Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwszy przetarg z ZTP 2021. MPK Wrocław kupi 11 elektrycznych autobusów

infobus
18.10.2021 08:03
18 października Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu ogłosiło przetarg na zakup 11 elektrobusów klasy MEGA wraz z systemami ich ładowana.

To efekt zawarcia wrześniowej umowy z NFOŚiGW w ramach rządowego programu „Zielony Transport Publiczny”. Wartość projektu to 46 mln zł.

Przedmiot zamówienia

Wrocław – podobnie jak Szczecin – zaczyna swoja przygodę z elektrobusami od największego kalibru, czyli autobusów przegubowych. Zeroemisyjne pojazdy będą o długości 18 metrów i pojadą na linii K, między pętlami przy ulicach Kamieńskiego i Świeradowskiej.

-"Kupujemy autobusy elektryczne dla wrocławianek i wrocławian, ale myślimy już także o nabyciu autobusów wodorowych. Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. Doprowadziliśmy m.in. do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych w kraju. Jeżeli chodzi o elektryczne pojazdy, to kupujemy także tramwaje. 46 sztuk właśnie powstaje, na kolejne - nawet 40 sztuk - trwa przetarg – zwraca uwagę prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Mamy prawdziwą ekologiczną, taborową rewolucję.

Projekt przewiduje także zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK: systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego. Przedsięwzięcie dofinansowane przez NFOŚiGW zakłada także przeprowadzenie szkolenia dla 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi nowych autobusów i sprzętu do ich zasilania. W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca także m.in. udzieli na rzecz Zamawiającego uprawnień Autoryzowanej Stacji Obsługi, w zakresie obsługi i napraw dostarczonych autobusów EV.

Osiem kryteriów

Cena będzie tylko jednym z kryteriów wyboru zwycięzcy przetargu. Komisja przetargowa weźmie pod uwagę m.in. okres gwarancji (osobno na baterie, ładowarki i same autobusy) czy obecność systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Łącznie jest to zestaw aż ośmiu kryteriów:

  1. Okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach. / Waga: 10%
  2. Okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej. / Waga: 10%
  3. Okres gwarancji i rękojmi na Stanowisko szybkiego ładowania oraz System szybkiego i wolnego ładowania. / Waga: 10%
  4. Poszycie boczne w panelach z podziałem poziomym i pionowym. / Waga: 7%
  5. Systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy. / Waga: 5%
  6. Rozwiązanie techniczne umieszczenia silnika/silników trakcyjnych. / Waga: 4%
  7. Zastosowanie automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii. / Waga: 4%
  8. Cena - Waga: 50%

Dodajmy, że MPK ogłosił równolegle osobne postępowanie dotyczące budowy infrastruktury elektroenergetycznej, która zasili stacje ładowania. Tu oferty mogą wpływać do 18 listopada.

Przetargowe wymagania

Autobusowi oferenci muszą wykazać, że dysponują środkami finansowymi w wysokości 20.000.000,00 zł,

Co do doświadczenia, to mamy warunek dostaw co najmniej 5-ciu sztuk fabrycznie nowych przegubowych autobusów elektrycznych w ostatnich 3 latach, z których

  • co najmniej 3 sztuki zostały sprzedane na terenie jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
  • co najmniej 3 elektryczne autobusy są eksploatowane w liniowym ruchu pasażerskim przez okres minimum 12 miesięcy.

Termin dostawy jest dość długi – to 500 dni od momentu podpisania umowy. Z kolei termin otwarcia ofert wyznaczono na 30 listopada.

Na koniec podsumujmy wrocławski projekt, czyli zakup pierwszych elektrycznych autobusów dla stolicy Dolnego Śląska.

  • Wrocławskie MPK na zakup elektrycznych autobusów oraz utworzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do ich obsługi i szkolenia pracowników otrzyma z NFOŚiGW niemal 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji oraz ponad 13,8 mln zł pożyczki.
  • Łącznie dofinansowanie wyniesie przeszło 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia.
  • Poza dostawami pojazdów elektrycznych (kat. M3-BEV – Battery Electric Vehicle) i wymaganego sprzętu technicznego, projekt przewiduje przeprowadzenie szeregu prac montażowych i budowlanych, w tym poprowadzenie linii kablowych zasilających punkty ładowania, budowę bramownicy, stacji transformatorowych, słupa pantografu i linii światłowodowej oraz instalację urządzeń monitoringu wizyjnego.
  • Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r. Jego efektem ekologicznym będzie zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery (976,91625 Mg/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (2,07380 Mg/rok), a także obniżenie emisji pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,03101 Mg/rok).