Pierwszy Tourismo RH w Polsce
W grudniu firma transportowa WisPol z Cieszyna zakupiła pierwszy w Polsce autobus turystyczny Mercedes-Benz Tourismo RH. Do tej pory ten obniżony autokar pełnił funkcje demonstracyjne w EvoBus Polska Można powiedzieć, że spółka sprawiła sobie „pod choinkę”piękny (a na pewno największy) prezent, który dodatkowo uświetnił jubileusz 10-lecia działalności firmy. Ten moment przypada dokładnie na 20 grudnia, a nowa „gwiazda”dojechała do Cieszyna 21 grudnia. Razem z karpiem… Aktualnie WisPol zajmuje się zarówno obsługą imprez turystycznych, jak i regularną komunikację autobusową. Pojazdy firmy można spotkać m.in. podczas wszystkich skoków narciarskich w Wiśle, gdzie przewożą tysiące przybyłych gości, jak i na regularnej linii na trasie Wisła –Cieszyn. Dodatkowo w zeszłym roku firma przejęła po upadku PKS Cieszyn parę linii lokalnych. M.in. do ich obsługi Wispol zakupił jesienią 12 używanych autobusów, w tym egzemplarze Mercedes-Benz Integro, Setry z serii UL i MAN-y. Tworzą one obok polskich konstrukcji jak: Solbus SL11, Autosan A10-10 Lider i A0909L Tramp dość kolorową mozaikę taborową. Cześć z nich przeznaczona jest pod wynajem do przewozów turystycznych i wycieczkowych. Wraz z zakupem najnowszego Tourismo Leszek Podżorski, właściciel WisPolu stał się jednym z największych użytkowników marki Mercedes-Benz w rejonie Cieszyna. Warto tutaj dodać, że przewoźnik jako jeden z nielicznych w Polsce zakupił w 2009 r. fabrycznie nowy międzymiastowy pojazd Mercedes-Benz Intouro. Teraz firma zdecydowała się na model Tourismo RH, czyli aspiracje cieszyńskiej spółki cały czas rosną. I bardzo dobrze.
Mercedes-Benz Tourismo RH został wprowadzony do oferty Daimler Buses w 2009 r., a jego premiera miała miejsce na targach w Kortrijk w tym samym roku. To autokar, który może zarówno obsługiwać połączenia międzymiastowe –dalekobieżne, jak i pełnić rolę autobusu turystycznego. Uniwersalność zastosowania –to jego główna zaleta. W ofercie został „wciśnięty”pomiędzy międzymiastowy model kombi Integro (860 mm wysokość podłogi), a regularny autobus turystyczny Tourismo RHD (1330 mm wysokość podłogi). Sam Tourismo RH ma wysokość podłogi na poziomie 1060 mm i jest dostępny w dwóch wersjach: Tourismo RH o długości 12,14 m oraz Tourismo RH M o długości 12,98 m. Ich pojemność pasażerska wynosi odpowiednio: 51 i 55 miejsc siedzących. Objętość bagażników w obu modelach jest całkiem spora: 6,7 m3 i 7,9 m3. Co ważne –Tourismo RH można zamówić także z podwójnymi, centralnymi drzwiami, co przy wykorzystywaniu pojazdu jako autobusu rejsowego pozowali znacznie przyspieszyć jego opuszczanie / lub zapełnianie przez pasażerów. Fotele pasażerskie w Tourismo RH są dostępne w dwóch opcjach: Inter Star Eco, czyli w pełni tapicerowane siedzisko z oparciem o wysokiej wytrzymałości+ dwupunktowe pasy bezpieczeństwa oraz Travel Star Plus, czyli klasyczny turystyczny fotel z regulowanym oparciem, regulacją poprzeczną, składanym podłokietnikiem od strony przejścia. Zgodnie z zasadą uniwersalności – Tourismo RH możemy opcjonalnie wyposażyć jako w pełni luksusowy autobus turystyczny, czyli z klimatyzacją, WC, kuchnią i lodówką. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń –poza oczywiście zasobnością portfela klienta.
W układzie napędowym Tourismo RH producent zastosował sześciocylindrowy silnik OM 457 HLA o pojemności 12-litrów w dwóch zakresach mocy: standardowej o mocy 260 kW (354 KM) oraz do pracy w bardziej wymagających warunkach topograficznych o mocy 300 kW (408 KM). Oba silniki wyposażone są w technologię BlueTec. Na życzenie klienta mocniejsza jednostka napędowa może być połączony z zautomatyzowaną skrzynią biegów GO 240-8 PowerShift. Taka opcja jest dostępna od wiosny 2009 r. Oczywiście tradycyjnie –jak to w Mercedesie –dużą wagę przywiązano do standardowo montowanych urządzeń zwiększających aktywne bezpieczeństwo, czyli elektroniczny system hamulcowy (EBS + ABS i ASR), hamulce tarczowe na wszystkich kołach, Brake Assist (BA), a przede wszystkim elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP).