Jedna oferta w pierwszym przetargu Gorzowa na elektrobusy
15 lutego miało miejsce otwarcie ofert – a w zasadzie oferty – w przetargu Gorzowa Wielkopolskiego na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.
Taka frekwencja pokazuje, że w zakresie trudnych infrastrukturalnych projektów, jak na razie Solaris nie ma sobie równych w Polsce.
Multi zamówienie
Pierwszy gorzowskie kontrakt na elektrobusy obejmuje:
- dostawę 8 autobusów elektrycznych,
- wykonanie robót budowlanych związanych z infrastrukturą ładowania wraz z przebudową pętli autobusowej przy ul. Marcinkowskiego i budową dróg dojazdowych i miejsc postojowych dla autobusów elektrycznych,
- zaprojektowanie i wybudowanie 3 stacji szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych zlokalizowanych przy ulicach Marcinkowskiego, Dekerta, Śląskiej,
- zaprojektowanie i wybudowanie stacji ładowania autobusów elektrycznych na terenie zajezdni MZK,
- udzielenie zamawiającemu autoryzacji na wykonanie obsługi technicznej oraz napraw gwarancyjnych każdego z dostarczonych pojazdów,
- przeszkolenie personelu obsługującego autobusy i infrastrukturę ładowania.
Jedna oferta
Na tak szerokie zamówienie odpowiedziała tylko jedna firma – Solaris Bus & Coach, która zaproponowała lubuskiemu miastu autobusy Urbino 12 electric (plus wszystkie zadania budowalne i szkoleniowe) za sumę 31.094.391,39 PLN brutto.
Wielkopolski producent zadeklarował termin wykonania zadania w ciągu 14 m-cy.
Z kolei budżet zamawiającego wynosił 30.148.668 PLN brutto, co oznacza przekroczenie budżetu o 945.723 PLN brutto, czyli prawie milion zł. Jednak przy tak złożonych i rozbudowanych zamówieniach rzadko kiedy udaje się wcelować w kwotę przygotowaną przez zamawiającego. Teraz gorzowski skarbnik będzie musiał teraz się z tym zmierzyć.
Stawiamy na dołożenie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Premiowane rozwiązania
Przypomnijmy, że Gorzów szykując się na wybór pomiędzy różnymi ofertami przygotował zestaw następujących kryteriów: cena (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (20%), termin realizacji zamówienia (10%), zużycie jednostkowego energii elektrycznej (10%).
W przypadku parametrów technicznych, miasto i MZK premiowały następujące rozwiązania:
- silniki elektryczne asynchroniczne umieszczone w osi napędowej – 25 pkt,
- trzy-częściowy zderzak przedni – 10 pkt ,
- trzy-częściowa szyba czołowa, podzielona w osi pojazdu – 7 pkt,
- możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumny kierowniczej wraz z kokpitem – 8 pkt,
- autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie osób przebywających w kabinie – 10 pkt,
- największa powierzchnia niskiej podłogi – 6 pkt,
- autobusy spełniające wymogi homologacji typu pojazdu w zakresie konstrukcji nośnej – 12 pkt,
- zastosowanie w autobusach technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 10 pkt,
- niepalność materiałów użytych wewnątrz konstrukcji autobusów – 12 pkt.
Specyfikacja techniczna
Autobusy elektryczne dla Gorzowa Wielkopolskiego mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2. Autobusy będą napędzane silnikiem umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej maksymalnej mocy netto minimum 160 kW. Elektryki muszą być wyposażone w baterie trakcyjne wykonane w technologii LTO (High Power) lub NMC o pojemności użytkowej minimum 110 kWh, zabudowane w sposób umożliwiający ich wymianę w warunkach warsztatowych MZK Gorzów Wlkp. Pojedyncze ogniwo magazynu energii musi mieć zdolność ładowania/rozładowania prądem ciągłym o natężeniu minimum 75A. Ładowanie magazynu energii ma odbywać się poprzez system plug-in – wtyczka Combo-2, a także ładowarką poprzez pantograf opuszczany z ładowarki na dach autobusu o mocy minimum 400 kW. W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia, profilowane, miękkie, ukształtowane ergonomicznie z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia. Pasażerowie i kierowca będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB.
Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy oddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, kabiną wydzieloną i w pełni oddzieloną od przestrzeni pasażerskiej. Kabina kierowcy ma być wyposażona w drzwi wewnętrzne otwierane w kierunku przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów. Siedzenie kierowcy ma być amortyzowane, regulowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, obrotowe. Na wyposażeniu kabiny znajdzie się również lodówka dla kierowcy. Elektrobusy będą również posiadały urządzenia alko-blokady uniemożliwiającej uruchomienie silnika przez osoby pod wpływem alkoholu z miejsca kierowcy.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED w kolorze bursztynowym (przednia, dwie boczne, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica LCD – umożliwiająca prezentowanie przebiegu trasy oraz reklam.