Piłkarskie tournee MAN Lion’s Explorer w RPA

infobus
21.04.2010 21:44
Koncern MAN Nutzfahrzeuge i dział marketingu Międzynarodowej Rady Południowej Afryki (IMC) przedstawili nowy autobus MAN, który będzie wykorzystywany do promocji mistrzostw świata piłki nożnej w RPA. W pojeździe zostały zamontowane m.in. dwa stoły do gry w „piłkarzyki”oraz system audio-video (42-calowy monitor plazmowy i odtwarzacz DVD), na którym będą wyświetlane filmy promujące to wydarzenie. W ciągu najbliższych kilku miesięcy MAN 'People’s Bus’ odwiedzi ponad 60 miast i gmin w Republice Południowej Afryki. Jego cel to promocja pierwszego Pucharu Świata na kontynencie afrykańskim, zwłaszcza wśród ludności wiejskiej. Jednorazowo z „piłkarskiego”kina będzie mogło skorzystać ok., dziesięciu osób. Ponadto obsługa pojazdu będzie organizować liczne turnieje dla dzieci, młodzieży i dorosłych –oczywiście w duchu piłki nożnej. Dodatkowe atrakcja to rozkładana wystawa na temat drużyn uczestniczących w rozgrywkach oraz rys historii Pucharu Świata.
I na koniec informacja techniczna –pojazd został ufundowany przez MAN Truck &Bus SA, który dodatkowo sponsoruje pracę kierowcy pojazdu. Państwowe IMC odpowiedzialne jest za wyposażenie wnętrza i działania promocyjne.
„MAN People's Bus”–efekt partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy rządem RPA a MAN Truck &Bus RPA „MAN People's Bus”–efekt partnerstwa publiczno-prywatnego pomiędzy rządem RPA a MAN Truck &Bus RPA Wnętrze autobusu MAN Lion’s Explorer to m.in. mini-kino i dwa stoły do gry w „piłkarzyki”Klasyczny afrykański entuzjazm na tle nowego autobusu MAN Lion’s Explorer
Przypomnijmy, że w ramach Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w RPA MAN dostarczy aż 110 autobusów MAN Lion’s Explorer L. Pojazdy będą wykorzystywane do przewozu kibiców podczas Mistrzostw, a następnie zostaną skierowane do obsługi komunikacji w dużych miastach Afryki Południowej i ich okolicach. Zamówienie obejmuje także serwisowanie i obsługę autobusów przez sieć serwisową MAN. Lion’s Explorer L to autobus międzymiastowy, przystosowany do ruchu lewostronnego, opracowany z myślą o specyficznych wymogach rynku południowoafrykańskiego. Jest to 3-osiowa, przedniosilnikowa konstrukcja o długości 13,9 m, oparta na podwoziu MAN HB4/310, wyposażone w pneumatyczne zawieszenie wszystkich osi. Podwozia są produkowane jako zestawy montażowe CKD w zakładach w Salzgitter, natomiast nadwozia powstają w fabryce w Olifantsfontein w RPA. Pojazdy są wyposażone w system EBS-5 (łączący w sobie m.in. funkcje ABS i ASR) i posiadają do 79 miejsc siedzących (po 5 foteli w rzędach). Konstrukcja ta jest przystosowana do eksploatacji w specyficznych warunkach klimatycznych i topograficznych Południowej Afryki. Wszystkie pojazdy wyposażono w układy klimatyzacyjne lub wymuszonej cyrkulacji powietrza. Po bokach i z tyłu nadwozia znajdują się podpodłogowe luki bagażowe, których łączna pojemność wynosi 7,6 m3. Dodatkowo, we wnętrzu montowane są półki bagażowe. Autobusy MAN Lion’s Explorer napędza silnik MAN D20 o mocy 310 KM, spełniający normy emisji spalin Euro 3. Z silnikiem współpracuje 12-stopniowa, zautomatyzowana skrzynia biegów MAN TipMatic, znana z ciężarówek MAN. Wytrzymałe podwozie z mocnymi osiami o skręcanej konstrukcji oraz zwiększony prześwit nad jezdnią to czynniki istotne dla przewoźników z RPA.
Autobusy MAN będą m.in. obsługiwać m.in. Johannesburg i Cape Town, gdzie dzięki piłkarskim mistrzostwom uruchomiono sieć komunikacji miejskiej. Integrated Rapid Transport to jeden z koronnych projektów metropolii. Dzięki niej, podróżujący bez problemu dostaną się na lotnisko i stadion. IRT zawiezie ich również do centrum miasta i słynnej dzielnicy Seapoint. Każdy turysta będzie miał możliwość skorzystania z IRT. Wymogiem będzie posiadanie specjalnej karty, którą będzie można nabyć na każdej stacji oraz w galeriach handlowych. Umożliwi ona przejście przez bramkę na stacji. Autobusy będą odjeżdżały na czas – bez względu na ilość pasażerów.
MAN Lion’s Explorer LMAN Lion’s Explorer z lwem
Oczywiście nie tylko MAN wykorzystał „mundialową”koniunkturę na autobusy. Daimler Buses razem z Marcopolo dostarczy ok. 460 autobusów do obsługi Mistrzostw. Pojazdy zostały zamówione przez firmę Autopax Passenger Service z Pretorii, jednego z największych operatorów regularnych linii autobusowych w tym regionie. Roczne firma przewozi ok. 4 mln osób. Co ciekawe spółka należy do państwowej Agencji Kolei Południowej Afryki (Rail Agency of South Africa – PRASA). Dostawa nowych autobusów ma rozpocząć się już w grudniu 2009 r., a ostatni z puli 460. zamówionych pojazdów ma dotrzeć do klienta pod koniec kwietnia 2010. –„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że podpisaliśmy tak ważną umowę i będziemy mocno obecni podczas piłkarskich Mistrzostw Świata w Republice Południowej Afryki –powiedział Hartmut Schick, szef Daimler Buses. –To pokazuje, że doskonała reputacja autobusów Mercedes-Benz jest znana na całym świecie i klienci po prostu nam ufają. Liczba zamówionych jednostek spowoduje także, że nasze autobusy będą najlepiej widoczne podczas tej ważnej imprezy i żadne inna marka nie dostarczy na Mistrzostwa tyle pojazdów co Mercedes.”
Warto tutaj podkreślić, że Mercedes wyśle do Republiki Południowej Afryki podwozia autobusowe typu O 500 RSD –a dokładniej do swojej montowni Mercedes-Benz w East London (RPA). Zostaną one zmontowane w systemie CKD, a następnie wysłane do zabudowy nadwozia. Tutaj do gry wchodzi brazylijska firma Marcopolo, która w Johannesburgu ma swoją fabrykę. Najpewniej wszystkie konstrukcje otrzymają zabudowę Andare Class 6×2 o długości 13,5 m i pojemności ok. 62 osób. To jedna z najpopularniejszych wersji nadwoziowych Marcopolo, która produkowana jest m.in. w zakładach w Kolumbii, Meksyku czy Rosji.
Dla montowni Mercedesa w East London turniej w RPA i związane z nim zakupu taboru to klasyczny „strzał w dziesiątkę”. Daimler Buses już zainwestował w zakład około 1 milion euro, aby zwiększyć jego zdolność produkcyjną. W tym celu m.in. zostali zatrudnieni nowi pracownicy. Aktualnie w fabryce pracuje ok. 50 osób. Kolejne zyski dla spółki płyną z finansowania całego zakupu 460 autobusów (w ramach Daimler Financial Service), a w przyszłości czeka na nich cała obsługa serwisowa dostarczonych pojazdów.
Trzyosiowe Mercedes-Benz O 500 RSD z zabudową Marcopolo Trzyosiowe Mercedes-Benz O 500 RSD z zabudową Marcopolo Trzyosiowe Mercedes-Benz O 500 RSD z zabudową Marcopolo
Trzyosiowe podwozia Mercedes-Benz O 500 RSD są wyposażony w pełni elektronicznie sterowane 6-cylindrowe silniki OM 457 LA Euro 2 o pojemności 11 967 cm3. Ich moc to 265 kW (360 KM), a maksymalny moment obrotowy to 1650 Nm przy 1 050 obr/min. Standardowo współpracują one z 6-stopniowymi skrzyniami biegów GO190-6, ale w ramach „piłkarskiego”kontraktu wszystkie zostaną wyposażone w nową, zautomatyzowaną skrzynię Mercedesa –PowerShift. To świadczy o ogromnym zaufaniu koncernu do nowej skrzyni, która teraz będzie musiała zdać egzamin w afrykańskich warunkach, Będzie to także wyzwanie dla serwisu w East London. Ciekawe też, jak z nową skrzynią poradzą sobie południowoafrykańscy kierowcy, aczkolwiek jej bardzo prosta i intuicyjna obsługą nie powinna tutaj przynieść jakiś niespodzianek. Na pewno dostawa tych autokarów będzie znaczącym krokiem naprzód, jeżeli chodzi o zawansowanie technologiczne autobusów eksploatowanych w RPA. Być może nie jest to najlepsze porównanie, ale zdaje się, że przed zbliżającymi Mistrzostwami Europy 2012 w Polsce i na Ukrainie raczej nie zakupimy tyle nowoczesnych autokarów (pomijając fakt, że w RPA można stosować silniki Euro 2).  
W tym kontekście warto wspomnieć, że organizatorzy Olimpiady w Londynie w 2012 roku zapowiedzieli, że chcą, aby w czasie igrzysk kibice pozostawili w garażach swoje samochody i skorzystali z transportu publicznego. Dlatego każdy posiadacz biletów na zawody będzie mógł za darmo dojechać na stadion komunikacją miejską. Nie przewidziano natomiast ogólnie dostępnych parkingów, oprócz miejsc przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Najwięcej kibiców – ok. 800 tys. – spodziewanych jest siódmego dnia igrzysk, gdy m.in. będą się odbywały zawody lekkoatletyczne, zmagania rozpoczną kolarze, a piłkarze po raz pierwszy zagrają na Wembley. Organizatorzy obiecują, że igrzyska w minimalnym stopniu utrudnią życie mieszkańcom Londynu. Ma w tym pomóc specjalnie wybudowana linia kolejowa, którą pociągi będą przyjeżdżać do Parku Olimpijskiego co 15 sekund. Łącznie w związku z igrzyskami na poprawę transportu publicznego w stolicy Wielkiej Brytanii przeznaczonych zostanie 10 miliardów funtów.