Pierwszy w Polsce Irisbus Citelis

infobus
14.02.2006 15:41

W grudniu ubiegłego roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Lubinie na Dolnym Śląsku rozstrzygnęło przetarg na zakup 12 autobusów miejskich (8 średniopodłogowych oraz 4 niskopodłogowe). Zakup nowych autobus związany jest z wygraną przez PKS Lubin przetargu na obsługę komunikacji miejskiej na terenie miasta.
Zgodnie z umową zawartą między przewoźnikiem a miastem PKS Lubin zobowiązało się zakupić kilkanaście nowych pojazdów w zamian będzie przez 10 lat obsługiwać linie miejskie.

Zakup autobusów

Dostawcą nowych autobusów jest Kapena – generalny przedstawiciel włoskiego koncernu Irisbus na terenie Polski. Słupska spółka zaoferowała w przetargu pojazdy typu Irisbus typu B 951 (produkowane w zakładach w Wysokim Mycie) oraz niskopodłogowe modele: Agora (1 szt.) i Citelis 12 (3 szt.) – oba wytwarzane w zakładach Annonay we Francji. W układzie napędowym obu modeli zastosowano silniki Iveco F2BE 1682C o mocy 245 KM oraz automatyczną skrzynię biegów Voith D 851.3 z intarderem. Konstrukcja autobusów jest zabezpieczona za pomocą kataforezy zanurzeniowej (oba zakłady posiadają wanny kataforetyczne). Na przełomie stycznia/lutego na ulice Lubina wyjechał pierwszy zakontraktowany autobus – Irisbus Agora, natomiast w lipcu br. pojawią się na ulicach miasta 3 najnowsze Citelisy. Będą to pierwsze w Polsce niskopodłogowe autobusy tej marki. W następnych latach planowane są przez PKS Lubin dalsze zakupy autobusów tej wielkości, do czego zobowiązuje umowa z miastem na świadczenie usług komunikacyjnych.

Citelis

Światowa premiera Irisbusa Citelisa odbyła się w Paryżu na początku maja 2005 roku. Polscy przewoźnicy mogli poznać nowego Citelisa w niecały miesiąc po paryskiej premierze podczas posiedzenia komisji taborowej zorganizowanej przez IGKM w Szklarskiej Porebie.
Zewnętrze zmiany jakie zaszły w konstrukcji Irisbus Citelis w porównaniu z jej poprzednikami Agora / City Bus można określić jako kosmetyczne. Na pewno na plus konstrukcji wyszła zmiana ściany przedniej z charakterystycznymi soczewkowatymi światłami. Zostały one zintegrowane na odchylanym panelu, który umożliwia swobodną wymianę żarówki. Ponadto wprowadzono nowe lusterka i klejoną przednią szybą oraz zlikwidowano charakterystyczne czarne listwy ochronne z przodu pojazdu. W Citelisie włoscy konstruktorzy nie zdecydowali się wprowadzić wyższego przeszklenia bocznego (jak w Solarisie Urbino III czy MAN Lion`s City) i w zasadzie ta strona pojazdu pozostała bez zmian – za wyjątkiem wprowadzenia takich stylistycznych nowości, jak: nowe światła obrysowe, nowa lokalizacja przycisków otwierających drzwi (zgodnie z Dyrektywą 2001/85/WE) i lepszego zamaskowania wlewu paliwa. Tylna ściana pojazdu praktycznie również nie uległa zmianie poza wprowadzaniem nowych punktowych świateł. Generalnie jednak należy stwierdzić, że przeprowadzony face lifting na pewno dobrze przysłużył się konstrukcji i dał jej tzw. "drugi oddech", co na pewno przysporzy jej więcej zwolenników wśród europejskich przewoźników miejskich.
Warto zwrócić uwagę, że wnętrze pojazdu również nabrało bardziej nowoczesnego charakteru – głównie za sprawą wprowadzenia bardziej obłych kształtów poręczy i zastosowanych paneli. Przypomnijmy, że już w czerwcu 2004 r. przestrzeń pasażerską Agory / City Bus poddano restylingowi, który wyznaczył kierunek stylizacji wnętrza nowego Citelisa. Zmiany objęły: poręcze i sposoby ich mocowania, uchwyty, ścianki oddzielające wejścia do autobusu od głównej części przestrzeni pasażerskiej, podsufitkę oraz oświetlenie wnętrza. Zmienił się także kolor tworzywa, z jakiego wykonana jest deska rozdzielcza oraz kabina kierowcy, która jest bardziej dopasowana do kolorystki przestrzeni pasażerskiej. Inne jest rozmieszczenie wewnętrznych wyświetlaczy z informacjami dla pasażerów. Ponadto zamontowano nową, zintegrowaną z kolumną kierownicy, deskę rozdzielczą firmy VDO. Na zakończenie warto dodać, że Irisbus przygotował dla swoich klientów cztery kolorystyczne wersje wykończenia środka Citelisa, nawiązujące do środowiska naturalnego, co stanowi kolejny akcent ekologicznego podejścia koncernu do środków komunikacji zbiorowej
Zamówione przez lubińskiego przewoźnika Citelisy zostaną wyposażone w silniki IVECO Cursor 8 F2BE1682D Euro 3 o mocy 180 kW (245 KM) o max. momencie obrotowym 1100 Nm przy 1080 – 1500 obr./min. ze skrzynią biegów Voith 851.3.
Długość pojazdu to 11 990 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 2924 mm, masa własna 11200 kg, wysokość stopnia wejściowego 320 mm i pojemność 99 + 1 miejsc, w tym 39 stojących. Są to identyczne parametry jak w przypadku modelu Agora / City Bus. Na zakończenie opisu Citelisa warto dodać, że autobusy te produkowane są w  fabryce Irisbusa w Annoney (F) i stamtąd również będą pochodziły zestawy do montażu przemysłowego, który może odbywać się zarówno w fabryce Karosy w Vysokim Mycie, jak i Kapeny w Słupsku. Natomiast silniki Iveco Cursor 8 są produkowane w zakładach IVECO zlokalizowanych w Bourbon Lancy.