Pierwszy elektryczny minibus dla Jedliny-Zdrój. Z ZTP 2.0
7 grudnia Gmina Jedlina-Zdrój opublikowała przetarg na zakup swojego pierwszego autobusu o napędzie elektrycznym klasy MINI.
Dostawa odbywa się w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Fabrycznie nowy elektrobus ma przyjechać do podwałbrzyskiej miejscowości w ciągu 240 dni od podpisania umowy.
Elektryczny minibus
Poszukiwany autobus powinien spełniać następujące parametry:
- długość całkowita pojazdu: MINI ok. 8,0 m
- szerokość: ok. 2,20 m
- wysokość całkowita : 2,70 ÷3,00 m
- pojemność: autobus powinien mieć możliwość przewozu jednorazowo minimum 22 osób, w tym miejscach siedzących 10 ÷ 16
- konstrukcja: pojazd będzie spełniał minimalne wymogi dotyczące przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Przedział pasażerski musi posiadać stanowisko dla 1 wózka inwalidzkiego, z rozkładaną ręcznie platformą najazdową. Pojazd musi posiadać dwuskrzydłowe drzwi pasażerskie, sterowane z miejsca kierowcy w układzie 0-2-0. Szerokość przejścia w świetle drzwi dwuskrzydłowych – min. 110,00 cm
- Klimatyzacja całopojazdowa.
- Układ napędowy: silnik elektryczny o mocy co najmniej 80 kW. Typ akumulatorów dostosowany do systemów ładowania poprzez ładowarkę mobilną typu plug-in o mocy znamionowej nie mniej niż 50 kW, pozwalającą na pełne naładowanie akumulatorów trakcyjnych w czasie nie dłuższym niż 6h (w zakresie od 30 do 100% dostępnej dla użytkownika pojemności akumulatorów trakcyjnych pojazdu). Zasięg na jednym ładowaniu: min. 160 km
- Charakterystyka parametrów ładowarki mobilnej: mobilna, zewnętrzna, moc wyjściowa: ok. 50kW, złącza plug-in w standardzie CCS Combo-2 Type2/Mode4,
Przetargowe wymagania
Na oferty Jedlina czeka do 3 stycznia, a następnie oceni złożone propozycje według dwóch kryteriów:
- Okres gwarancji i rękojmi za wady / Waga: 40
- Cena - Waga: 60
Wymóg w zakresie doświadczenia, to dostawa w okresie ostatnich 3 lat co najmniej 1 fabrycznie nowego autobusu elektrycznego niskopodłogowego.
Przypomnijmy, że Jedlina otrzymała dofinansowanie z NFOŚiGW w dniu 11 października Podpisanie umów – razem z pięcioma innymi samorządami - odbyło się w Świdnicy. W sumie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże dolnośląskim gminom w formie bezzwrotnej dotacji kwotę 48 947 229 zł oraz 6 926 829 zł w formie pożyczki, w tym:
- Miasto Świdnica zakupi dwanaście autobusów z napędem elektrycznym oraz dwanaście stacjonarnych stacji ładowania typu plug-in, na co otrzyma dotację w kwocie 23 772 358 zł, a także pożyczkę w kwocie 6 926 829 zł (łączna wartość projektu, to 37 760 000 zł);
- Gmina Świebodzice zakupi dwa autobusy oraz punkty ładowania typu plug-in, z NFOŚiGW otrzyma na ten cel dotację w wysokości 3 359 759,00 zł (wartość projektu: 5 530 012,00 zł);
- Gmina Boguszów-Gorce otrzyma 1 319 857,00 zł dotacji na zakup jednego autobusu i dwóch punktów ładowania (wartość projektu to 1 761 627,00 zł);
- Gmina Jedlina-Zdrój planuje zakup jednego autobusu oraz jednej ładowarki mobilnej, co jest możliwe dzięki dotacji w kwocie 985 610,00 zł oraz pożyczce w wysokości 309 826,00 zł (wartość projektu to 1 295 436,00 zł);
- Gmina Duszniki -Zdrój otrzyma 15 232 320,00 zł dotacji na zakup sześciu autobusów (całkowity koszt projektu to 19 040 400,00 zł);
- Gmina Nowa Ruda zakupi dwa autobusy elektryczne i dwa punkty ładowania. Kwota dotacji z NFOŚiGW to 4 277 325,00 zł, a pożyczka wyniesie 1 000 000,00 zł (całkowita wartość przedsięwzięcia to 5 473 500,00 zł).
Oprócz zakupu autobusów gminy planują szkolenia kierowców i naukę obsługi pojazdów. Zakupione autobusy będą niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
PROGRAMOWE ZADANIA
-„Zadaniem programu „Zielony Transport Publiczny”, zaprojektowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jest przede wszystkim upowszechnianie zeroemisyjnego transportu publicznego. Ważnym celem jest nie tylko obniżanie wykorzystania paliw emisyjnych w zbiorowej komunikacji miejskiej, ale także budowanie świadomości społecznej w zakresie korzyści płynących z rozwoju elektromobilności w Polsce - zaznaczył w Świdnicy Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska. – To ogromne wsparcie, w wysokości łącznie ponad 2 mld zł, dla polskich miast, jakie rząd Premiera Mateusza Morawieckiego przeznacza na rozwój zeroemisyjnego transportu komunikacji zbiorowej. Dzięki kolejnemu zastrzykowi wsparcia na modernizację taboru miejskiego gminy będą mogły zainwestować w ważne działania na rzecz podniesienia poziomu życia mieszkańców, w tym poprawy jakości powietrza w miastach – wskazał wiceminister.
-„Rządowe wsparcie, pochodzące w całości ze środków krajowych, przeznaczane na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego jest szczególnie ważne dla rozwoju średnich i małych miast. Dobrze zorganizowana mobilność ma kluczowe znaczenie, nie tylko dla rozwoju gospodarczego i komfortu życia mieszkańców miast, ale także ze względu na ochronę środowiska – dodał Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
ZTP 2.0
Łącznie w drugim naborze NFOŚiGW otrzymał 101 wniosków od organizatorów transportu publicznego z całej Polski, w tym 69 wniosków o dotację. Zgodnie z założeniami - wśród wnioskodawców dominują przedstawiciele samorządów średnich i małych miast. Wartość projektów wstępnie zakwalifikowanych do kolejnego kroku, czyli negocjacji warunków dofinansowania, została oszacowana na kwotę ponad 1,26 mld zł, z czego blisko 1,1 mld zł stanowią koszty kwalifikowane. Środki NFOŚiGW sfinansują zakup autobusów w podziale: 780,3 mln zł w formie bezzwrotnej dotacji ponad 136 mln zł jako niskooprocentowaną pożyczkę. W ramach złożonych wniosków planowane inwestycje (tzw. efekt rzeczowy) w ramach II edycji ZTP to:
- Planowana liczba autobusów elektrycznych – 340 szt.
- Planowana liczba autobusów wodorowych - 48 szt.
- Planowana liczba punktów ładowania – 277 szt.
- Planowana liczba stacji tankowania wodoru – 2 szt.
Wśród samorządów, które przeszły do fazy negocjacji warunków dofinansowania w drugiej odsłonie programu „Zielony transport publiczny” znalazło się 6 gmin uzdrowiskowych: Duszniki-Zdrój, Jedlina-Zdrój, Muszyna, Rabka-Zdrój, Świeradów-Zdrój, Augustów. Do tego spośród 67 gmin zakwalifikowanych do fazy negocjacyjnej drugiej edycji programu, cztery gminy: Andrychów, Rybnik Świdnik i Wałbrzych zadeklarowały chęć zakupu w sumie 48 autobusów wodorowych.
W połączeniu z wodorowymi” zakupami zakontraktowanymi w pierwszym naborze (71 szt.) daje to już potencjalnie liczbę ponad 100 tego typu autobusów, które w ciągu najbliższych lat pojawią się na polskich ulicach.
Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska przypomniał, że w pierwszym naborze „Zielonego transportu publicznego” budżet opiewający na ponad 1,1 mld zł został wyczerpany w 14 dni. Dlatego przygotowano drugą edycję tego programu z budżetem 1,2 mld zł. Łącznie w obu edycjach zgłoszono chęć zakupów 502 autobusów elektrycznych i 117 o napędzie wodorowym.