Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwszy wodorowy Solaris we flocie RVK Kolonia

infobus
22.02.2021 18:00

Pierwszy autobus wodorowy marki Solaris dotarł do transportu publicznego w Kolonii.

Do końca roku wielkopolski producent dostarczy do nimieckiego regionu łącznie 15 tego typu pojazdów na ogniwa paliwowe.

Polski debiut

Liczba autobusów na ogniwa paliwowe w Kolonii stale rośnie. Teraz - obok marki Van Hool - po raz pierwszy wodorowa flota RVK obejmie także markę Solaris i model Urbino 12 hydrogen.

-„W styczniu Regionalverkehr Köln otrzymał swój pierwszy wodór Solaris Urbino 12. Autobus z ogniwami paliwowymi będzie początkowo testowany w oddziale RVK w Wermelskirchen w powiecie Rheinisch-Bergisches Kreis. Na miejscu kierowcy szkoleni są wraz z pracownikiem firmy Solaris w zakresie tankowania oraz specyfiki technologii autobusów i napędu wodorowego – informuje RVK.

Przekazany model to pierwszym z 14 autobusów na ogniwa paliwowe, które Solaris dostarczy do RVK po tym, jak polski producent wygrał przetarg w 2020 roku.  Dostawa kolejnych egzemplarzy rozpoczną się w lipcu i potrwają do grudnia 2021 r. Pojazdy będą realizować trzy zadania:

  • pięć autobusów zostanie dostarczonych do regularnej obsługi w okręgu Rheinisch-Bergisches Kreis,
  • pięć do ruchu w powiecie Rhein-Sieg na lewym brzegu Renu
  • pięć do ruchu miejskiego w Hürth.

Z JIVE2

15 autobusów Solaris zostało zakupionych w ramach unijnego projektu JIVE 2 i wdrożonych przez „Wspólne Przedsiębiorstwo na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru” (FCH JU). Do tego zakupu dołożyło się też federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) za pośrednictwem programu NIP2 oraz Ministerstwo Transportu Nadrenii Północnej-Westfalii. Niezbędna infrastruktura została wdrożona przez RVK w 2020 r. i obejmuje dwie własne stacje tankowania wodorem:

  • w Wermelskirchen
  • w Meckenheim

Aktualnie flota pojazdów napędzanych wodorem RVK to 37 autobusów – wszystkie belgijskiej marki Van Hool.

-„Po zakończeniu dostaw Solarisów będziemy posiada łącznie 52 autobusy na ogniwa paliwowe” - powiedział dyrektor zarządzający RVK, Marcel Frank.

Wodór + biogaz

Równolegle niemiecka firma inwestuje w autobusy zasilane biogazem. Cała flota RVK w Euskirchen (SVE) zostanie latem przekonwertowana na pojazdy zasilane metanem.

Jest to możliwe m.in. dofinansowaniu z Ministerstwa Transportu Nadrenii Północnej-Westfalii w wysokości 276 000 euro lub 12 000 euro na autobus.

Niemiecki rząd wspiera przejście firm transportowych na stronę czystej mobilności – w tym także gazomobilność. Przetarg na 23 gazowe autobusy, które mają zostać włączone do floty autobusów RVK w lokalizacji oddziału w Euskirchen, został już ogłoszony. Celem jest wprowadzenie nowych pojazdów do ruchu w okresie letnim.

-„Korzystanie z zielonych autobusów stanowi kamień milowy w ochronie klimatu na naszym terenie. Zwłaszcza w ruchu miejskim, który pociąga za sobą zwiększone natężenie ruchu, przejście na alternatywne napędy ma pozytywny wpływ. Ponieważ nie jest to możliwe bez zewnętrznego wsparcia, federalne finansowanie jest decydującym rozwiązaniem dla naszych celów w obszarze klimatu i zrównoważonego rozwoju ”- mówi Anno Schichler-Koep, dyrektor zarządzający SVE.

Wymiana starych autobusów z silnikiem diesla to nie tylko redukcja zanieczyszczeń, ale także redukcja poziomu hałasu. Plus wyższe bezpieczeństwo i komfort. Wszystkie nowe pojazdy wyposażone zostaną w asystenta „martwego pola” plus WiFi i gniazda USB.