Pierwszy Nowy Urbino Hybrid w Szczecinie
Jeszcze przed II turą wyborów do Szczecina dotarł pierwszy Nowy Urbino 12 Hybrid, który jednocześnie zainaugurował najnowsze dostawy na łącznie 16 hybrydowych autobusów z Bolechowa.
Solaris Urbino 12 Hybrid to najnowszy pojazd, który zasiliflotę szczecińskich autobusów. Miasto Szczecin kupiło łącznie 16 hybrydowychpojazdów, w tym:
-
8 pojazdów standardowych klasy MAXI o długości 12 m
-
8 pojazdów przegubowych klasy MEGA o długości 18 m
Wszystkie pojazdy trafią do Szczecińskiego PrzedsiębiorstwaAutobusowego „Klonowica”. Pasażerowie będą z nich korzystać jeszcze wtym roku, a autobusy pojawią się na liniach, które przejeżdżają przez ścisłecentrum.
Szczeciński standard
Autobus napędza wysokoprężny silnik Cummins Euro 6 orazelektryczna jednostka napędowa zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu wruchu miejskim.
-„W autobusie znajdują się ładowarki do urządzeńmobilnych oraz przyciski sygnalizacji alarmowej schowane w obudowieuniemożliwiającej przypadkowe uruchomienie, oznakowane alfabetem Brailla –świetlna i dźwiękowa – mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM. -Ułatwieniem dla pasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózkówi rowerów, a także, co jest nowością, miejsca dla osób z psami – przewodnikami.
Dlaczego hybrydy?
Nowe autobusy hybrydowe marki Solaris pojawią się na liniachtrudnych, których trasa przebiega przez centrum miasta, przez co kierowcy stojąw korkach i muszą często hamować. Silnik elektryczny może być prądnicą iładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowymlub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przezsystem elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii.
Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwai emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normyw tym zakresie) oraz hałasu. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można częśćenergii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu.Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstychpostojów co również wpływa na powstawanie oszczędności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączeniasilnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celuochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.
Techniczne dane
-
Autobus Urbino 12 Hybrid: długość 12 m, max wysokość 3,30 m, max szerokość – 2,55 m.
-
Autobus Urbino 18 Hybrid: długość 18 m, max wysokość 3,30 m,max szerokość – 2,55 m.
-
Zużycie paliwa wg testu SORT 2 to 30 l/(100 km)(autobussolowy) / 50 l/(100 km) (autobus przegubowy).
-
Liczba miejsc pasażerskich: jednoczłonowy to minimum: 75osób, w tym: min. 22 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min 8 miejscsiedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi / przegub to minimum: 130 osób, w tym: min. 40 miejscpasażerskich siedzących, w tym min 12 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnychz niskiej podłogi.
-
Zakup autobusów hybrydowych to jedno z działań realizowanychw ramach strategii miasta Floating Garden 2050. Koszt to ponad 41 mln zł. Projekt pn. „Zakup 16 autobusów hybrydowychdla Miasta Szczecin w podziale na części” współfinansowany jest przez UnięEuropejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020.Wysokość dofinansowania to ok. 27 mln zł.
„