Piła: Rewolucja w MZK

Za tydzień pilskie autobusy miejskie będą jeździły zupełnie inaczej: zmianie ulegną trasy większości linii oraz wprowadzone zostaną nowe rozkłady jazdy. Pasażerów czeka sporo nerwów –informuje Gazeta Poznańska. Nową sieć komunikacji miejskiej w Pile, na zlecenie Miejskiego Zakładu Komunikacji, opracował autorski zespół pod kierownictwem prof. Olgierda Wyszomirskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. W zespole znajdował się między innymi Marcin Gromadzki, który z wielkim przejęciem opowiada o pracach zespołu. – Jeździliśmy autobusami, przemierzyliśmy wszystkie linie, rozmawialiśmy z pasażerami, śledziliśmy też ich, w jakich kierunkach idą wychodząc z autobusów. Z naszych obserwacji wynikało, że komunikacja miejska w Pile zdeaktualizowała się, nie nadąża za potrzebami mieszkańców. Na przykład niepotrzebnie tak dużo autobusów jeździ ulicami: Poznańską, Okrzei czy Wojska Polskiego. Stwierdziliśmy, że trzeba je ,,puścić’’w bardziej zamieszkałe rejony – na przykład ul. Trzcianecką, Libella, czy Buczka. Do przygotowania nowej koncepcji włączyli się także pracownicy działu marketingu MZK, którzy przyjmowali telefony oraz odbierali listy (elektroniczne i tradycyjne) z sugestiami i postulatami nie tylko pasażerów, ale i mieszkańców Piły. Ustalono, że pilanom najbardziej przeszkadzały: brak w centrum przystanków integrujących autobusy różnych linii oraz podążające w jednym kierunku „stada“autobusów różnych linii. Od 26 sierpnia w Pile funkcjonować będzie 15 linii: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 i 16 oraz –niezmienione –dwie linie podmiejskie: 50 i K. Likwidacji ulegnie „7“, a autobusy ją obsługujące włączone zostaną do obsługi „1“. Największą zmianą będzie uruchomienie trzech skoordynowanych ze sobą linii priorytetowych – nr 1,3 i 5. Będą one jeździć z częstotliwością co 15 minut w godzinach od 6.30 do 16.30 w dni powszednie, a w pozostałych godzinach i weekendy co 20 lub co 30 minut. Pozostałe linie mają je uzupełniać.