Pierwszy test Scania Citywide 12 BEV w Polsce. W Słupsku!
Firma MZK Słupsk jako pierwsza w naszym kraju mogła sprawdzić, jak te pojazdy spisują się na ulicach i to w wersji elektrycznej.
Przypomnijmy, że ten model zadebiutował podczas targów Busworld 2019 - wraz z całą nową generację autobusów Scania.
Z szwedzkiego kontraktu
Testowany w Słupsku autobus Scania Citywide 12 BEV był jednym z kilkunastu autobusów przygotowywanych dla miasta Strängnäs w Szwecji. Równolegle polski zakład eksportuje elektrobusy do innych miast w Szwecji oraz do Szwajcarii i Danii.
-„Cieszymy się bardzo, że to właśnie MZK Słupsk mogło jako pierwsze testować nasz najnowszy produkt. Słupsk jako miasto dla koncernu Scania jest miejscem strategicznym. Zważywszy na fakt, że to właśnie tu produkujemy swoje pojazdy oraz właśnie tu miejski przewoźnik może pochwalić się jedną z największych flot pojazdów Scania w Polsce, Zarząd Scania CV AB podjął decyzję o możliwości zaprezentowania i przetestowania najnowszego autobusu elektrycznego - powiedział Artur Wojtowicz Regionalny kierownik sprzedaży autobusów.
Trochę techniki
Scania Citywide 12 BEV to niskopodłogowy autobus elektryczny z zasilaniem akumulatorowym. Pojazd przy długości 12 m został wyposażony w silnik elektryczny o mocy 250 kW (szczytowa to 300 kW ) z momentem obrotowym 2100 Nm oraz dwubiegową skrzynię Scania (drugi bieg od 37 km/h). Co ważne - wszystkie najważniejsze podzespoły pojazdu, takie jak akumulatory i zespół napędowy są „made by Scania”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Akumulatory (10 baterii NMC o pojemności 330 kWh) umieszczono w dwóch grupach po cztery sztuki na dachu oraz na tylnym zwisie ramy, co obniża środek ciężkości i poprawia właściwości jezdne oraz manewrowość pojazdu. Autobus może przewozić do 85 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących (z czego aż 16 z niskiej podłogi).
Pojazd otrzymał olejowy układ chłodzenia jednostki napędowej, który eliminuje ograniczenie momentu obrotowego w górzystym terenie i w wysokiej temperaturze otoczenia. Jak informuje Scania, autobus utrzymuje prędkość 30 km/h nawet na wzniesieniu o nachyleniu wynoszącym 8 procent.
Oprócz układu ładowania prądem stałym o mocy 300 kW przez dachowy pantograf, autobus wyposażony jest w układ stało- i przemiennoprądowego ładowania podczas postoju na zajezdni. Z kolejnych ważnych komponentów, to układ klimatyzacji i ogrzewania zasilany jest za pomocą pompy ciepła, pracującej na czynniku R1234. Jak informuje szwedzki producent – deklarowany zasięg elektrycznego modelu Scania Citywide wynosi do 250 km.