Pierwszy parking Park&Ride w Warszawie otwarty
infobus
13.04.2007 09:43
Pierwszy parking Park&Ride w Warszawie otwarty
Dnia 11 kwietnia 2007 roku, z myślą o kierowcach dojeżdżających do centrum miasta z obrzeży i pobliskich miejscowość, został otwarty pierwszy w Warszawie Parking ,,Parkuj i Jedź’’. Wybudowano go w pobliżu stacji Marymont.
Symbolicznego otwarcia parkingu dokonali około godz. 10 wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz i szef warszawskiego ZTM—u Leszek Ruta. Ten parking to pierwsza jaskółka systemy Park &ride w Warszawie –mówił Prezydent Wojciechowski. Obaj Panowie przekonywali o zaletach wprowadzenia takiego rozwiązania w stolicy, które w ich ocenie przyczyni się chociażby do zmniejszenia korków.
Park &ride to popularny system komunikacji mieszanej łączący w sobie transport indywidualny z transportem komunikacji miejskiej, istniejący w krajach Europy Zachodniej i USA już od kilku lat. Wybudowany w pobliżu ostatniej jak na razie stacji warszawskiej podziemnej kolejki powstał z myślą o kierowcach, którzy dojeżdżają własnymi samochodami do centrum Warszawy głównie z Białołęki, Bielan, Izabelina, Łomianek, Jabłonny, Legionowa czy Marek, ale nie tylko. W ramach promocji jest on dostępny dla wszystkich bez żadnych opłat. Akcja ta ma celu zachęcenie jak największej liczby kierowców do korzystania z niego. Po upływie tego czasu, aby skorzystać z Parkingu ,,P+R’’trzeba będzie posiadać ważny bilet ZTM. Sposób użytkowania Parkingu jest bardzo prostu i nie wymaga żadnych dodatkowych czynności do spełnienia. Kierowca pozostawia swój pojazd (samochód bądź rower) i przesiada się do komunikacji miejskiej. Przy parkingu możliwe są przesiadki do:
* tramwajów-szybki dojazd do Centrum miasta i na Bielany,
* autobusów-przystanki położone blisko parkingu umożliwiają szybki dojazd do Centrum. (od sierpnia, kiedy to zostanie rozpoczęta budowa dużej pętli autobusowej po przeciwnej stronie ulicy Włościańskiej także w innych kierunkach),
* metra-obecnie kursuje tam pociąg wahadłowiec z pl.Wilsona, ale już od sierpnia będą tam dojeżdżać wszystkie pociągi (po otwarciu stacji Słodowiec).
Korzyści dla użytkowników parkingu P+R to m. in. :
* oszczędność czasu – Metro i tramwaj to najszybsze środki transportu w mieście
* oszczędność paliwa – Największe zużycie paliwa występuje podczas stania w korku
* brak dodatkowych opłat za parkowanie – Wystarczy jedynie bilet ZTM
* bezpieczne i wygodne miejsca postojowe dla rowerów
Korzyści dla wszystkich:
* czystsze środowisko – Pozostawiony na parkingu samochód nie powoduje dodatkowej emisji spalin do atmosfery
* mniejsze korki w Warszawie – Jeden autobus o długości 12 m zabiera tylu pasażerów, co samochody osobowe zajmujące ok. 300 m drogi!
Parking jest czynny codziennie w godzinach 4.30 – 2.30.
Budowa Parkingu trwała rok a jego wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń Rebeka SA z Lublina. Koszt inwestycji wyniósł ok.11,3 mln zł brutto. Parking Metro Marymont mieści się na 3 poziomach (ok. 9,7 tys. m. kw. powierzchni i ok.28,3 tys. m. sześc. kubatory), na których zmieści się około 400 aut. Na jego terenie znajduje się system monitoringu, składający się z 31 kamer oraz tablice informujące o węźle przesiadkowym, rozkłady jazdy, mapy itp.
Warto zwrócić uwagę, iż w skład wyposażenia parkingu wchodzą również specjalne stojaki dla rowerów, które gwarantują 20 miejsc. Zainstalowane tu stojaki zostały skonsultowane z rowerzystami, dzięki czemu wybrano taki model, który umożliwia przypięcie nie za koło roweru (zdarzały się kradzieże tak przypiętych rowerów z pozostawieniem koła w stojaku), ale jednocześnie jednego koła i ramy. Stojaki posiadają kształt odwróconej litery 'U’ o wymiarach około 90-110cm długości i 70cm wysokości. Taki stojak prócz bezpiecznego przypięcia roweru za ramę, umożliwia też oparcie go o stojak, co zapobiega zniszczeniom kół, trapiących rowerzystów przypinających rowery do typowych stojaków (stąd typowe stojaki rowerzyści często nazywają’ wyrwikółkami’ lub 'łamikółkami’). Stojaki te znajdują się tuż przy bramie wjazdowej, po prawej stronie, dokładnie naprzeciwko budki ochrony i pod czujnym okiem kamery monitoringu. To wszystko zapewnić ma bezpieczeństwo pozostawianym tu jednośladom.
Według informacji ochrony obiektu, już pierwszego dnia, mimo mizernej reklamy parkingu śród rowerzystów i słabego dojazdu (w okolicy nadal trwa budowa tuneli metra), parking, szczególnie rowerowy cieszył się niemałym zainteresowaniem wśród rowerzystów.
W pierwszych dniach maja ma być oddany kolejny obiekt tego typu – Parking ”Połczyńska”. Trzeci – przy Metrze Wilanowska będzie otwarty w wakacje, natomiast czwarty – ,,Młociny’’będzie dostępny w przyszłym roku. Nie wykluczone jednak że powstaną jeszcze inne nowe parkingi, ponieważ Zarząd Miejski rozpoczął już przygotowania do budowy kolejnych obiektów.
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Osiemnastolatkowie poprowadzą autobusy?
15.08.2023