Pierwszy hybrydowy Solaris w Pobiedziskach
Do Pobiedzisk dotarł już pierwszy z trzech zamówionych wlipcu hybrydowych Solarisów Urbino 12. Dzięki temu miasto może przystąpić dokolejnego etapu przygotowań do uruchomienia własnego Do Pobiedzisk dotarł już pierwszy z trzech zamówionych w lipcu hybrydowych Solarisów Urbino 12. Dzięki temu miasto może przystąpić do kolejnego etapu przygotowań do uruchomienia własnego systemu komunikacyjnego.systemu komunikacyjnego.
Przypomnijmy, że w lipcu Pobiedziska zamówiły trzy NoweUrbino 12 hybrid. Kosztowały one gminę niespełna 5,5 mln PLN brutto. Oznaczato, że jeden spalinowo-elektryczny „jamnik” kosztował 1490500 PLNnetto.
Pobiedziskie hybrydy z logo jamnika umożliwiają podróż ok.80 – 85 pasażerom. 33 osoby mogą skorzystać z foteli Ster z serii Ultra Light. Aż16 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład jest możliwedzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Co niespotykane w Polsce drugie drzwiprzesunięto maksymalne przed tylną oś. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyłafirmy BODE. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają przesuwneokna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji.
Autobusy są monitorowane oraz klimatyzowane. Nie zabrakłotakże rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej. Zgodnie z wymaganiamiPobiedzisk system poboru opłat za przejazdy jest kompatybilny z kartą PEKA.
Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe.Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5.E6. Tojednostka o mocy 210 KM oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solariszastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnymHDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 280KM. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostkispalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEAstosuje silnik asynchroniczny o mocy 270 KM, który osiąga 2400 Nm ciągłegomomentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga”okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechanicznąna portalowy most napędowy ZF AV132/80.
Do kompletu brakuje jeszcze dwóch Nowych Urbino 12hybrid. Pobiedziska jednak dalej kontynuują przygotowania do uruchomianiawłasnej komunikacji. Prócz zakupu taboru miejski projekt obejmuje także budowęparkingów P+R oraz integrację z poznańską koleją aglomeracyjną. Docelowo systemkomunikacyjny ma opierać się na czterech liniach, które połączą Pobiedziska zokolicznymi miejscowościami.
„