Piła: Poszukiwania inwestora dla komunikacji miejskiej
Wiosną wybór inwestora, a w drugim półroczu prywatyzacja – takie są tegoroczne zamierzenia Miejskiego Zakładu Komunikacji w Pile.
– Przygotowania do prywatyzacji komunalnego przewoźnika trwają od dłuższego czasu i tym roku muszą być zakończone – informuje Antoni Serwacki, dyrektor MZK w Pile.
Najlepszego inwestora wybierze magistrat, a prywatyzacja będzie prowadzona wzorem „Altvatera” – poprzednio komunalnego zakładu oczyszczania miasta.
Komunikacja miejska w Pile od początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy stała się (w wyniku podziału i likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej) odrębnym zakładem budżetowym, przeszła widoczne dla pasażerów zmiany jakościowe. Przykładami są: zakup taboru niskopodłogowego, punktualność kursowania autobusów, czy wprowadzone w dni wolne od pracy bilety weekendowe i rodzinne zachęcające pasażerów do jazdy komunikacją miejską.
Dostrzega to też pilski magistrat i dąży do tego, aby miejski przewoźnik był firmą w pełni samodzielną i nowoczesną. Pieniądze z budżetu miasta oraz własne – MZK, nie wystarczają jednak, aby realizować te plany. Stąd też jego prywatyzacja.
Tymczasem na zlecenie MZK Zakład Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego prowadzi badania układu komunikacyjnego w Pile. Zakończone zostały już pomiary przewozów pasażerskich na poszczególnych trasach; teraz gdańscy eksperci prowadzą analizę, którą przedstawią w lutym. – Będzie to nam pomocne w jakościowej zmianie rozkładów jazdy, tak aby pasażerowie byli zadowoleni, a autobusy na niektórych kursach porannych i wieczornych nie jeździły niemal na całej trasie puste – zapewnia dyrektor A. Serwacki.
Autobusy komunikacji miejskiej przewiozły w roku ubiegłym na 17 trasach ponad 18 milionów pasażerów. Od kilku lat notuje się niewielki spadek przewozów. Spowodowane to jest nie tylko rosnącą indywidualną motoryzacją pilan, lecz także zmniejszeniem zapotrzebowania na przewozy pracownicze. W MZK pracuje 160 osób, wśród nich jest 100 kierowców. Firma ma 45 autobusów, w tym 19 niskopodłogowych. W 2006 roku zakupiony ma być jeden pojazd. Będą też nowe wiaty przystankowe i nowoczesna myjnia dla autobusów.