Pierwszy taki pokaz w Polsce: Conecto z aktywnym asystenta hamowania [FILM]
19 sierpnia na terenach Stadionu Olimpijskiego we Wrocławiu odbyły się pokazy najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa montowanych w autobusach miejskich Mercedes-Benz Conecto.
Był to pierwszy dynamiczny pokaz współdziałania systemów bezpieczeństwa w autobusach miejskich w Polsce.
DLA DLA Wrocław
W sierpniu Dolnośląskie Linie Autobusowe odebrały 12 autobusów Mercedes-Benz Conecto z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa. Wydarzenie zostało powiązane z testem bezpieczeństwa, a na miejscu obecni byli m.in. wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur oraz przedstawiciele władz Wrocławia i Gmin, DLA oraz EvoBus Polska.
Pokazy systemów odbyły się na zamówionych przez DLA autobusach Mercedes-Benz Conecto, które zostały wyposażone zarówno w asystenta skrętu (Sideguard Assist), jak i w aktywnego asystenta hamowania (Preventive Brake Assist).
Zobaczcie to na filmie:
Miejskie ABA
Preventive Brake Assist to pierwszy na świecie aktywny asystent hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją z poruszającymi się pieszymi oraz nieruchomymi lub ruchomymi obiektami, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją automatycznie inicjuje hamowanie częściowe. Kaskada ostrzeżeń i interwencyjne hamowanie zostały zaprojektowane odpowiednio do warunków panujących w ruchu miejskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W razie grożącej kolizji z pieszymi względnie ruchomymi lub nieruchomymi przedmiotami system Preventive Brake Assist ostrzega kierowcę zarówno wizualnie za pomocą czerwonego trójkąta z symbolem pojazdu na wyświetlaczu centralnym, jak i dźwiękowo, a jednocześnie uruchamia hamowanie częściowe. Utrzymuje je do momentu, gdy kierowca podejmie interwencję lub autobus zatrzyma się. Preventive Brake Assist opiera się na technologii radarowej nowej generacji. System radarowy stale skanuje obszar do 250 metrów pasa ruchu przed autobusem i działa niezawodnie nawet w nocy i w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Asystent skrętu
Z kolei asystent skrętu Sideguard Assist znacznie zwiększa bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg, zwłaszcza w miastach, ponieważ pomaga kierowcy odpowiednio wcześnie rozpoznać krytyczne sytuacje podczas wykonywania manewru skrętu. System działa wieloetapowo. W pierwszym etapie informuje kierowcę, a w drugim wysyła mu dodatkowo ostrzeżenie. Jeśli poruszający się obiekt znajduje się w bocznej strefie monitorowanej, trójkątna żółta dioda LED w słupku A0 po stronie pasażera świeci się na żółto. Intuicyjnie zwraca to uwagę kierowcy na sytuację obok pojazdu.
Ponadto na wyświetlaczu centralnym pojawi się komunikat ostrzegawczy. Jeśli kierowca rozpocznie lub będzie kontynuował czynność, która może prowadzić do kolizji, emitowane jest dodatkowe ostrzeżenie. Dioda LED zacznie migać na czerwono mocniejszym światłem, po czym przejdzie w tryb ciągły. Sygnał uzupełniony będzie dodatkowym ostrzeżeniem w formie wibracji w fotelu kierowcy. Sideguard Assist ostrzega ponadto przed nieruchomymi przeszkodami znajdującymi się w polu skrętu autobusu i może przejąć dodatkowo zadanie asystenta zmiany pasa ruchu, pracując przy tym z taką samą kaskadą ostrzeżeń.