PIGTSiS o dopłatach i opłatach drogowych w 2010 r.
PIGTSiS poinformowała o wysokości środków zaplanowanych w projekcie budżetu państwa na rok 2010, na dopłaty w krajowych przewozach autobusowych (dział 600). Poniżej przedstawiamy za Izbą wysokość planowanych środków i ich porównanie do budżetu roku 2009.
Lp
|
Województwo
|
2009
|
2010
|
1
|
Dolnośląskie
|
31.800
|
45.921
|
2
|
Kujawsko-pomorskie
|
23.600
|
30.497
|
3
|
Lubelskie
|
30.200
|
44.394
|
4
|
Lubuskie
|
15.200
|
23.101
|
5
|
Łódzkie
|
15.640
|
23.800
|
6
|
Małopolskie
|
17.800
|
27.572
|
7
|
Mazowieckie
|
52.000
|
68.500
|
8
|
Opolskie
|
16.400
|
23.176
|
9
|
Podkarpackie
|
33.900
|
50.402
|
10
|
Podlaskie
|
13.700
|
19.579
|
11
|
Pomorskie
|
26.500
|
36.407
|
12
|
Śląskie
|
20.000
|
33.488
|
13
|
Świętokrzyskie
|
16.512
|
25.161
|
14
|
Warmińsko-mazurskie
|
20.100
|
29.347
|
15
|
Wielkopolskie
|
33.200
|
50.396
|
16
|
Zachodnio-pomorskie
|
20.831
|
28.259
|
|
Razem
|
387.383
|
560.000
|
Jednocześnie Prezes Zarządu PIGTSIS, Zdzisław Szczerbaciuk poinformował, że w projekcie budżetu na rok 2010 nie jest przewidziana żadna rezerwa celowa na dopłaty do biletów ulgowych w drogowych przewozach (w roku 2009 rezerwa wynosiła 148.800 tysięcy złotych).
Opłaty drogowe w górę
Ponadto PIGTSIS zaopiniowała projekt Rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury zmieniającego od 1 stycznia 2010 roku rozporządzenie w sprawie opłat za przejazd po drogach krajowych. Tekst oświadczenie wysłanego do Ministra Tadeusza Jarmuziewicza można zobaczyć tutaj. Poniżej przedstawiamy najważniejsze punkty nowego projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury ws. opłat za przejazd po drogach krajowych.
Projektowane rozporządzenie dotyczy jedynie waloryzacji stawek opłaty drogowej wynikającej bezpośrednio z przepisów unijnych i jest niezależne od decyzji polskiego rządu. Zgodnie bowiem z art. 10 dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. U. UE L Nr 157 z 09.06.2006, str. 8) kursy wymiany euro i walut krajowych Państw Członkowskich, które nie przyjęły euro, są kursami obowiązującymi w pierwszym dniu roboczym października i opublikowanymi w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich. Obowiązują one od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego. W momencie corocznych dostosowań stawek opłat przeprowadzanych przez Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro, mogą one utrzymać w mocy, wartości opłat wyrażone w walutach krajowych, jeżeli zmiana wartości wyrażonych w euro spowodowałaby zmianę wartości wyrażonej w walucie krajowej niższą niż 5 %. Obecnie obowiązująca stawka opłaty dobowej wynosi 38 zł i była obliczana dla kursu waluty 1 Euro = 3,45 zł. Natomiast zgodnie z opublikowanymi w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Nr 237C z dnia 2 października 2009 r. – kursami walutowymi euro obowiązujący w pierwszym dniu roboczym października 2009 r. kurs 1 Euro wynosi 4,24 zł. W związku z tym, iż zmiana wartości wyrażona w euro spowodowała zmianę wartości wyrażonej w walucie krajowej wyższą niż wskazane w dyrektywie 5% konieczna stała się zmiana stawki opłaty dobowej dla pojazdów i zespołów pojazdów innych niż autobusy. Pozostałe stawki opłat drogowych nie ulegają zmianie. Projektowana waloryzacja opłaty dobowej dla pojazdów i zespołów pojazdów innych niż autobusy wynosi ok. 21%. Należy zatem oczekiwać, iż nastąpi wzrost wpływów ze sprzedaży winiet w roku 2010 co będzie miało dodatni wpływ na bilans wpływów i wydatków Krajowego Funduszu Drogowego. W okresie od stycznia do lipca 2009 r. wpływy ze sprzedaży karty opłaty dobowej (bez autobusów) wynosiły 59 mln zł. Zakładając taki sam poziom sprzedaży do końca roku 2009, należy wskazać, iż za rok 2009 wpływy z tytułu sprzedaży winiet dobowych dla pojazdów i zespołów pojazdów innych niż autobusy wyniosą ok. 100 mln zł. Natomiast przy podwyżce opłaty dobowej o 21% od stycznia 2010 r. oraz przy założeniu podobnego poziomu sprzedaży – spodziewane wpływy z opłat dobowych wyniosą ok. 120 mln. zł.