Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Pierwszy autobus wodorowy „made in Italy”. Rampini Hydron

infobus
19.09.2022 09:00

We wrześniu zakład Rampini opuścił pierwszy wyprodukowany we Włoszech autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

Tym samym firma wprowadziła na rynek model Rampini Hydron, czyli ośmiometrowy autobus wodorowy, który może przewieźć do 48 osób i oferuje zasięg do 450 kilometrów. Przy okazji producent zaprezentował również dwa nowe elektrobusy: Sixtron i Eltron.

Jedyny w swoim rodzaju

Rampini Hydron zasilany jest wodorem, nie emituje zanieczyszczeń i ma 450 kilometrów zasięgu. To pierwszy pojazd na ogniwa paliwowe zaprojektowanym i wyprodukowanym we Włoszech - w zakładach Passignano sul Trasimeno (PG) w Rampini S.p.A. Pojazd ma 8 m długości i 2,20 m szerokości; porusza się z prędkością do 70km/h; może przewozić do 48 pasażerów i jest wyposażony w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Minibus, dostępny w wersji 2- i 3-drzwiowej, wyposażony jest w silnik elektryczny z napędem na tylne koła i maksymalną moc 230 kW. Wydajność ogniwa paliwowego wynosi 30 kWh. System zarządzania ogniwem paliwowym i bateriami komunikuje się ze wszystkimi urządzeniami pokładowymi i nadzoruje zużycie energii, posłując się specjalnymi algorytmami w celu osiągnięcia maksymalnej wydajności.

Pojemność zbiornika na wodór to 10,8 kg. Hydron ma zasięg 450 kilometrów, dzięki czemu doskonale nadaje się do obsługi miejskiej.

Sixtron i Eltron

Równolegle Rampini rozwinęło swoją ofertę elektrobusów, która znamy m.in. dzięki testom w MPK Kraków. Teraz bazuje ona na dwóch modelach:

  • Sixtron, to 6-metrowy, niskopodłogowy autobus miejski z miejscem dla osób niepełnosprawnych, przeznaczony na linie operujące po historycznych centrach miast. Pojazd może przewozić do 31 pasażerów i ma zasięg do 250 kilometrów. Cały sprzęt akumulatorowo-elektryczny, który wykorzystuje ogniwa litowo-ferrytowe, jest w całości zaprojektowany i wyprodukowany przez Rampini wraz z systemem zarządzania BMS.
  • Eltron to ewolucja serii autobusów elektrycznych, które Rampini (pod nazwą E80) oferuje od 2010 roku zarówno we Włoszech, jak iw wielu krajach europejskich. Pojazd ma 8 metrów długości i 2,2 metra szerokości i może pomieścić do 48 pasażerów. Dostępny jest w wersji 2- lub 3-drzwiowej, a jego zasięg to ponad 300 kilometrów.

Zarówno autobusy elektryczne Sixtron, jak i Eltron mogą być również wyposażone w pantografy i można je ładować, np. z tramwajowych sieci trakcyjnych.

historia Rampini

I na koniec krótki opis firmy Rampini S.p.A, która chce mocnej zaistnieć na europejskim rynku autobusowym. Włoska firma skoncentrowała się wyłącznie na produkcji całkowicie „zielonych” rozwiązań transportowych. Z obrotem około 24 milionów euro i ponad 100. pracownikami, spółka specjalizuje się w projektowaniu i produkcji autobusów elektrycznych i hybrydowych – zarówno dla celów cywilnych, jak i wojskowych.

Jej początki sięgają 1945 roku, kiedy w Passignano sul Trasimeno (PG) w Umbrii Carlo Rampini i Fernanda Pepini założyli firmę, wykorzystując doświadczenie zdobyte w dziedzinie mechaniki i hydrauliki. Specjalizowała się ona w serwisie pojazdów specjalnych, a dzisiaj Rampini jest jedną z najważniejszych spółek produkcyjnych wśród włoskich MŚP.

Od początku 2000 roku Rampini rozpoczęło projektowanie i produkcję autobusów, a także pojazdy elektryczne do zbiórki odpadów miejskich. W tym czasie wprowadzono na rynek pierwszy autobus elektryczny, E80, do którego w 2015 roku dołączył 6-metrowy model E60. Od 2018 roku firma zaprzestała produkcji autobusów z silnikami diesla. W 2021 r. rozpoczęto prace projektowe nad 8-metroweym wodorowcem – Hydronem.

Dziś Rampini inwestuje 10 procent swoich obrotów w badania i rozwój oraz eksportuje do takich krajów takich jak Grecja, Francja, Niemcy, Austria i Hiszpania. W kwietniu 2022 r. firma podpisała umowę dotyczącą włoskiego łańcucha dostaw wodoru. Memorandum obejmuje testy autobusów transportu publicznego zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi oraz wprowadzenie zoptymalizowanych systemów tankowania pojazdów. Wspólny cel jest następujący: wspieranie i promowanie włoskiego łańcucha dostaw w zakresie transformacji energetycznej i zrównoważonej mobilności.