Pierwszy Mercedes-Benz Citaro Fuel Cell dla Madrytu
Podczas tegorocznego 55. Światowego Kongresu UITP w Madrycie przedstawiciele koncernu DaimlerChrysler przekazali burmistrzowi tego miasta pierwszy autobus miejski Mercedes-Benz Citaro zasilany ogniwami paliwowymi. Jest to jeden z trzech autobusów bazujących na technologii zapewniającej brak spalin, które trafią do madryckiej komunikacji miejskiej i będą tam wykorzystywane w codziennym ruchu liniowym. Do końca bieżącego roku w dziesięciu miastach europejskich pojawi się łącznie 30 autobusów Mercedes-Benz. Ten, jak dotąd, najszerzej zakrojony program testowania pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi uzyskał wsparcie Komisji Europejskiej, która kwotą 21 milionów euro sfinansowała programy CUTE (Clean Urban Transport for Europe) oraz ECTOS (Ecological City Transport System). Celem projektu jest z jednej strony wypróbowanie samych pojazdów oraz infrastruktury koniecznej do ich funkcjonowania, z drugiej zaś zdobycie wiedzy, jak wśród opinii publicznej postrzegana jest sama technologia. W rozpoczynającej się właśnie akcji testowania biorą udział następujące miasta: Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londyn, Luksemburg, Madryt, Porto, Reykjavik, Stuttgart i Sztokholm.
Eksploatacja tych autobusów eliminuje emisję spalin oraz zapewnia znacznie niższy poziom hałasu. Jest to istotną zaletą, szczególnie dla ruchu ulicznego w miastach. Na ten temat wypowiedział się dr Thomas Weber, członek zarządu koncernu DaimlerChrysler, odpowiedzialny za badania i technologie: „Pasażerowie będą zachwyceni tym, jak cicho i komfortowo autobus porusza się po mieście – nie powodując przy tym w ogóle powstawania spalin. Komunikacja miejska jest idealnym polem do wypróbowania ogniw paliwowych jako napędu pojazdów w przyszłości. Cieszę się, że Komisja Europejska postanowiła wesprzeć przedsiębiorstwa komunikacyjne, ponieważ w tym projekcie chodzi zarówno o przetestowanie samych pojazdów jak i infrastruktury koniecznej do ich funkcjonowania. Stanowi to istotny warunek do rozpowszechnienia zasilania pojazdów ogniwami paliwowymi.” Zasadnicze wyzwanie na przyszłości polega na dalszej redukcji kosztów i przedłużeniu trwałości. Wymaga to współpracy na skalę światową przy opracowywaniu technologii ogniw paliwowych. Z tego powodu koncern DaimlerChrysler zainicjował partnerstwo pod nazwą „California Fuel Cell” oraz przyłączył się do projektu „Japan Hydrogen Fuel Cell Demonstration” dla kontynuowania dalszych badań w tym obszarze.
Szczególnie w zurbanizowanych regionach opinia publiczna domaga się redukcji emisji spalin i hałasu w miastach. Dla zebrania kolejnych doświadczeń w codziennym użytkowaniu technologii ogniw paliwowych i jednocześnie dla wypróbowania możliwości zaopatrzenia w wodór, rozpoczęto w roku 2001 europejski program CUTE („Clean Urban Transport for Europe”). Przedsiębiorstwa komunikacyjne w wybranych miastach wraz z przedsiębiorstwami zaopatrującymi w energię stworzyły infrastrukturę wodorową. W poszczególnych miastach zastosowano różne rozwiązania. I tak na przykład wodór pozyskiwany jest z wykorzystaniem energii słonecznej, wodnej lub geotermicznej oraz przy pomocy pary z gazu ziemnego. Przede wszystkim takie inwestycje w ramach programów CUTE i ECTOS uzyskały finansowe wsparcie Komisji Europejskiej. Od połowy roku 2003 autobusy w dostawach liczących po trzy jednostki będą sukcesywnie trafiać do klientów. Okres testowania zaplanowano na dwa lata. W tym czasie powinno się wyjaśnić, co należy udoskonalić w zakresie samej technologii i infrastruktury oraz jakie są wymagania odnośnie przeglądów, serwisu i eksploatacji pojazdów.
„Dzięki autobusom Citaro zasilanym ogniwami paliwowymi wiele osób będzie miało okazję osobiście wypróbować ten innowacyjny i ekologicznie czysty rodzaj napędu. Wiele tysięcy pasażerów w Europie doświadczy na co dzień nowoczesnej i bezemisyjnej technologii,” tyle Wolfgang Diez, dyrektor działu autobusów w koncernie DaimlerChrysler, podczas przekazania pierwszego modelu Citaro zasilanego ogniwami paliwowymi na kongresie UITP w Madrycie.
Dwunastometrowy Citaro wyposażony w ogniwa paliwowe może jednorazowo przejechać ok. 200 km zabierając do 70 pasażerów. Jednostka napędowa z mocą wyjściową powyżej 200 kW oraz pojemniki ze sprężonym do 350 barów wodorem umieszczone są na dachu autobusu. Prędkość maksymalna wynosi 80 km/h. Elektryczny silnik wraz z automatyczną skrzynią biegów znajduje się w tylnej części pojazdu. Trzy pary bezstopniowych drzwi, równy na całej długości poziom niskiej podłogi oraz cicha praca pojazdu zapewniają przyjemny i wygodny przejazd pasażerów w komunikacji miejskiej.
Autobus Citaro zasilany ogniwami paliwowymi posiada dopuszczenie do ruchu liniowego. Produkowany w zakładach w Mannheim podlega zwykłym wymogom homologacyjnym. Pod względem technologicznym jest następcą modelu NEBUS (New Electronic Bus), a więc prototypu na bazie miejskiego Mercedesa O.405, który po raz pierwszy wyjechał na ulice w roku 1997. Od tego czasu NEBUS dowiódł swych możliwości w wielu miejscach.