Pierwszy taki elektrobus w Polsce! Szkolny Solaris dla Godzianowa [FILM]
![Pierwszy taki elektrobus w Polsce! Szkolny Solaris dla Godzianowa [FILM]](https://transinfo.pl/x/wp-content/uploads/2022/01/Screenshot_2020-11-20-Solaris_-_slajder-jpg-obraz-JPEG-1280×720-pikseli-1.jpg)
19 listopada miało miejsce przekazanie pierwszego zakupionego w naszym kraju elektrycznego autobusu szkolnego, który już niebawem będzie woził dzieci w godzianowskich szkół. Jak tylko do nich wrócą…
Warto podkreślić, że to pierwszy tego typu pojazd dostarczony do klienta w Polsce i jeden z nielicznych tej klasy "gimbusów" w Europie. Premierowy szkolny elektrobus to zmodyfikowana - zgodnie z obowiązującymi - miejska wersja Solarisa Urbino 12 electric, który teraz będzie mógł również poruszać się po drogach lokalnych. W pomarańczowych barwach i z specjalną tablicą ”Uwaga dzieci”.
Elektryczny debiut
Pojazd dla Godzianowa został dostarczony w ramach programu „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. To generalnie wielki sukces Godzianowa, który jest jedną z czterech polskich gmin – obok Bielan, Bobowej i Gręboszowa, które otrzymały wsparcie od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na zakup premierowych w Polsce elektrycznych „gimbusów”.
O wersji Kangura 2.0 i dotacjach na ponad 40 takich pojazdów informowaliśmy m.in. TUTAJ
Fundusz przyznał łódzkiej gminie 2 160 000 zł dotacji, a całkowity koszt dostawy Solarisa Urbino 12 electric przystosowanego do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej wraz z mobilną ładowarką typu plug in wyniósł ponad 2,5 miliona złotych brutto, z czego wkład gminy to około 200 tysięcy złotych. O tym kontrakcie pisaliśmy w InfoBusie m.in. TUTAJ
-„Już teraz wybiegamy w przyszłość, dlatego zamówiliśmy ładowarkę z panelem przystosowanym do ładowania także pojazdów osobowych – powiedział Andrzej Mozga, wójt gminy Godzianów.
Szkolne Urbino
Szkolne Urbino 12 electric, które zamówiła gmina Godzianów, mieści na pokładzie 41 pasażerów. Wszystkie siedzenia w autobusie zostały wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Elektryczny pojazd jest, tradycyjnie dla przewozów szkolnych, pomarańczowy.
Na ścianie przedniej i tylnej autobusu umieszczono, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewozie dzieci. Ponadto z tyłu pojazdu, na dachu, są zamontowane pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dzięki bateriom, które stanowią źródło energii, pojazd nie będzie emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Zastosowane w „e-gimbusie” baterie to Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. To rozwiązanie gwarantuje zasięg co najmniej 200 km w każdych warunkach drogowych i klimatycznych. Za napęd ma odpowiadać oś elektryczna ZF z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki Ekoenergetyki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.
Zobaczcie pierwszego gimbusa Solarisa - i to w wersji elektrycznej - na filmie:
Trochę techniki
I kilka detali technicznych pierwszego szkolnego Solarisa Urbino 12 electric:
- 12 metrów długości
- 41 miejsc siedzących + 12 miejsc stojących = razem 53 miejsca
- pojazd jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
- jego zasięg na jednym ładowaniu to ok. 120 km
- pojazd jest wyposażony w system SMART- posiada między innymi: interaktywną tablicę LED,
- monitoring wewnętrzny oraz zewnętrzny,
- podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych,
- automatyczny dozownik środka do dezynfekcji rąk
- zintegrowany system podawania komunikatów głosowych w wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.