Pierwszy krok do biletu aglomeracyjnego w Warszawie
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia Prezydent Warszawy –Hanna Gronkiewicz-Waltz spotkała się z przedstawicielami ponad dwudziestu podwarszawskich gmin. Tematem rozmów był system transportowy aglomeracji warszawskiej, obejmującej zarówno miasto stołeczne, jak i podwarszawskie miejscowości.
Jak zapewniła Pani Prezydent jednym z priorytetów jest stworzenie wspólnego biletu aglomeracyjnego, który swoim zasięgiem obejmowałby Warszawę oraz okoliczne gminy. Wprowadzenie takiego rozwiązania stanowić ma pierwszy krok do stworzenia zintegrowanego systemu transportowego aglomeracji, a w dalszej perspektywie powołania Związku Komunikacyjnego Aglomeracji Warszawskiej. Zdaniem obecnych na spotkaniu prezydentów, burmistrzów i wójtów, inicjatywa ta jest przełomem w kontaktach pomiędzy nimi a władzami stolicy. Wyrazili zadowolenie, z faktu że jest to pierwsze od wielu lat spotkanie na temat komunikacji na terenie aglomeracji warszawskiej z udziałem prezydenta stolicy. Uczestnicy spotkania jednogłośnie opowiedzieli się za powstaniem w najbliższym czasie zespołu roboczego, którego zadaniem będzie wypracowanie stanowiska w sprawie powołania Związku Komunikacyjnego Aglomeracji Warszawskiej oraz zasad i warunków jego funkcjonowania oraz finansowania. W skład Związku, według pierwotnych ustaleń, wejdą: samorząd wojewódzki, m. st. Warszawa oraz okoliczne podwarszawskie gminy. Pierwszy taki projekt zaprezentował uczestniczący w spotkaniu nowy szef warszawskiego ZTM-u Leszek Ruta. 'Spotkanie miało charakter bardziej ogólny, inaugurujący. Rozmawialiśmy również o powstaniu związku komunikacyjnego. Nikt z samorządowców nie kwestionował tego, że taki związek musi powstać i że samorząd musi partycypować w kosztach’ – powiedział.
Pierwszym etapem współpracy pomiędzy miastem, a podwarszawskimi gminami będzie stworzenie wspólnego biletu aglomeracyjnego na trasie Pruszków-Warszawa-Sulejówek. Jak podkreśliła obecna na spotkaniu prezes Kolei Mazowieckich Halina Sekita, byłby on możliwy do uruchomienia w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Następnie zakres jego obowiązywania zostałby rozszerzony w 2007 r. na inne gminy podwarszawskie. Podstawą takiej współpracy byłoby podpisanie przez samorządy umów na dofinansowanie tego środku transportu. Finansowe i organizacyjne wsparcie na tym polu zadeklarowały władze samorządowe województwa mazowieckiego. Posiadacze biletu aglomeracyjnego mogliby korzystać z autobusów, tramwajów, metra, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągów Kolei Mazowieckiej. Jak słusznie zauważono z chwilą powstania wspólnego biletu aglomeracyjnego konieczne byłoby zsynchronizowanie i zracjonalizowanie rozkładów jazdy SKM i Kolei Mazowieckich. ’ Pierwszy etap rozszerzenia będzie obejmował ten odcinek, gdzie obecnie kursuje i Kolej Mazowiecka i SKM, czyli np. Sulejówek, Miłosna, Pruszków. Na nowo zostanie opracowany rozkład jazdy’ –potwierdził w rozmowie z PAP p.o. dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM), Leszek Ruta. Jak poinformował bilet aglomeracyjny ma kosztować tyle, ile obecnie kosztuje karta miejska na terenie stolicy i terenach jej podlegających. Za kilka miesięcy bilet ma obowiązywać w całej aglomeracji. Za możliwość korzystania z karty miejskiej w pociągach miasto zapłaci Kolejom Mazowieckim ok. 750 tys. zł miesięcznie, czyli 9 mln zł rocznie. Na 'Związku Komunikacyjnego Aglomeracji Warszawskiej’ oraz wprowadzenie wspólnego aglomeracyjnego biletu –były podstawowymi założeniami programu komunikacyjnego podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej, w trakcie której zapewniała ona, iż program poprawy komunikacji i transportu w mieście i okolicznych gminach będzie jednym z priorytetów jej rządów w stołecznym Ratuszu.. Miejmy nadzieję, iż nie była to tylko przysłowiowa kiełbasa wyborcza. Rozmowy, które odbyły się 21 grudnia 2006 roku stanowią niewątpliwie pozytywny początek realizacji wyborczych obietnic. Oby Hannie Gronkiewicz-Waltz nie zabrakło animuszu i konsekwencji w dalszych poczynaniach.
Spotkanie Prezydenta Warszawy z przedstawicielami władz podwarszawskich gmin było dobrą okazją do rozmowy także na temat innych problemów, które można wspólnie rozwiązać. I tak na przykład wójt gminy Jabłonna – Olga Muniak poruszyła kwestię tzw. 'wąskiego gardła’ na ul. Modlińskiej w Warszawie, czyli odcinka tej drogi między ul. Aluzyjną i Dębową, łączącego dwupasmową jezdnię z obwodnicą Jabłonny, gdzie tworzą się regularnie ogromne korki. Prezydent Warszawy zapewniła, że zajmie się tą sprawą w porozumieniu z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie.
Opisane powyżej rozmowy były niejako następstwem spotkania Zarządu Województwa Mazowieckiego i władz Warszawy, które odbyło się w dniu 19 grudnia 2006 roku. Obie strony zadeklarowały wówczas wolę harmonijnej współpracy. Współdziałanie m.in. w zakresie wykorzystania funduszy unijnych, infrastruktury transportowej oraz strategii rozwoju przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom stolicy, jak i całego Mazowsza. – Pierwszym efektem naszej współpracy będzie zlikwidowanie dopłaty do biletów. Nastąpi to już 1 stycznia 2007 roku. Najpierw obejmie to Warszawę, a w pierwszej połowie przyszłego roku całą aglomerację warszawską –podkreśliła Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Przypomnijmy, iż do końca ubiegłego roku w ramach wspólnego biletu podróżni mogą korzystać z usług Kolei Mazowieckich tylko na obszarze ograniczonym stacjami: Warszawa Ursus, Warszawa Gołąbki, Warszawa Choszczówka, Warszawa Wola Grzybowska, Warszawa Jeziorki i Warszawa Falenica. O tym, jak ważny element w systemie transportowym stolicy stanowi kolej, stanowi chociażby fakt, iż ciągi dróg, które wychodzą poza obszary miejskie korkują się tuż za granicami Warszawy. Wzajemna współpraca polegać będzie zatem również na opracowaniu planów rozwoju tras wyjazdowych – pozametropolitalnych tak, aby wyjazd na długi weekend nie zaczynał się od kilkugodzinnego postoju w korku.
Zasady przejazdów z biletami 30- i 90-dniowymi ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich
W wyniku porozumienia, zawartego w dniu 28 grudnia ubiegłego roku, od 1 stycznia 2007 r. osoby korzystające z biletów okresowych ZTM 30- i 90-dniowych miejskich i sieciowych (z wyłączeniem biletów na jedną linię) kodowanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej, są uprawnione do przejazdów pociągami 'Kolei Mazowieckich-KM’ sp. z o.o. na obszarze m.st. Warszawy bez konieczności uiszczania dodatkowych dopłat.
Zakres obowiązywania biletu ograniczony jest stacjami:
Warszawa Choszczówka
Warszawa Wola Grzybowska
Warszawa Falenica
Warszawa Jeziorki
Warszawa Ursus
Warszawa Gołąbki
i obejmuje wszystkie stacje znajdujące się na terenie Warszawy, z wyjątkiem stacji Warszawa Wileńska.
W przypadku, gdy na stacji ograniczającej obszar nie został wyznaczony postój pociągu, bilet ZTM zachowuje ważność do stacji ograniczającej ten obszar, mimo braku postoju. Przejazd pociągiem na dalszej trasie odbywa się na podstawie właściwego biletu 'Kolei Mazowieckich-KM’ sp. z o.o. W pociągach 'Kolei Mazowieckich-KM’ sp. z o.o. honorowane są uprawnienia do przejazdów z ulgą 48% i 50% oraz do przejazdów bezpłatnych, zgodnie z zasadami obowiązującymi w lokalnym transporcie zbiorowym nadzorowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Ponadto umowa obejmuje również przejazdy autobusową Kolejową Komunikacją Zastępczą na trasie Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia.
Skargi i wnioski dotyczące przejazdów pociągami KM należy kierować do Kolei Mazowieckich. Windykacja należności z tytułu przejazdu pociągiem bez ważnego biletu leży po stronie odpowiednich służb 'Kolei Mazowieckich-KM’ i odbywa się na zasadach obowiązujących w 'Kolejach Mazowieckich-KM’ sp. z o.o.