Pierwszy pojedynek Solarisa z Yutongiem na autobusy szkolne
2 lipca Śniadowo otworzyło oferty w przetargu na dostawę autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci oraz stacji ładowania.
Podlaska gmina jako jedna z 15. jednostek samorządu terytorialnego otrzymała w tym roku dofinansowanie z NFOŚiGW na zakup elektrycznego gimbusa. mina Śniadowo jest pierwszą gminą w Powiecie Łomżyńskim i jedną z dwóch gmin w województwie podlaskim (wraz z Gminą Krasnopol), która wdraża program zakupu nowoczesnego i ekologicznego autobusu do przewozu dzieci do szkół.
KANGUR 2.0
W kwietniu br. zarząd NFOŚiGW zatwierdził listę rankingową przedsięwzięć zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach II naboru wniosków do programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”. Z najnowszy danych NFOŚiGW wynika, że z tego programu mamy zakupić łącznie 20 pojazdy, w tym:
- 4 szt. z programu Kangur 1.0
- 16 szt. z programu Kangur 2.0
W ramach drugiej edycji programu „Kangur” wsparcie otrzyma 16 gmin. To Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski.
Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów. Z tej grupy dwa samorządu już ogłosiły swoje postepowania. To oprócz Śniadowa – gmina Pałecznica
Dwie oferty
Budżet Śniadowa na zakup elektrycznego „gimbusa” to 2 703 540,00 PLN. Za tę sumą gmina chce kupić autobus klasy MAXI (12-metrów). Natomiast kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to:
- Termin dostawy / Waga: 20
- Okres gwarancji / Waga: 10
- Przebieg autobusu na jednym ładowaniu / Waga: 10
- Cena – Waga: 60
2 lipca w Śniadowie - po raz pierwszy w historii przetargów z Kangura - doszło do bezpośredniego pojedynku Solarisa z firmą Busnex, przedstawicielem chińskiego Yutonga.
Obie oferty zmieściły się w gminnym budżecie, ale oferta Busnex (2.285.340 PLN brutto / 1.858.000 PLN netto za autobus Yutong E12) jest znacznie tańsza od Solarisa (2.632.200 PLN brutto / 2.140.000 PLN netto za Urbino 12 electric), a dokładnie o 346.860 PLN brutto. Przy przyjętych kryteriach oceny, identycznej gwarancji i dłuższym zasięgu (310 km Yutonga do 251 km Solarisa) wydaje się, że to chiński producent wyjdzie zwycięstwo z tej autobusowej konfrontacji. Czekamy jeszcze na decyzję komisji przetargowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
WSPARCIE Z KANGURA
Celem program Kangur jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw w transporcie. Program przewiduje możliwość zakupu nowych elektrycznych autobusów szkolnych oraz przeszkolenia kierowców z obsługi nowych elektrycznych autobusów szkolnych. Dodatkowo beneficjenci programu mogli ubiegać się o dofinansowanie modernizacji lub budowy infrastruktury umożliwiającej ładowanie elektrycznych autobusów szkolnych. Dofinansowanie na infrastrukturę ładowania będzie mogło być udzielone tylko w formie zwrotnej. Beneficjentami programu są gminy wiejskie oraz miejsko-wiejskie.
Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka podczas spotkania z samorządowcami powiedział m.in.
-„inwestujemy w rozwiązania niosące lepszą jakość życia ludzi. Ekologiczny transport to konkretne korzyści dla mieszkańców – mniejsze zanieczyszczenie powietrza i mniejszy hałas – a jednocześnie dla samorządów i operatorów taboru, którzy dzięki nowoczesnym technologiom będą mogli łatwiej i taniej organizować komunikację w regionie. Program „Kangur” to istotny element naszych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu. Dzięki prawie 40 mln zł wsparcia z NFOŚiGW kolejne gminy wiejskie i miejsko-wiejskie już niebawem będą mogły cieszyć się z zeroemisyjnych autobusów służących dzieciom w bliższej i dalszej przyszłości”.
Z kolei wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski podsumował z kolei:
-"Budżet drugiej edycji „Kangura” wynosił 55,41 mln zł, z czego 11,47 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki. Bardzo cieszy nas duże zainteresowanie programem i liczymy na to, że gminy, które dziś podpisują umowy w programie „Kangur”, równie chętnie skorzystają z dofinansowania na wymianę floty autobusowej z wykorzystaniem innych naszych instrumentów wsparcia, umożliwiających dofinansowanie rozwoju transportu zeroemisyjnego.
Resort klimatu przypomniał, że I nabór wniosków w ramach “Kangura” zakończył się 20 sierpnia 2019 r. Jego efektem jest zawarcie umów z czterema gminami na łączną kwotę dofinansowania ponad 9,4 mln zł, w tym dotacje o wartości ponad 8,2 mln zł. To:
- Gręboszów – wybrał autobus Solaris Urbino 12 electric;
- Bobowa – wybrała autobus Yutong E8
- Bielany – wybrały autobus Solaris Urbino 12 electric;
- Godzianów – wybrał model Solaris Urbino 12 electric.