Pierwszy szczeciński pantograf w górę! Test na linii Ekoenergetyka-Schunk-Solaris
10 maja w Szczecinie ruszyły testy szybkich ładowarek od Ekoenergetyki-Polska z elektrobusami marki Solaris wyposażonymi w pantografy firmy Schunk.
Nadzór nad realizacją zadania sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie. O odbiorach najnowszych szczecińskich elektrobusów pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Już za chwileczkę
Już wkrótce szczecińskie autobusy elektryczne będą mogły korzystać z nowych ładowarek. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest przetestowanie wybudowanej infrastruktury.
Pierwsze testy przeprowadzono 10 maja na pętli przy ul. Kołłątaja. To tam ustawione zostało jedno z trzech urządzeń (pozostałe dwa znajdują się przy ulicy Owocowej i Kolumba), którym w czasie postoju mogą się podładować autobusy elektryczne.
Zanim urządzenia zaczną normalnie funkcjonować, konieczne jest wyregulowanie całego systemu i wychwycenie ewentualnych nieprawidłowości. Wykonawca musi przeszkolić ponadto osoby, które zajmą się obsługą ładowarek jak również systemu telemetrycznego. Jednocześnie trwają procedury, związane uzyskaniem niezbędnych pozwoleń i decyzji umożliwiających przekazanie ładowarek do użytkowania.
14 elektrobusów
Przypomnijmy, że w 2021 roku firma Solaris wygrała w Szczecinie przetarg na dostawę 8 sztuk przegubowych autobusów elektrycznych Urbino. Oferta firmy była również najlepsza w przetargu na dostawę 6 autobusów bateryjnych o długości 12 metrów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z umową osiem przegubowych Solarisów Urbino 18 electric przyjechało do Szczecina we wrześniu 2021 r., a sześć „dwunastek” - w kwietniu br.
Solarisy Urbino electric dla Szczecina wyposażone są w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności ponad 120 kWh. To magazyny energii przystosowane do szybkiego ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i poprzez pantograf. Dostawcą infrastruktury jest firma Ekoenergetyka, który kończy stawiać sieć ładowarek zajezdniowych, a także stacji pantografowych, których moc wyniesie nawet 560 kW.
Aby zoptymalizować zużycie energii w autobusach, wszystkie szczecińskie e-busy wyposażone są w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii równolegle wnętrze autobusu jest ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Dzięki temu autobus wyjeżdżając na trasę z zajezdni, jest już przygotowany termicznie do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach.
Z nowinek technicznych zastosowanych w pojazdach można wskazać panele fotowoltaiczne na dachu. Pozwolają one wykorzystać odnawialne źródła energii do optymalizacji układu zasilania niektórych komponentów pokładowych. Ponadto autobusy wyposażono w system monitoringu wizyjnego, który będzie połączony z systemem monitoringu miejskiego. Do dyspozycji kierowców jest kabina typu zamkniętego. Jednym z elementów podniesienia poziomu bezpieczeństwa pasażerów stanowi urządzenie typu alkolock, które każdorazowo przed uruchomieniem pojazdu będzie przeprowadzać test trzeźwości kierowcy.