Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

PIGTSiS: Autobusy poza system ViaTOLL

infobus
27.03.2014 18:53
12 marca br. odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Infrastrukturydt. zmian w ustawie o drogach publicznych i autostradach. Głos ws. zwolnienia autobusów z opłat elektronicznych za przejazd po drogach krajowych zabrał Mieczysław Marosz z Polskiej Izby Transportu Samochodowego i Spedycji. Oto jego wystąpienie: -„Nasze środowisko, które skupia członków zajmujących się przewozami pasażerskimi, postuluje od wielu lat zwolnienie z opłat za przejazd odcinkami płatnymi autobusów w ogóle albo autobusów zajmujących się przewozami regularnymi. (..) Na dzisiejszym posiedzeniu Komisji padały też głosy, że jak się jeździ limuzyną, to po prostu tych opłat się nie wnosi, a pasażer biedny w autobusie te opłaty musi wnosić. Prosiliśmy Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad o informację, jakie to są kwoty środków pieniężnych. Oczywiście dostaliśmy informację, z której nie do końca jesteśmy zadowoleni, bo prosiliśmy również o globalne wpływy i tych globalnych wpływów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przekazała, natomiast przekazała nam informację o liczbie uzyskanych wpłat od autobusów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, na poszczególnych odcinkach dróg płatnych, czyli autostrad, dróg krajowych S. Takie dane posiadamy. Tak więc za cały 2013 r. autobusy firm krajowych wniosły opłaty w wysokości 29.300 tys. zł, a autobusy firm zagranicznych wniosły 3825 tys. zł. Razem jest to 33.200 tys. zł. Nie wiemy do końca, jakie były przychody z tego tytułu za 2013 rok, ale wydaje się, że jest to w granicach 3, 4, 5% kwot jakie z tego tytułu Krajowy Fundusz Drogowy uzyskuje.
W 2013 r. autobusy firm krajowych wniosły opłaty w wysokości 29.300 tys. zł
W tej informacji jest również przedstawiona bardzo ciekawa i niezrozumiała dla nas sytuacja. Otóż podane są tutaj ilości użytkowników od 2 maja 2011 roku do 31 grudnia 2012 roku, czyli 1,5 roku funkcjonowania tego systemu i porównane jest to z ilością za 2013 rok. Jeżeli użytkowników ogółem za te 1,5 roku było w systemie 415 tys., to użytkowników ogółem za 2013 rok jest już 111 tys., czyli to jest 25% tego, co było przez poprzednie 1,5 roku. Dlaczego? Pytałem przez telefon, ale w Generalnej Dyrekcji nie potrafili odpowiedzieć. Napisaliśmy kolejne pismo zawierające prośbę o wyjaśnienie, dlaczego tak się stało.Natomiast jeżeli chodzi o autobusy ogółem, to przez 1,5 roku było zarejestrowane 1053 tys., a autobusów zarejestrowanych w systemie w 2013 roku było 369 tys., czyli jest to 60% spadek. W sztukach jest to również podane i te proporcje są podobne. Jeżeli autobusów w sztukach przez te 1,5 roku 2011 i 2012 roku było 66 tys., to w 2013 roku było 24,7 tys., czyli również tu widać ogromny spadek. Sami nie wiemy, z czego te dane wynikają. Czy one oznaczają, że przewoźnicy na początku zaczęli korzystać z tych dróg, a w tej chwili robią wszystko, żeby z nich uciec? Co prawda w komunikacji regularnej nie do końca wiemy jak to zrobić, bo to się nie da. Ciężarówką jeszcze można dojechać drogą alternatywną, a w przewozach regularnych po prostu się tego nie uda wykonać, bo pasażerowie są przy tej drodze. Zastanawiamy się również nad tym, że podane są dane dotyczące autobusów zagranicznych w 2013 r. Krajowych było 19.500, natomiast zagranicznych 5182. Przychody od zagranicznych stanowią 10% przychodów, więc można powiedzieć, że one rzadziej jeżdżą i to jest zrozumiałe, ale jak próbujemy przeliczać na stawki za kilometry, jakie przejeżdżają tymi odcinkami i tak dalej, to nic tu nie zaczyna pasować. Nie bardzo rozumiemy, w czym rzecz. Mówię o tym tak dużo, ponieważ komunikacja publiczna zanika.
Mamy również podane, co naszym zdaniem jest niesprawiedliwe dla tych przedsiębiorców, że najwięcej opłat jest wnoszonych na drodze krajowej nr 7 lub S7. Drugim takim ciągiem dróg jest A4. Więc ci, którzy mają firmy i ci pasażerowie, którzy mieszkają przy tych drogach, muszą te opłaty ponosić, natomiast pozostali nie. I to naszym zdaniem jest niesprawiedliwe. Stąd my ponawiamy wniosek i prośbę do Wysokiej Komisji, żeby się zastanowić nad zwolnieniem autobusów z opłat w ogóle, bo wydaje się nam, że to jest niewielka skala, albo zwolnieniem tylko autobusów komunikacji regularnej z tego systemu.
Pytaliśmy również i mamy na to odpowiedź z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że jeżeli rozwiązania ustawowe będą pozwalały, to będzie można zrobić tam jakiś przycisk, żeby kierowca mógł powiadomić, że jedzie w komunikacji regularnej lub okazjonalnej, wycieczkowej, jeżeli nie byliby z opłat zwalniani. Mamy to na piśmie, że jeżeli będzie takie rozwiązanie prawne, to system jest do tego gotowy i nie ma problemu, żeby takie rozwiązanie w viaBoxie zaznaczyć, że dzisiaj jadę na linii regularnej to nie płacę, jutro jadę na przewozach okazjonalnych to tę opłatę wnoszę. Biorąc jednak pod uwagę, że zagraniczne są przeważnie okazjonalne, chociaż nie wszystkie, jest to 10% całego przychodu ze wszystkich autobusów, więc jest kwestią, czy się w to bawić, czy nie. Niektóre kraje również tych opłat od autobusów nie pobierają. Z takim wnioskiem tu występujemy i prosimy państwa posłów i resort, żeby jeszcze chwilę się nad tym zastanowić. Dziękuję.”