Piła: Nowe autobusy i karta miejska – już pewne
Radni „przyklepali”podwyższenie kapitału Miejskiego Zakładu Komunikacji. Wartość miejskiej spółki wzrośnie w tym roku o 6,5 mln zł, a w przyszłym o kolejny milion. Pieniądze zostaną przeznaczone na zakup nowych autobusów i wprowadzenie systemu karty miejskiej – pisze Życie Piły. Zdecydowanie szybciej niż karta miejska, zostaną wprowadzone do użytku nowe autobusy. Pierwsze z nich zobaczymy na ulicach w ciągu 3 do 6 miesięcy. Będą to fabrycznie nowe pojazdy, na które procedura przetargowa rozpocznie się niemal natychmiast. Nie będzie to jednak 8 pojazdów, jak zapowiadano wcześniej, a…9. Na zakup 8 autobusów zostaną przeznaczone środki z podwyższenia kapitału, natomiast jeszcze jeden pojazd MZK kupi z własnych środków.
W tej chwili po ulicach Piły poruszają się 44 miejskie autobusy. 21 z nich to Jelcze, z których 6 zostało zakupionych po roku 2000, a 3 z nich to pojazdy niskopodłogowe z silnikami Mercedesa. Druga połowa floty miejskiego przewoźnika (22 pojazdy), to Neoplany i Solarisy, a parku maszynowego dopełnia 1 Autosan.
Nowe autobusy nie powiększą liczby autobusów, a wymienią pojazdy, które z racji wieku i stopnia wyeksploatowania muszą zakończyć pracę. Przy okazji podwyższą komfort podróżowania po mieście – zostaną wyposażone w klimatyzację zarówno w kabinie kierowcy, jak i kabinie pasażerskiej. Docelowo w MZK mają zostać tylko 4 stare Jelcze, które będą traktowane jako autobusy awaryjne.
Prezes MZK, Antoni Serwacki, sygnalizuje jednak, że tegoroczna wymiana nie wyczerpie problemu starzejących się autobusów. W przyszłym roku powinna rozpocząć się wymiana najstarszych, 12 – 13-letnich, Neoplanów. Drugim, zdecydowanie większym wyzwaniem dla MZK, będzie wprowadzenie systemu karty miejskiej. W tym roku na jego wprowadzenie Rada Miasta przeznaczyła z miejskiego budżetu pół miliona złotych. Kolejny milion jest już zaplanowany w przyszłorocznym budżecie. – Wprowadzenie karty będzie miało poważne konsekwencje dla budżetu miasta – mówił Antoni Serwacki, prezes MZK. – Będziemy mieć w końcu pełną ewidencję przejazdów, dokładne rozliczenie przejazdów ulgowych i darmowych. W grudniu wejdzie w życie unijna dyrektywa 1370, która nakazuje dokładne rozliczenia przejazdów dotowanych.
W trakcie dyskusji radna Maria Miler (PiS) twierdziła, że Piła jest zbyt małym miastem, by funkcjonowała w nim karta miejska, a jej wprowadzenie spowoduje chaos. – To nieprawda – mówił Antoni Serwacki. – Karta miejska z powodzeniem funkcjonuje w mniejszych od Piły miastach, na przykład w Wejherowie czy Radomsku.
Wdrożenie projektu potrwa ponad pół roku. W Lublinie zajęło 8 miesięcy. Link do źródła: http://www.zycie.pila.pl/informacje/20090129-to-bedzie-rok-mzk/index.php .