy wewnętrznej bocznej ma pełnić monitor LCD o przekątnej minimum 38 cali, przeznaczony do przekazu pełnego przebiegu trasy od początku do końca trasy w formie graficznej informacji (ulice z przystankami) w sekwencji „koralików”. Moduł sterujący tablicą LCD musi współpracować z komputerem pokładowym, celem realizacji automatycznej informacji o przebiegu trasy i nazw przystanków na trasie.