Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwszy elektryczny gimbus w Polsce. Od Rafako

infobus
15.10.2019 07:00

Rafako nie tylko zamierza sprzedawać autobusy elektryczne do miast, ale również chce być mocnym fundamentem polskiej floty gimbusów. W prototypowni producenta powstał pierwszy szkolny autobus elektryczny w naszym kraju. Czekamy na jego debiut.

-„Według analiz rynkowych, które są prowadzone wśródjednostek samorządu terytorialnego, 62 gminy z terenu Polski zgłosiłyzapotrzebowanie na 800 autobusów” – poinformował wiceprezes AgencjiRozwoju Przemysłu.

Perspektywy współpracy ARP S.A. z RAFAKO S.A. obejmująprzygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Zaprezentowany ebus jestrelatywnie mały (8,5 m), a jednocześnie niezwykle efektywny: może nimpodróżować aż 65 osób.

Autobus w wersji podmiejskiej i szkolnej może pokonaćdystans ponad 140 km, po czym następuje ładowanie za pośrednictwemumieszczonych na pokładzie ładowarek. W wersji miejskiej autobus pokona ponad70 km, jednak imponujący jest czas ładowania za pośrednictwem pantografu – wok. 15 minut do 90 proc. pojemności baterii.

Energetyczny problem

-„Wzrost liczby autobusów elektrycznych wymaga dostosowaniainfrastruktury energetycznej w naszym kraju. To problem, który w szczególnościdotyczy dużych aglomeracji” – przyznał Paweł Kolczyński. Według niego,przedstawiciele firm energetycznych zdają sobie sprawę z wyzwania, które stoiprzed nimi i które wiąże się z olbrzymimi nakładami.

Wiceszef ARP dodał, że jest to również wyzwanie dla polskichsamorządów. „Ekologia kosztuje – nowoczesne, ekologiczne, elektryczne autobusyzwykle są droższe od tych tradycyjnych pojazdów” – powiedział Paweł Kolczyński.Jego zdaniem, musi istnieć pełen system wsparcia dla jednostek samorząduterytorialnego, który pozwoli sprostać wymogom finansowym – tak, żeby swojądziałalnością samorządy mogły wspierać ochronę środowiska.

Spółki ARP, Rafako i Rafako Ebus razem wystartowały wkonkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”. Celem podjętej współpracyjest produkcja seryjna autobusu. Pojazd jest obecnie na etapie homologacji.

Zmiany na rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne.Jeszcze w 2016 r. na łączną liczbę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko42 konstrukcje (czyli 2,2 proc. wszystkich pojazdów) miały napęd alternatywny.W ciągu pięciu pierwszych miesięcy 2019 r. na 522 wszystkich nowych autobusóważ 123 pojazdy miały eko-napęd (24 proc. udziału).