Piętrowa Citea DLF-114 w Berlinie!

infobus
13.08.2015 15:48

Holenderska firma VDL Bus & Coach dostarczyła pierwszy autobus piętrowy Citea DLF-114 dla spółki BVG Berlin. Podobny pojazd dostarczyła wcześniej Scania. Teraz BVG zadecyduje jaka marka dostarczy ich więcej.

Firma VDL Bus & Coach dostarczyła pierwszy autobus piętrowy Citea DLF-114 dla spółki BVG Berlin. Podobny pojazd dostarczyła wcześniej Scania. Teraz BVG zadecyduje jaka marka dostarczy ich więcej. Holenderski, dwuosiowy ?piętrus? ma 11,4 m długości, dwie klatki schodowe i może pomieścić do 97 pasażerów. Planowo autobus wejdzie do regularniej obsługi linii miejskich w dzielnicy Spandau w Berlinie na początku października br.

Organizując ten niezwykły test BVG chce się upewnić, czy warto w przyszłości postawić na dwuosiowe, niskopodłogowe autobusy piętrowe. Dlatego zleciła dwóm dynamicznie działającym na rynku niemieckim producentom ? VDL i Scania ? wyprodukowanie dwóch takich konstrukcji, które teraz mają być poddane długotrwałym testom. Kluczowym aspektem tych badań jest przepływ pasażerów, zwłaszcza pomiędzy dolnym a górnym pokładem. Czas oczekiwania przez pasażerów na przystankach i poziom wykorzystania dolnego i górnego pokładu ma tutaj pierwszorzędne znaczenie. BVG chce nie tylko zbadać poziomy napełnień, ale także przeprowadzać wywiady  z pasażerami. Oczywiście kierowcy również będą zaangażowani w ten ?piętrowy? sprawdzian.

-?Cieszymy się , że jako pierwsi mamy możliwość przetestowania nowego produktu VDL” ? powiedziała dr Sigrid Evelyn Nikutta, prezes BVG. – Jesteśmy ciekawi, czy piętrowa Citea spełni nasze surowe wymagania w zakresie komfortu, jakości i wydajności. Mamy nadzieję uzyskać jednoznaczną odpowiedź na pytanie,  czy ten autobus może być użytecznym dodatkiem do istniejącej floty BVG?”

Z kolei Silke Tödter, menadżer VDL Bus & Coach Deutschland dodał: -?To pierwszy piętrowy model Citea na świecie, dlatego jesteśmy dumni móc go wprowadzić na linie właśnie w Berlinie.  To kolejny dowód zaufania ze strony BVG , co ma bardzo duże znaczenie dla nas.”

Opracowując konstrukcję Citea DLF holenderscy konstruktorzy optymalnie wykorzystali system modułowej zabudowy całej miejskiej rodziny Citea. Dzięki sprytnemu połączeniu nadbudowy pojazdu i utrzymaniu lekkiej konstrukcji z pełną niską podłogą, Citea DLF wykazuje nadal duży potencjał w zakresie oszczędności paliwa i niższej emisji szkodliwych spalin.

Podobnie jak wcześniej przekazany do Berlina egzemplarz Scania Citywide LF DD, tak i piętrowa Citea oferuje kilka ciekawych dodatków i innowacji. To m.in.:
– fotele (firmy Kiel) na górnym pokładzie wyposażone w ładowarki USB;
– za pośrednictwem wyświetlacza na dolnym pokładów widać, ile miejsc u góry jest zajętych, a ile wolnych;
– przy drzwiach wejściowych podłoga jest ogrzewana;
– wykładzina podłogowa na schodach i na górnej powierzchni pokładu jest w jaśniejszym kolorze;
– tapicerka foteli ma nowy, bardziej żywy wzór;
– żarówki LED na klatkach schodowych zapewniają lepszą widoczność;
– uchwyty drzwi i poręcze mają specjalny nadruk, który pomaga niedowidzącym pasażerom lepszą orientację podczas wsiadania i wysiadania.

Przypomnijmy, że w Berlinie każdego dna z autobusów, tramwajów i metra korzysta trzy miliony ludzi. To prawie tyle, ile to miasto liczy mieszkańców. W całym roku berlińska komunikacja miejska przewozi 978 milionów pasażerów, który obsługuje 10 linii metra, 22 linii tramwajowych i 151 linii autobusowych, 5 połączeń promowych.