Pierwszy test elektrobusa Rafako. Toruń!
Przez najbliższe dwa tygodnie, Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu będzie testował autobus elektryczny firmy Rafako. Są to pierwsze jazdy tego autobusu prowadzone w miejskich warunkach eksploatacji.
Testowy autobus elektryczny będzie jeździł po Toruniu od 17 grudnia 2019 r., w dni powszednie na linii nr 32, a w weekendy i święta na linii nr 13.
To, co wyróżnia Rafako E-busa na tle autobusów o napędzie elektrycznym, to jego wyjątkowa konstrukcja. Baterie trakcyjne, w których magazynowana jest energia elektryczna zostały umieszczone pod podłogą, a nie na dachu, jak u większość producentów. Dzięki temu rozwiązaniu autobus ma jedynie 3,2 m wysokości.
E-bus w danych
Prototypowy Rafako posiada nadwozie o długości 8,49 m, szerokości 2,4 m i wysokości 3,2 m. Dzięki niewielkim gabarytom elektryczny E-bus może sprawdzić się zarówno, jako autobus szkolny, miejski lub podmiejski.
Miejsko-podmiejski egzemplarz nr 1 umożliwia podróż ok. 65 pasażerom, w tym 23 na stałych miejscach siedzących. Rafako postawiło na fotele Ster NewCity. Z niskiej podłogi są dostępne dwa stałe siedzenia oraz tyle samo strapontenów. Dostęp na pokład autobusu jest zapewniony przez dwa wejścia w układzie 1-2-0. Zastosowano płaty drzwiowe firmy Ventura.
Autobus wyposażono w baterie NMC z ładowaniem poprzez złącze plug-in. Zabudowano ładowarki pokładowe umożliwiające ładowanie z mocą 22kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W E-busie można także zastosować baterie LTO. Zapewniają one 90% naładowania już po 15 minutach, przy założeniu ich żywotności na poziomie ok. 10 000 cykli pełnego ładowania.
Na razie będzie dostępne tylko ładowanie poprzez złącze plug-in. W przyszłości Rafako chce oferować swój elektrobus także z opcją ładowania przez pantograf.
Podsumowując- naszym zdaniem niska podłoga na całej długości powierzchni użytkowej to najmocniejszy atut elektrobusa Rafako. I tym bez wątpienia producent wszystkich najmocniej zaskoczył. A o bateriach też również powiemy słów kilka za jakiś czas.
„