Pierwszy taki elektrobus w Polsce! Szkolny Solaris dla Godzianowa [FILM]

infobus
20.11.2020 17:30

19 listopada miało miejsce przekazanie pierwszego zakupionego w naszym kraju elektrycznego autobusu szkolnego, który już niebawem będzie woził dzieci w godzianowskich szkół. Jak tylko do nich wrócą…

Warto podkreślić,  że to pierwszy tego typu pojazd dostarczony do klienta w Polsce i jeden z nielicznych tej klasy "gimbusów" w Europie. Premierowy szkolny elektrobus to zmodyfikowana - zgodnie z obowiązującymi - miejska wersja Solarisa Urbino 12 electric, który teraz będzie mógł również poruszać się po drogach lokalnych. W pomarańczowych barwach i z specjalną tablicą ”Uwaga dzieci”.

Elektryczny debiut

Pojazd dla Godzianowa został dostarczony w ramach programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. To generalnie wielki sukces Godzianowa, który jest jedną z czterech polskich gmin – obok Bielan, Bobowej i Gręboszowa, które otrzymały wsparcie od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na zakup premierowych w Polsce elektrycznych „gimbusów”.

O wersji Kangura 2.0 i dotacjach na ponad 40 takich pojazdów informowaliśmy m.in. TUTAJ

Fundusz przyznał łódzkiej gminie 2 160 000 zł dotacji, a całkowity koszt dostawy Solarisa Urbino 12 electric przystosowanego do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej wraz z mobilną ładowarką typu plug in wyniósł ponad 2,5 miliona złotych brutto, z czego wkład gminy to około 200 tysięcy złotych. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie m.in. TUTAJ

-„Już teraz wybiegamy w przyszłość, dlatego zamówiliśmy ładowarkę z panelem przystosowanym do ładowania także pojazdów osobowych – powiedział Andrzej Mozga, wójt gminy Godzianów.

Szkolne Urbino

Szkolne Urbino 12 electric, które zamówiła gmina Godzianów, mieści na pokładzie 41 pasażerów. Wszystkie siedzenia w autobusie zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Elektryczny pojazd jest, tradycyjnie dla przewozów szkolnych, pomarańczowy.

Na ścianie przedniej i tylnej autobusu umieszczono, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Ponadto z tyłu pojazdu, na dachu, są zamontowane pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.

Dzięki bateriom, które stanowią źródło energii, pojazd nie będzie emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Zastosowane w „e-gimbusie” baterie to Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. To rozwiązanie gwarantuje zasięg co najmniej 200 km w każdych warunkach drogowych i klimatycznych. Za napęd ma odpowiadać oś elektryczna ZF z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki Ekoenergetyki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.

Zobaczcie pierwszego gimbusa Solarisa - i to w wersji elektrycznej - na filmie:

https://vimeo.com/482106061

Trochę techniki

I kilka detali technicznych pierwszego szkolnego Solarisa Urbino 12 electric:

  • 12 metrów długości
  • 41 miejsc siedzących + 12 miejsc stojących = razem 53 miejsca
  • pojazd jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
  • jego zasięg na jednym ładowaniu to ok. 120 km
  • pojazd jest wyposażony w system SMART- posiada między innymi: interaktywną tablicę LED,
  • monitoring wewnętrzny oraz zewnętrzny,
  • podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych,
  • automatyczny dozownik środka do dezynfekcji rąk
  • zintegrowany system podawania komunikatów głosowych w wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.