Pierwszy buspas w Rzeszowie
Jeszcze przed świętami na al. Sikorskiego nastąpiła zmiana organizacji ruchu. Żółtymi liniami został wydzielony pierwszy w mieście buspas, po którym mogą poruszać się wyłącznie autobusy wykonujące odpłatny przewóz osób na liniach regularnych, taksówki oraz pojazdy uprzywilejowane. Wprowadzenie w Rzeszowie buspasów jest jednym z elementów programu „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic”, na który miasto planuje przeznaczyć blisko 400 mln zł. Pilotażowy buspas powstał po obu stronach al. Sikorskiego. Zajął skrajne, prawe pasy ruchu. –Jadąc od strony al. Powstańców Warszawy, buspas zaczyna się zaraz za przejściem dla pieszych, kończy się natomiast przed skrzyżowaniem z ul. Łukasiewicza. Buspas dla jadących z Zalesia w kierunku centrum miasta rozpoczyna za skrzyżowaniem ul. Łukaszewicza z ul. Sikorskiego. Kończy się na przejściu dla pieszych, ok. 200 metrów przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej –informuje Adam Gajewski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.
Buspas na al. Sikorskiego jest oznaczony żółtymi liniami na drodze oraz pionowymi znakami drogowymi. Poruszać się nim mogą tylko autobusy, karetki pogotowia, auta policji i straży oraz taksówki. Za złamanie tego przepisu, kierowcom innych pojazdów, grozi mandat w wysokości 100 zł oraz jeden punkt karny. Wprowadzając system buspasów miasto chce usprawnić funkcjonowanie komunikacji publicznej na terenie Rzeszowa. –„Buspasy sprawdzają się w miastach silnie zurbanizowanych. W każdym mieście, w którym były wprowadzane budziły ogromne emocje u kierowców. Jednak uprzywilejowanie autobusów przyniesie duże korzyści dla mieszkańców, których mam nadzieje zachęci to do korzystania z komunikacji publicznej”–tłumaczy Marek Ustrobiński, zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa. Docelowo na terenie miasta ma powstać około 10 km buspasów.
W Rzeszowie będą powstawać buspasy (czyli pasy zarezerwowane przede wszystkim dla autobusów), docelowo ma ich być nawet 10 km. –„Wiemy, że może to wzbudzać różne reakcje, ale uważamy, że to usprawni ruch w mieście – powiedział Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa. Jest to jeden z elementów programu 'Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic’, na który miasto ma wydać ponad 300 mln zł. Buspas będzie oznaczony kolorem żółtym. Ten sam kolor zostanie wykorzystany na oznakowaniu pionowym, aby oznakowanie było lepiej widoczne dla kierowców. Z buspasa będą mogły korzystać wszelkie autobusy komunikacji zbiorowej (MPK, PKS-u, MKS-u i innych przewoźników, pojazdy uprzywilejowane – karetki pogotowia, straż pożarna, policja, a także taksówki – zapowiada Ustrobiński, wiceprezydent odpowiedzialny za miejskie inwestycje. Wiemy, że będą emocje. Tak było w Warszawie, Krakowie i innych polskich miastach, gdzie wprowadzono takie rozwiązanie. Ale uważamy, że jest ono potrzebne. Także po to, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej”- mówił wiceprezydent.