Pierwszy przetarg na autobusy z ZTP 2.0: Zakrzewo i 4 elektrobusy
24 czerwca Zakrzewo ogłosiło przetarg na zakup czterech elektrobusów z II edycji programu Zielony Transport Publiczny.
Przypomnijmy, że ponad tydzień temu - 15 czerwca - mazowieckie miasto podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup autobusów elektrycznych i uruchomienie komunikacji publicznej w gminie. Samorząd otrzymał niemal 9 mln zł dotacji na zakupi czterech elektrobusów oraz ośmiu ładowarek na potrzeby lokalnego transportu zbiorowego. Oznacza to dla gminy duży postęp nie tylko ekologiczny, ale i społeczny, gdyż do tej pory nie funkcjonowała tam komunikacja publiczna.
Pierwszy przetarg
Przedmiotem zakrzewskiego zamówienia jest
- dostawa 4 sztuk fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI
- zakup i montaż punktów ładowania, czyli 4 ładowarek 40 kW i 4 ładowarek 120 kW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w następujących miejscowościach: a) Wacyn– 4 szt. – 40 kW, b) Dąbrówka Nagórna – 1 szt. – 120 kW, c) Zakrzewska Wola -1 szt. – 120 kW, d) Jaszowice – Kolonia – 1 szt. – 120 kW, e) Zakrzew– 1 szt. – 120 kW.
Autobusy elektryczne mają być fabrycznie nowe, wyprodukowane w 2023 roku z przebiegiem nie większym niż 1000 km. Pozostałe poszukiwane parametry to:
- Długość pojazdu: 12000 mm+/- 2%.
- Szerokość pojazdu: 2500 – 2550 mm.
- Liczba miejsc stojących: min. 75.
- Liczba miejsc siedzących: 29 pełnowymiarowych miejsc (dopuszcza się montaż 2 siedzeń składanych umieszczonych przy ścianie bocznej w przestrzeni przeznaczonej na wózek).
- Liczba miejsc na wózki –jedno stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy.
- Układ drzwi: 2-2-2, rozmieszczone równomiernie na całej długości prawej ściany nadwozia.
- Efektywna szerokość drzwi dwuskrzydłowych (szerokość otworu drzwiowego dostępna dla pasażerów): min. 1200 mm.
- Autobus nie może być wyższy niż 3,3 metra od poziomu jezdni.
- Każdy autobus winien posiadać niską podłogę na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących.
- Maksymalna wysokość podłogi na progu każdych drzwi: 320 mm.
- Szerokość przejścia pomiędzy nadkolami osi przedniej i tylnej mierzona 100 mm nad podłogą w najwęższym miejscu: minimum 520 mm.
- Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach litowo-jonowo-tytanowych (LTO) - pojemność min. 240 kWh,
- Zdolność magazynowania energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusów przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT 2 co najmniej 150 km, bez doładowywania baterii w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od -30˚do 40˚C.
Przetargowe wymagania
Zamawiający wymaga, aby Wykonawcy posiadali środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 10 000 000 PLN. Do tego dochodzi wadium 180000 zł.
Co do doświadczenia Zakrzewo wymaga potwierdzenia dostawy co najmniej 4 sztuk autobusów elektrycznych miejskich, 12 m, klasy maxi, o długości 12 m +/-2%, które oferent dostarczył oraz zainstalował, co najmniej 8 punktów ładowania autobusów elektrycznych w tym co najmniej: 4 szt. o mocy min. 40kW oraz 4 szt. o mocy min. 120 kW.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wymagany termin realizacji zamówienia to 10/08/2023.
Na oferty zamawiający czeka do 27 lipca. , które następnie oceni wg trzech kryteriów:
- Ocena rozwiązań technicznych / Waga: 35
- Warunki gwarancji / Waga: 5
- Cena - Waga: 60
Z ZTP 2.0
Dodajmy, że ta przełomowa dla Zakrzewia inwestycja zostanie zrealizowana w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże gminie Zakrzew dofinasowanie w wysokości 8 440 875 zł, które stanowi całość kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Wkład własny gminy wynosi 3 428 625, a ogólny koszt projektu zamknie się w łącznej kwocie 11 869 500 zł. Za te pieniądze zostaną nabyte cztery autobusy o napędzie elektrycznym wraz z punktami ładowania i towarzyszącą infrastrukturą. Nowe zeroemisyjne pojazdy będą wozić pasażerów głównie do powiatowego Radomia oraz na gminnych trasach wewnętrznych.
-„Upowszechnianie w Polsce zeroemisyjnego transportu publicznego powinno dotyczyć nie tylko wielkich miast, ale również mniejszych miejscowości – podkreśla Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – Takim założeniem kierujemy się przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbając o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania. Poprzez finansowe wspieranie takich projektów jak w Zakrzewie, wpływamy zatem nie tylko na poprawę stanu powietrza w kraju, ale zarazem na polepszenie jakości życia lokalnych społeczności. Dotacje ze środków publicznych stanowią szczególnie istotną pomoc właśnie dla niedużych gmin, które mają ograniczone możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego, a zmagają się z problemem zanieczyszczenia atmosfery i zjawiskiem wykluczenia transportowego. Z uznaniem przyjmujemy takie inicjatywy jak w gminie Zakrzew, która poprzez uruchomienie ekologicznej komunikacji lokalnej zadba o środowisko i zyska impuls rozwojowy – dodaje wiceszef NFOŚiGW.
-„Inwestycja współfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie bardzo dużym udogodnieniem dla naszych mieszkańców – przyznaje Leszek Margas, wójt gminy Zakrzew. – Dotychczas utrzymywaliśmy tylko dwa spalinowe autobusy przeznaczone do dowozu uczniów do szkoły. Teraz uruchomienie komunikacji zbiorowej bazującej na pojazdach napędzanych elektrycznie stworzy zupełnie nową sytuację społeczną, ekologiczną i ekonomiczną. „Elektryki” zapewnią stałe połączenie komunikacyjne gminy z Radomiem, co ułatwi ludziom dojazdy do miejsc pracy i nauki, a jednocześnie będzie miało wpływ na poprawę jakości powietrza w Zakrzewie i okolicy. Zakładamy bowiem, że wiele osób zechce przesiąść się z prywatnych samochodów do cichych i czystych, ekologicznych autobusów – podsumowuje gospodarz gminy.